A Comparative Study on the Quality Control and Developing System for Teacher and Schoolleaders based on Professional Standards between Japan and U.S.A.
Project/Area Number |
18H01019
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Sendai Shirayuri Women's College |
Principal Investigator |
Ushiwata Jun 仙台白百合女子大学, 人間学部, 教授 (30151856)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
梅澤 収 静岡大学, 教育学部, 教授 (90223601)
櫻井 直輝 会津大学短期大学部, 幼児教育学科, 講師 (60785385)
大竹 晋吾 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30380661)
阿内 春生 福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (10608839)
藤本 駿 高松大学, 発達科学部, 講師 (10582025)
木場 裕紀 大同大学, 教養部, 講師 (70804095)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
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Keywords | アメリカの教員スタンダード / アメリカの学校管理職スタンダード / カリフォルニア州の教師教育 / 教員育成指標 / 教員育成協議会 / 教職の専門職的自律性 / 教師教育のガバナンス / 教員スタンダード / ガバナンス / カリフォルニア州 / 教員免許委員会 / 教職の専門職性 / 民主性 / 教師教育 / スタンダード政策 / 学校管理職 / スタンダード / 専門職基準 / アメリカの教員養成 / アカウンタビリティ / プロフェッショナリズム |
Outline of Final Research Achievements |
1.Background of study:In Japan,standards policy in teacher education ( 'Kouin-Ikusei Shiyhou')was introduced,but each standards and members of 'Ikusei Kyougikai'were different among each local goverment.2.Purpose of study: to find out the adequate framework of the system of quality contro of teachrs and administrators based on standards.3.Method of study:Comparative study between U.S.and Japan.4.production of study:we found the many differeces of the governance on standards and the relationship between standards and other teacher polycies in Japan and U.S..These findings help us to reform the framework of standarsd policy in japan.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
カリフォルニア州における教員スタンダードは教員の養成・免許・研修・評価等と結び付けらていたが、そのガバナンスは、専門職的自律性と民主性という特色を持っていた。すなわち、その作成には、公・私立大学、学区、州、教員団体等、多様な関係者の「参加」が保障され、また、その管理は、現場教師が多数を占める免許委員会が行っていた。他方、我が国では、育成協議会のメンバーの多様性は限定的であり、設置後の活動が不活発な自治体が見られた。また、指標は主に研修計画の基礎として利用されていた。スタンダードは一種の「強制」であり、これを様々な教師政策の基礎とするためには、ガバナンスの改革が前提であることが明かになった。
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)