• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a teacher education model program for supporting children needing Japanese language instruction

Research Project

Project/Area Number 18H01013
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Mukai Yasuhiko  大阪教育大学, 教育学部, 名誉教授 (30110795)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 登  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (00188038)
中山 あおい  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (00343260)
櫛引 祐希子  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10609233)
臼井 智美  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (30389811)
古川 敦子  津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (80731801)
小林 和美  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (90273804)
米澤 千昌  大阪教育大学, 教育学部, 講師 (60880622)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Keywords外国人児童生徒 / 教師教育 / 副専攻 / 日本語教育 / 多文化理解教育 / 外国にルーツのある子ども / 副専攻プログラム / 多文化教育 / 日本語 / 大学と教育委員会の連携 / 学習言語 / 養成教育 / 多文化共生 / 外国にルーツを持つ子ども / 教員養成 / 教員研修 / 大学と教育委員会との連携 / 外国にルーツのある子どもの教育 / 学習支援 / 地域連携 / 日本語指導が必要な児童生徒 / 日本語能力アセスメント / 養成教育プログラム / 教師教育プログラム
Outline of Final Research Achievements

Osaka Kyoiku University developed and implemented a model program for systematic teacher education to deal with the increase in the number of children needing Japanese language instruction. This educational program aims to contribute to the improvement of diversifying specialties in teacher training and is a minor program in which students from various majors can participate, rather than a major program in which a degree is awarded. Twenty credits are required for completion, including multicultural understanding (eight credits); Japanese language education (eight credits); and practical subjects such as internships, a visit to a school where many target students are enrolled, and a pre-class where initial guidance is given (four credits). A certificate of study is issued to those who complete the course.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語指導が必要な児童生徒数は増加し続けているが,かれらの支援や指導ができる知識や専門性をもった教員の養成・研修は,一部の個別的な実践を除いては,体系的に行われていないのが実情である。そこでこの問題に対処し,さらには全国のモデルとなることを目指して本プロジェクトが取り組まれてきた。プロジェクトは,文部科学省も喫緊の課題として挙げる,日本語指導が必要な児童生徒の指導を担える教員の体系的な育成のための系統的なカリキュラムを編成し,本学における養成教育モデルプログラムを開発した。成果はホームページから発信されている(https://diversity.osaka-kyoiku.ac.jp)。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 6 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「外国にルーツのある子どもの教育プログラム」の開発と実践2021

    • Author(s)
      向井康比己・臼井智美・櫛引祐希子・小林和美・高橋登・中山あおい・米澤千昌
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 39 Pages: 157-168

    • NAID

      40022531976

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語を母語とする子どもの読み書き能力の発達2021

    • Author(s)
      高橋登
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 17 Pages: 1-25

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「外国にルーツのある子どもの教育プログラム」2020年度活動の概要2021

    • Author(s)
      向井康比己・臼井智美・櫛引祐希子・小林和美・高橋登・中山あおい・米澤千昌
    • Journal Title

      グローバルセンター年報(大阪教育大学グローバルセンター)

      Volume: 25 Pages: 2-13

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 【特集】「外国にルーツのある子どもの教育プログラム」2020

    • Author(s)
      高橋登・櫛引希子・小林和美・臼井智美・中山あおい・向井康比己・林洋輔・土山和久・種村雅子・柳本朋子 ・出野文莉・大本久美子
    • Journal Title

      グローバルセンター年報(大阪教育大学グローバルセンター)

      Volume: 24 Pages: 1-29

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「外国にルーツのある子どもの教育プログラム」実施概要-学校現場で日本語指導ができる教員の養成を目指してー2020

    • Author(s)
      高橋登
    • Journal Title

      グローバルセンター年報

      Volume: 24 Pages: 1-3

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多文化共生を学ぶ学校体験研修の事前指導について2020

    • Author(s)
      櫛引祐希子
    • Journal Title

      グローバルセンター年報

      Volume: 24 Pages: 4-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多文化共生を学ぶ学校体験研修実践報告2020

    • Author(s)
      小林和美
    • Journal Title

      グローバルセンター年報

      Volume: 24 Pages: 10-13

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職専門必修科目での試行授業に対する受講学生の反応をふまえて2020

    • Author(s)
      臼井智美
    • Journal Title

      グローバルセンター年報

      Volume: 24 Pages: 14-18

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教養基礎科目「外国人児童生徒教育」の分析と考察2020

    • Author(s)
      中山あおい
    • Journal Title

      グローバルセンター年報

      Volume: 24 Pages: 19-24

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新しい授業「世界の教授法・世界の教科書」の紹介とその取組内容2020

    • Author(s)
      向井康比己・林洋輔・土山和久・種村雅子・柳本朋子・出野文莉・大本久美子
    • Journal Title

      グローバルセンター年報

      Volume: 24 Pages: 25-29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Book] 外国人の子どもへの学習支援2022

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・柘植雅義
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760895590
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 外国にルーツのある子どもの教育プログラム・日本語教育プログラム

    • URL

      https://diversity.osaka-kyoiku.ac.jp

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi