Project/Area Number |
18H01028
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Ohmori Fujio 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (10363540)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
杉本 和弘 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (30397921)
鈴木 久男 北海道大学, 理学研究院, 教授 (20192619)
小池 武志 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (70396422)
斉藤 準 帯広畜産大学, 畜産学部, 講師 (90757668)
中村 教博 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (80302248)
石田 章純 東北大学, 理学研究科, 助教 (10633638)
松葉 龍一 熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (40336227)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥13,780,000 (Direct Cost: ¥10,600,000、Indirect Cost: ¥3,180,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
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Keywords | 大学教育 / DBER / STEM / 人材開発 / 組織開発 |
Outline of Final Research Achievements |
As higher education is required to assure quality with the emphasis on learning outcomes, the acquisition of discipline-specific knowledge and skills is undoubtedly important as far as university teaching is based upon academic disciplines. For that purpose, this research project focuses on discipline-based education research (DBER), which has been rapidly developed in North America and the rest of the world while it is largely unknown in Japan. The project has investigated into, and produced some findings on, how to adopt and diffuse DBER-based pedagogic transformation in Japanese contexts with a proper consideration of professional development (PD) and organizational development (OD) to enable the transformation. The combination of DBER with PD and OD has been rarely researched even in North America.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の科学研究の失速が明確になっているが、明日の科学研究の基盤は今日の科学教育である。 科学教育がめざすべき第一の目標は、学生が科学者のように思考できるようになることである。ところが、教員による一方的講義は、学生にとって科学的思考の実践機会が少ないので、理解の伴わない暗記にとどまり、試験が終われば忘れ去りかねない現状がある。 DBERは、こうした現状の変革を志向し、学習科学の知見を採り入れつつ、各学問固有の専門性の習得に向け、学生がどこでつまずくか、真の理解に到達しているか等、当該分野の専門家しか為し得ない判断を行いながら、知識理解と応用力獲得を促進するための研究であり、その普及の意義は大きい。
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