• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidation and Theorization of the Mechanism of Deep Learning in High School Students -From the Viewpoint of High School-University Connection Research-

Research Project

Project/Area Number 18H01023
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionToin University of Yokohama (2020-2022)
Kansai University (2018-2019)

Principal Investigator

Mori Tomoko  桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50397767)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 溝上 慎一  桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (00283656)
本田 周二  大妻女子大学, 人間関係学部, 准教授 (00599706)
多田 泰紘  京都橘大学, 経営学部, 専任講師 (40813663)
紺田 広明  福岡大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (60734077)
山田 嘉徳  関西大学, 教育推進部, 准教授 (60743169)
三保 紀裕  京都先端科学大学, 経済経営学部, 准教授 (80604743)
山田 剛史  横浜市立大学, 都市社会文化研究科, 教授 (10334252)
松下 佳代  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 教授 (30222300)
斎藤 有吾  新潟大学, 経営戦略本部, 准教授 (50781423)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥12,610,000 (Direct Cost: ¥9,700,000、Indirect Cost: ¥2,910,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywords教学IR / 学習評価 / 高校教育 / IRの自動化 / 探究 / IR / カリキュラムマネジメント / アクティブラーニング / 高校生の学び / 入学時と卒業時の成長比較 / 卒業生調査 / ソフト開発 / 分析自動化 / 高校IR / 学びの変化 / 高校における学びの検証 / IRのシステム化 / 探究の学び / 高校間連携教育プログラム / 高大接続 / 学修成果の可視化 / ディープ・アクティブラーニング / 学習研究 / 教科におけるCSCL / 主体的・対話的で深い学び
Outline of Final Research Achievements

This research focuses on high school students who have experienced deep active learning in high school. By visualizing learning in high school and learning after graduation from the perspective of high school-university connection, the factors and processes are qualitatively and comprehensively investigated. The purpose is to clarify quantitatively as learning research. This year is the final year, and after compiling the data of the two high schools that have been the main fields so far, the high school will clarify the learning of the students as curriculum management data, and use it to improve the next education. In order to create an environment, we developed and put into practical use an application that can be used for automatic analysis and display that can be used for student guidance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高校の習指導要領にあるカリキュラムマネジメントの概念において、教学IRの概念は提示されてはいないが、目標-方法-評価の一体化において、学習評価はエビデンスベースの教育改革を行う上でも大変重要な観点である。しかし高校現場において、統計知識や学習評価の知識を有する教員が不足しており、未だ教育はやりっぱなしの状態にある。そこに本研究が必要な評価観点を見出し、尺度を開発し、最終的には改革を自走できるように分析を自動化できるアプリを開発することによって、カリキュラムマネジメントを一層促進する環境を整えた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 9 results)

  • [Journal Article] コロナ禍の臨時休業期間に小学生がオンライン学習で用いた学習方略に関する考察2022

    • Author(s)
      川妻 篤史・森 朋子・堀田 雄大・土居 栄秀・都筑 圭佑・溝口 侑・溝上 慎一
    • Journal Title

      桐蔭論叢

      Volume: 47 Pages: 103-110

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における ICT 化とカリキュラムマネジメントの試み2021

    • Author(s)
      森 朋子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of Japanese Educational Research Association

      Volume: 80 Issue: 0 Pages: 55-56

    • DOI

      10.11555/taikaip.80.0_55

    • NAID

      130008107035

    • ISSN
      2433-071X
    • Year and Date
      2021-08-16
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校生の学びと成長(2)2021

    • Author(s)
      紺田 広明、森 朋子、畑野 快、本田 周二、黒上 晴夫
    • Journal Title

      Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology

      Volume: 63 Issue: 0 Pages: 234

    • DOI

      10.20587/pamjaep.63.0_234

    • NAID

      130008078272

    • ISSN
      2189-5538, 2424-1571
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校生の学びと成長(3)2021

    • Author(s)
      本田 周二、紺田 広明、森 朋子
    • Journal Title

      Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology

      Volume: 63 Issue: 0 Pages: 235

    • DOI

      10.20587/pamjaep.63.0_235

    • NAID

      130008078259

    • ISSN
      2189-5538, 2424-1571
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校生の学びと成長(4)2021

    • Author(s)
      森 朋子、本田 周二、紺田 広明
    • Journal Title

      Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology

      Volume: 63 Issue: 0 Pages: 236

    • DOI

      10.20587/pamjaep.63.0_236

    • NAID

      130008078261

    • ISSN
      2189-5538, 2424-1571
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大人数講義授業におけるアクティブラーニングとしてのジグソー法の導入2020

    • Author(s)
      片山昇,髙木優香,金冑男,本田周二,森朋子
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 68-3 Pages: 2-7

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校1年生のジョブシャドウイングへの参加がキャリア意識に与える影響2020

    • Author(s)
      一蝶亮・登本洋子・溝上慎一
    • Journal Title

      キャリアデザイン研究

      Volume: 15 Pages: 151-160

    • NAID

      40022389674

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校のリーダーシップ経験が大学生のリーダーシップ自己効力感に与える影響2020

    • Author(s)
      畑野快・杉村和美・中間玲子・溝上慎一・都筑学
    • Journal Title

      日本リーダーシップ学会論文集

      Volume: 3 Pages: 15-21

    • NAID

      40022147487

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業内の他者との関係に対する認識がアクティブラーニング型授業における外化に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      本田周二・紺田広明・三保紀裕・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41-1 Pages: 88-96

    • NAID

      40021966509

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 質的研究を考える―学生、教員、職員の学びと成長を捉える学習研究の手法として―2019

    • Author(s)
      森朋子・山田嘉徳・上畠洋佑
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41- 2 Pages: 57-61

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What カリキュラム・マネジメントとは何かを学ぶ 学校全体での「水平的学習」の推進に向け、学校教育目標の構造化を2019

    • Author(s)
      森朋子
    • Journal Title

      View21 ベネッセコーポレーション

      Volume: 2019-6 Pages: 6-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 高校生の学びと成長(1):―学びのタイプによる資質・能力の違い―2019

    • Author(s)
      本田 周二 , 溝上 慎一 , 森 朋子 , 三保 紀裕 , 紺田 広明 , 山田 嘉徳 , 上畠 洋佑 , 坂田 充範 , 西村 雅永 , 福迫 徳人
    • Journal Title

      日本教育心理学会総会発表論文集

      Volume: 61 Pages: 374-374

    • NAID

      130007813795

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大規模私立大学における内部質保証システムの有効性:-立命館大学および関西大学の事例検討を通じて-2019

    • Author(s)
      鳥居 朋子・森 朋子
    • Journal Title

      日本教育学会大會研究発表要項

      Volume: 78 Pages: 226-227

    • NAID

      130007792435

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育プログラムの内部質保証に寄与する教学IRのあり方 -学習の視点を中心に-2018

    • Author(s)
      森 朋子・紺田広明
    • Journal Title

      広島大学高等教育研究開発センター,『大学論集』

      Volume: 50 Pages: 209-211

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「『わかった』を引き出すアクテイブラーニング」-深い理解を促すアクティブラーニングのデザイン2018

    • Author(s)
      藤原三枝子・森 朋子
    • Journal Title

      甲南大学 国際言語文化センター『言語と文化』

      Volume: 22 Pages: 321-326

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi