• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Model for Assessment of Learning Outcomes in Pharmacy Education Using Performance Assessment

Research Project

Project/Area Number 18H01032
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

Ohtsu Fumiko  名城大学, 薬学部, 教授 (90329772)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 灘井 雅行  名城大学, 薬学部, 教授 (00295544)
永松 正  名城大学, 薬学部, 教授 (70103265)
長谷川 洋一  名城大学, 薬学部, 教授 (90535098)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥11,180,000 (Direct Cost: ¥8,600,000、Indirect Cost: ¥2,580,000)
Keywordsパフォーマンス評価 / 薬学教育 / 学修成果 / シミュレーション / ディプロマポリシー / 直接評価
Outline of Final Research Achievements

In pharmacy education, students are required to master the 10 qualities of the Diploma Policy (DP) and the Model Core Curriculum for Pharmaceutical Education as their learning outcomes upon graduation. However, there is no established method for direct evaluation of the performance shown by students. Therefore, the purpose of this study was to develop a direct evaluation method by creating performance tasks. The performance to be evaluated was classified into base performance, generic performance, and professional performance, and performance tasks were developed to evaluate each appropriately. The validity of the performance tasks was examined, and it was confirmed that the performance tasks could be evaluated appropriately.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

薬学教育においては、卒業時の学修成果として、ディプロマポリシー(DP)と薬学教育モデルコアカリキュラムで求める10の資質・能力の修得についての直接的に評価する方法(直接評価法)は確立していない。今回、6年間の学習過程における様々な時点での直接評価方法を開発した点は、学術的および社会的意義は大きいと考える。現在、薬学教育モデル・コア・カリキュラムが改訂作業にはいっており、さらに学修成果基盤型教育の充実が目指されている。今回作成したこれらの直接評価法は、この変化にも対応できると考えている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] コロナ禍における医薬品情報学教育の実態について2021

    • Author(s)
      大津史子、山田安彦、岩澤真紀子、後藤伸之、武隈 洋、冨田隆志
    • Journal Title

      医薬品情報学

      Volume: 23

    • NAID

      130008091849

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] How to build a distance education system during the COVID-19 epidemic2021

    • Author(s)
      大津 史子、永松 正、長谷川 洋一、灘井 雅行
    • Journal Title

      Japanese Journal of Pharmaceutical Education

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: n/a

    • DOI

      10.24489/jjphe.2020-066

    • NAID

      130008068904

    • ISSN
      2432-4124, 2433-4774
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] シンポジウム 持続可能な教育実現のためのICTの活用と発展~コロナ禍のICTを利用した教育実践からみえてきたもの~2021

    • Author(s)
      大津史子
    • Organizer
      第6回日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるオンライン授業の効果と課題2021

    • Author(s)
      大津史子
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるPBL教育の工夫と学修成果2021

    • Author(s)
      大津史子、灘井雅行、長谷川洋一、永松正
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬物療法の実践の学習成果を評価するための社会的参照基準の検討2020

    • Author(s)
      鈴木咲穂、酒井隆全、田辺公一、大津史子
    • Organizer
      第5回日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬学実務実習の評価の課題と提言2020

    • Author(s)
      大津史子
    • Organizer
      第5回日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学修成果の直接評価を目的とした薬学分野におけるパフォーマンス課題とその評価2020

    • Author(s)
      大津史子、長谷川洋一、灘井雅行、永松 正
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬学分野におけるパフォーマンスを測る課題への取り組み2019

    • Author(s)
      大津史子、長谷川洋一、灘井雅行、永松 正
    • Organizer
      第4回日本薬学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬学分野におけるパフォーマンスを測る課題への取り組み2018

    • Author(s)
      大津史子、長谷川洋一、灘井雅行、永松 正
    • Organizer
      第25回 大学教育研究フ ォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 薬学分野におけるパフォーマンスを測る課題への取り組み2018

    • Author(s)
      大津史子
    • Organizer
      第3回日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi