• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shifting to a Learning Systems Paradigm Through the Use of Learning Outcomes Assessment Tools

Research Project

Project/Area Number 18H01033
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Fukahori Satoko  九州大学, 未来人材育成機構, 教授 (40361638)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松下 佳代  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 教授 (30222300)
伊藤 通子  東京都市大学, その他部局等, 教授 (00537037)
中島 英博  立命館大学, 教育開発推進機構, 教授 (20345862)
佐藤 万知  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 准教授 (10534901)
田中 一孝  桜美林大学, リベラルアーツ学群, 准教授 (50705192)
畑野 快  大阪公立大学, 高等教育推進機構, 准教授 (50749819)
斎藤 有吾  新潟大学, 経営戦略本部, 准教授 (50781423)
長沼 祥太郎  九州大学, 教育改革推進本部, 講師 (40826096)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords学修成果 / 参照基準 / アセスメント / 大学教員のエキスパート・ジャッジメント / 大学組織変容 / 学習システム・パラダイム / 学位プログラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine how faculty are fostered “expert judgment” for defining and assessing higher education learning outcomes,
and to identify necessary conditions in which faculty are able to function as change agents toward the institutional adoption of a “learning systems paradigm.”
The results of theoretical and empirical research on individual and organizational transformation and practical research applying their results suggest the importance of considering individual and organizational transformation as a complex and reciprocal process, and the necessity to take into account the characteristics of academic disciplines as well as organizational routines that go beyond the utilization of learning outcome assessment tools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は,大学教育の在り方をめぐる大学教員の判断力と大学組織の認識枠組みを研究対象としながら,個人変容と組織変容の往還的関係性の理論化に向けた実践的知見を整理できた点にある.その社会的意義は,個人変容と組織変容の往還的関係性に関する理論に裏打ちされた教学マネジメント・モデルを構築していくための基盤となる実践的知見を蓄積できた点にある.
個人変容と組織変容の顕在化と定着を検証するためには,継続的な働きかけと一定時間の経過が必要であることから,本研究から導いた実践的知見の妥当性を継続して検証し,一般理論・モデルとして精緻化していくことが今後の課題として残されている.

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (26 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学修者本位の教育への転換の要件─趣旨説明と研究の軌跡2022

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 26-29

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践的研究から導かれる暫定的な結論Ⅱ ─Tuningテスト問題バンクの教学マネジメントへの活用─2022

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1), Pages: 49-53

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 残された課題と今後の展望2022

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 57-60

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理工系総合大学での統合的科目「SD PBL」におけるPEPA2022

    • Author(s)
      伊藤通子・松下佳代・中島英博・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 30-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践的研究から導かれる暫定的な結論Ⅰ ─理工系総合大学での実践的研究(PEPAとPBLを中心に)2022

    • Author(s)
      松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 34-48

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Tuningテスト問題バンクの教学マネジメントへの活用2022

    • Author(s)
      中島英博・深堀聰子・田中一孝・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 35-38

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践的研究の基盤となった理論・実証研究の再整理2022

    • Author(s)
      佐藤万知・中島英博・長沼祥太郎・畑野快・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 39-43

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] コメントとディスカッション2022

    • Author(s)
      田中一孝
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 4-56

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―実践的研究から導かれる示唆―2021

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・中島英博・田中一孝
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(2) Pages: 139-143

    • NAID

      40022784963

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学修者本位の教育への転換の要件―研究枠組みと取組の全体像(趣旨説明)2021

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 63-64

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Tuningテスト問題バンクの教学マネジメントへの活用2021

    • Author(s)
      深堀聰子・斎藤有吾・田中一孝・長沼祥太郎
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 84-88

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] エキスパート・ジャッジメントと組織変容2021

    • Author(s)
      畑野快・斎藤有吾・長沼祥太郎・中島英博
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 65-68

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習システム・パラダイムへの転換におけるPEPAの有効性―東京都市大学のケーススタディから―2021

    • Author(s)
      伊藤通子・松下佳代・斎藤有吾・中島英博
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 79-83

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] PEPAによって学生の成長を縦断的に評価する2021

    • Author(s)
      斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 74-78

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 個人,集団,組織の相互作用による変容のプロセスの一考察―コロンビア大学Frontiers of Scienceの事例より―2021

    • Author(s)
      佐藤万知
    • Journal Title

      大学学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 69-73

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習システム・パラダイムの転換に向けて―2020年度課題研究シンポジウムの総括と展望―2021

    • Author(s)
      田中一孝
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 89-92

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―2020

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 62-66

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教員の「エキスパート・ジャッジメントの涵養」と大学組織の「学習システム・パラダイムへの転換」―研究課題と概念整理―2020

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 63-67

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] プログラムレベルと科目レベルの評価をつなぐ―PEPAの理論と課題―2020

    • Author(s)
      松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 77-81

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学習システム・パラダイム」への転換を捉える枠組み2020

    • Author(s)
      中島英博
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 73-76

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] エキスパート・ジャッジメントを捉える指標2020

    • Author(s)
      斎藤有吾・長沼祥太郎・畑野快
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 68-72

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今後の展望―濱名篤氏によるコメントとディスカッションを踏まえて―2020

    • Author(s)
      田中一孝
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 82-84

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Japanese Higher Education Quality Assurance System’s Challenge Revealed through the Japanese Diploma Supplement2019

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 67 Issue: 1 Pages: 1_22-1_27

    • DOI

      10.4307/jsee.67.1_22

    • NAID

      130007587379

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 工学教育領域の国際的な評価の動向2018

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 17 Pages: 77-89

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Combining course- and program-level outcomes assessments through embedded performance assessments at key courses: A proposal based on the experience from a Japanese dental education program2018

    • Author(s)
      Matsushita, K., Ono, K., & Saito, Y.
    • Journal Title

      Tuning Journal for Higher Education

      Volume: 6(1) Issue: 1 Pages: 111-142

    • DOI

      10.18543/tjhe-6(1)-2018pp111-142

    • NAID

      120006954902

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] PBLを評価する改良版トリプルジャンプにおける「学習としての評価」の要因2018

    • Author(s)
      小野和宏・斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 35-44

    • NAID

      120006624106

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 欧州ボローニャ・プロセスの実質化を目指すTuningの取組から学ぶ(Learning from the Tuning effort to Substantiate the Bologna Process)2023

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・江藤智佐子・田中一孝
    • Organizer
      公開研究会-学修成果の可視化の取組を通して、大学はどう変わるのか(2023年1月28日@JR Hakata Cityハイブリッド開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵 養と大学組織の変容(Promoting Faculty’s Expert Judgment and Institutional Change by Facilitating the Use of Learning Outcomes Assessment Tools)2022

    • Author(s)
      深堀聰子・畑野快・長沼祥太郎・伊藤通子・松下佳代・ 斎藤有吾・中島英博
    • Organizer
      高等教育国際シンポジウムーウィズコロナ時代に高等教育は何を保証するのか(2021年2月23日@オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容 - 課題研究の成果と今後の展望2021

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会2021年度課題研究集会(2021年11月28日@芝浦工業大学オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通した エキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容 - 実践的研究から導かれる示唆2021

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,伊藤通子、中島英博,田中一孝,斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会(2021年6月5日@関西大学オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―実践的研究の成果と課題2020

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通した エキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―2019

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,中島英博,佐藤万知,田中一孝,畑野快,斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会(第41回大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―組織変容の要件に注目して―2019

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,中島英博,佐藤万知,田中一孝,畑野快,斎藤有吾,長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会(2019年度課題研究集会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 九州大学における教学マネジメントの取組―理学部物理学科・理学府物理学専攻の事例―2019

    • Author(s)
      木村崇・深堀聰子
    • Organizer
      日本学術会議主催公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Generating Concrete-Level Shared Understandings of Abstract-Level Competences through the Collaborative Development of a Test Item Bank: Based on the Experience of Mechanical Engineers in Japan and Indonesia.2019

    • Author(s)
      Fukahori, Satoko & Saito, Yugo
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing a “Philosophy Competence Scale” and Measuring Student Learning Outcomes in Philosophy Education at Japanese Universities2019

    • Author(s)
      Tanaka, Ikko & Hatano, Kai
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Combining Course- and Program-Level Outcomes Assessments through Pivotal Embedded Performance Assessment (PEPA): Based on the Experience from a Japanese Dental Education Program2019

    • Author(s)
      Matsushita, Kayo & Ono, Kazuhiro
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学分野における考える力を測定する試み2019

    • Author(s)
      深堀聰子・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      京都大学第25回大学教育研究フォーラム参加者企画セッション
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育学分野の参照基準の活用法- 英国におけるSubject Benchmark StatementとProgramme Specificationの事例から2019

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Organizer
      教育関連学会連絡協議会公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The State of Tuning around the Globe: A Roundtable Discussion2019

    • Author(s)
      McInerney, Daniel.J., Wagenaar, Robert., Isaacs, A. Katharine., Fukahori, Satoko., Tanaka, Ikko
    • Organizer
      American Historical Association Annual Meeting
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習成果の評価の枠組み-分野固有性と汎用性をめぐって2019

    • Author(s)
      松下佳代
    • Organizer
      京都大学第25回大学教育研究フォーラム参加者企画セッション
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育学分野の参照基準の全体構想2019

    • Author(s)
      松下佳代
    • Organizer
      教育関連学会連絡協議会公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Measuring How Well Students Can Think Like an Engineer - A Collaborative Effort Among Japanese and Indonesian Academics2018

    • Author(s)
      Fukahori, Satoko
    • Organizer
      The 14th International CDIO Conference in Kanazawa
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ―重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価(PEPA)を通して―2018

    • Author(s)
      松下佳代・小野和宏・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ―新潟大学歯学部における重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価(PEPA)―2018

    • Author(s)
      小野和宏・松下佳代・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 分野別参照基準と学習成果―分野固有性・分野横断性・汎用性―2018

    • Author(s)
      松下佳代
    • Organizer
      国際シンポジウム「分野別参照基準の目指す大学教育の質保証」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 「主体的・対話的で深い学び」をデザインする「学びの再構成」(深い学びを促す対話型論証)2019

    • Author(s)
      新潟大学教育学部附属新潟中学校研究会編(松下佳代)
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915555
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi