• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on systematization of next generation information education of elementary and secondary education toward advanced information technology foundation society

Research Project

Project/Area Number 18H01045
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Horita Tatsuya  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 正寿  東北学院大学, 文学部, 教授 (00823494)
高橋 純  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10310757)
渡邉 光浩  鹿児島女子短期大学, その他部局等, 准教授 (10823685)
板垣 翔大  宮城教育大学, 教育学部, 講師 (20847850)
佐藤 和紀  信州大学, 学術研究院教育学系, 助教 (30802988)
山本 朋弘  中村学園大学, 教育学部, 教授 (40772843)
槇 誠司  東京情報大学, 総合情報学部, 教授 (60846997)
石塚 丈晴  福岡工業大学短期大学部, 情報メディア学科, 教授 (70293602)
三井 一希  常葉大学, 教育学部, 講師 (70880102)
柴田 隆史  東海大学, 情報通信学部, 教授 (90367136)
泰山 裕  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90748899)
黒上 晴夫  関西大学, 総合情報学部, 教授 (20215081)
野中 陽一  横浜国立大学, 大学院教育学研究科, 教授 (10243362)
小柳 和喜雄  奈良教育大学, 教職開発講座, 教授 (00225591)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords情報教育 / 高度情報技術基盤社会 / 初等中等教育 / 教育内容 / 教育課程 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

Students who will live in the next generation are required to develop literacy on the premise of a society based on advanced information technology. This study envisaged next-generation information education in primary and secondary education for an advanced information technology-based society.
After promoting elemental studies that will become the foundation of information education in the next decade on an individual and empirical basis, we attempted to systematise the results of these studies and the developed practices, teaching materials and other outcomes.
Through a back-and-forth between elemental research and systematisation of results, practical research was conducted in each of the 11 elemental areas of information use, ICT tool use, programming, technological understanding, social understanding, statistical literacy, contextual thinking, overcoming the shadow of informatisation, class design, class practice and teacher training.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

AIやIoTなどに代表されるような情報技術が急速に高度化して社会の基盤となり、生活、産業、ひいては社会構造が大きく変容しつつある中、次世代を生きることになる児童生徒には、高度情報技術が基盤となった社会を前提としたリテラシーの育成が求められる。
本研究は、2030年頃と想定される学習指導要領の策定に対して学術的エビデンスを提供することで貢献しようという立場で取り組んだ。
本研究では、高度情報技術社会に向けた初等中等教育における次世代情報教育を構想した。要素研究と成果の体系化の往還を経て、11分野の要素ごとに実践的な研究を実施した。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (216 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (62 results) (of which Peer Reviewed: 61 results,  Open Access: 56 results) Presentation (126 results) (of which Int'l Joint Research: 14 results,  Invited: 1 results) Book (28 results)

  • [Journal Article] Practice and Effects of Programming Education using Drones in the Agriculture Unit of the Fifth Grade of Elementary School Social Studies2022

    • Author(s)
      大久保 紀一朗、佐藤 和紀、山本 朋弘、板垣 翔大、中川 哲、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 157-169

    • DOI

      10.15077/jjet.45075

    • NAID

      130008105852

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校段階におけるプログラミング教育の変遷と現状2022

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Journal Title

      中村学園大学発達支援センター研究紀要

      Volume: 13 Pages: 36-43

    • NAID

      120007185732

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of an Awareness Survey of Basic Tool Operational Skills of Learners in a One-to-One Computing Environment2021

    • Author(s)
      山本 朋弘、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 341-351

    • DOI

      10.15077/jjet.45011

    • NAID

      130008080943

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Characteristics of Children’s use of ICT and Teachers’ Lesson at the Introduction of the 1-to-1 PC2021

    • Author(s)
      佐藤 和紀、三井 一希、手塚 和佳奈、若月 陸央、高橋 純、中川 哲、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 353-364

    • DOI

      10.15077/jjet.45019

    • NAID

      130008087925

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Trends and Challenges of Digital Transformation in Primary and Secondary Education in Japan2021

    • Author(s)
      堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 261-271

    • DOI

      10.15077/jjet.45140

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationships among Grades, Subjects, and Teaching Materials in the Practice Cases of Programming Education Promotion Schools Designated by Tokyo Metropolitan Government2021

    • Author(s)
      鈴木 美森、佐藤 和紀、三井 一希、中川 哲、山本 朋弘、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 89-92

    • DOI

      10.15077/jjet.S45045

    • NAID

      130008151182

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examination of Burden, Difficult, and Practical Ingenuity for Cultivating Information Ethics of Elementary School Teachers who Have Implemented the Practice Using 1 to 1 PC2021

    • Author(s)
      手塚 和佳奈、佐藤 和紀、三井 一希、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 133-136

    • DOI

      10.15077/jjet.S45067

    • NAID

      130008151171

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Relationship between Learning Graphs in Elementary Mathematics and Learning to Use Graphs in Japanese, Social Studies, and Science2021

    • Author(s)
      安里 基子、佐藤 正寿、高橋 純、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 125-128

    • DOI

      10.15077/jjet.S45064

    • NAID

      130008151172

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Characteristics of Use of Group Chat of Upper Elementary School Children in Their School Life2021

    • Author(s)
      久川 慶貴、佐藤 和紀、三井 一希、高橋 純、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 141-144

    • DOI

      10.15077/jjet.S45069

    • NAID

      130008151169

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Case Study on Reflection on Using ICT in Class by Beginning Elementary School Teacher2021

    • Author(s)
      遠藤 みなみ、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 145-148

    • DOI

      10.15077/jjet.S45070

    • NAID

      130008151170

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Case of Programming Study Based on the Interaction among Elementary School Students during Time for Recess2021

    • Author(s)
      三井 一希、佐藤 和紀、渡邉 光浩、中野 生子、小出 泰久、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 101-104

    • DOI

      10.15077/jjet.S45052

    • NAID

      130008151096

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effect of Cross-Reference by Cloud Service in Writing Opinions of Upper Elementary School Children2021

    • Author(s)
      佐藤 和紀、小田 晴菜、三井 一希、久川 慶貴、森下 孟、谷塚 光典
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 117-120

    • DOI

      10.15077/jjet.S45061

    • NAID

      130008151161

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examining of the Order of Reading Information for 5th-6th Grade Elementary School Students2021

    • Author(s)
      荒川 詠美、三井 一希、佐藤 和紀
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 129-132

    • DOI

      10.15077/jjet.S45066

    • NAID

      130008151173

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Preface: Digital Transformation of Primary and Secondary Education2021

    • Author(s)
      高橋 純、稲垣 忠
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 257-260

    • DOI

      10.15077/jjet.45139

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Digital Transformation in Educational Practices2021

    • Author(s)
      稲垣 忠、高橋 純、泰山 裕、山本 朋弘
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 273-281

    • DOI

      10.15077/jjet.45124

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Evaluation of a Checklist to Grasp the Current Status of Instruction in Information Literacy2021

    • Author(s)
      村上 唯斗、野澤 博孝、高橋 純
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 319-330

    • DOI

      10.15077/jjet.45025

    • NAID

      130008071118

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Case Study on Analysis of Characteristics of Students’ PC and Cloud Use in the Classroom Using 1 to 1 PC on a Daily Basis2021

    • Author(s)
      村上 唯斗、轟木 梨奈、高橋 純
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 209-212

    • DOI

      10.15077/jjet.S45101

    • NAID

      130008151192

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Acquisition Level of ICT Operation Skills in the Class Where Every Elementary School Student Learns for the First Time in the Environment of 1-to-1 Devices2021

    • Author(s)
      渡邉 光浩、三井 一希、佐藤 和紀、中野 生子、小出 泰久、堀田 龍也
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 50 Issue: 0 Pages: 84-89

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.50.84

    • NAID

      130008124047

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Year and Date
      2021-06-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Study of the Effects of Mobile Display Introduction into Situations Where Children Using Personal Information Devices Are Presenting2021

    • Author(s)
      三井 一希、佐藤 和紀、渡邉 光浩、中野 生子、小出 泰久、堀田 龍也
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 50 Issue: 0 Pages: 78-83

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.50.78

    • NAID

      130008123975

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Year and Date
      2021-06-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examination of Remote Support by University Students for Programming-Related Lessons in Elementary Schools2021

    • Author(s)
      Yamamoto Tomohiro、Horita Tatsuya
    • Journal Title

      International Journal of Learning Technologies and Learning Environments

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 43-56

    • DOI

      10.52731/ijltle.v4.i1.611

    • ISSN
      2434-0324, 2434-0332
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of Promotion/Inhibition Factor Model Based on Teacher’s Attitude Survey for Programming Education at Elementary School2021

    • Author(s)
      Yamamoto Tomohiro、Horita Tatsuya
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: Trans-p002-Trans-p002

    • DOI

      10.12937/itel.1.1.trans.p002

    • NAID

      130008100789

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Comparison of 2D and 3D Views on Educational Virtual Reality Content2021

    • Author(s)
      Takashi Shibata, Erika Drago, Takayuki Araki, Tatsuya Horita
    • Journal Title

      International Journal for Media in Education

      Volume: 15(1) Pages: 14-22

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] International Trends in K?12 Computer Science Curricula Through Comparative Analysis: Implications for the Primary Curricula2021

    • Author(s)
      Oda Michiyo、Noborimoto Yoko、Horita Tatsuya
    • Journal Title

      International Journal of Computer Science Education in Schools

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 24-58

    • DOI

      10.21585/ijcses.v4i4.102

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校第5学年社会科の教科書で用いられているグラフからの情報の取り出しに関する児童の実態 -グラフの表現形式の観点から-2021

    • Author(s)
      安里基子, 佐藤正寿, 高橋純, 堀田龍也
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 37(2-3) Pages: 3-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コンピュータサイエンス教育カリキュラムに社会的要請をタイムラグ少なく導入する改善の検討2021

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 51 Pages: 46-51

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AIを活用したプログラミングを取り入れた授業が中学生のAIに対する意識に与える効果2021

    • Author(s)
      板垣翔大, 浅水智也, 佐藤和紀, 中川哲, 三井一希, 泰山裕, 安藤明伸, 堀田龍也
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 51 Pages: 58-63

    • NAID

      40022766427

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本教育メディア学会における学校教育を対象としたメディア・リテラシー教育の実践研究の整理からみる今後の実践課題2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈, 佐藤和紀, 三井一希, 板垣翔大, 泰山裕, 堀田龍也
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 27(2) Pages: 101-119

    • NAID

      130008036281

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育の学習指導案に見られる目標記述に関する質的分析2021

    • Author(s)
      寺内愛, 山本朋弘, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 30 Pages: 125-134

    • NAID

      120006975164

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 番組制作者による書籍の質的分析を通したテレビ・ドキュメンタリーのリテラシーの構成要素の抽出2021

    • Author(s)
      村井明日香, 堀田龍也
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: Vol.27 No.2 Pages: 81-99

    • NAID

      130008036297

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初等教育のコンピュータサイエンス教育プログラムの動向調査 ‐シンガポール・エストニア・イタリアに着目して‐2021

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Journal Title

      コンピュータ利用教育学会 CIEC春季カンファレンス論文集

      Volume: Vol.12 Pages: 68-73

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 各教科等で指導可能な情報活用能力とその各教科等相互の関連 -平成29・30年改訂学習指導要領の分析から-2021

    • Author(s)
      泰山裕, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.44 No.4 Pages: 547-560

    • NAID

      130008003181

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 1人1台の情報端末を活用した小学校の授業で用いられる教師の教授知識の特徴2021

    • Author(s)
      八木澤史子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.44 No.4 Pages: 431-442

    • NAID

      130008003174

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of Promotion / Inhibition Factor Model Based on Teacher's Attitude Survey for Programming Education at Elementary School2020

    • Author(s)
      山本 朋弘、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: 4 Pages: 275-284

    • DOI

      10.15077/jjet.43003

    • NAID

      130007821899

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Evaluation of Scoring Support System in Writing Test for Subject Teachers and Classroom Teachers2020

    • Author(s)
      中川 哲、佐藤 和紀、齋藤 玲、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: 4 Pages: 433-445

    • DOI

      10.15077/jjet.43054

    • NAID

      130007821910

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of the Teachers’ Teaching behavior of 1-to-1 Elementary Education Classes2020

    • Author(s)
      八木澤 史子、佐藤 和紀、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 41-44

    • DOI

      10.15077/jjet.S43032

    • NAID

      130007814527

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on Change of Consciousness by Pair Programming at Elementary School2020

    • Author(s)
      山本 朋弘、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 45-48

    • DOI

      10.15077/jjet.S43035

    • NAID

      130007814525

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The impact of working memory capacity on children’s understanding of manga2020

    • Author(s)
      大久保 紀一朗、和田 裕一、窪 俊一、堀田 龍也
    • Journal Title

      The Science of Reading

      Volume: 61 Issue: 3-4 Pages: 128-142

    • DOI

      10.19011/sor.61.3-4_128

    • NAID

      130007817722

    • ISSN
      0387-284X, 2424-144X
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校低学年からを対象としたプログラミングの基本処理を身に付ける教材及びアプリの開発2020

    • Author(s)
      石塚丈晴, 弘中大介, 堀田龍也
    • Journal Title

      情報処理学会 情報教育シンポジウム

      Volume: SSS2020 Pages: 164-169

    • NAID

      170000184111

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Webベースの小学校STEM授業デザイン検討会における教師と研究者,技術者との関わりに関する特徴 -発話データを用いたネットワーク分析を通して-2020

    • Author(s)
      竹本石樹, 小川博士, 堀田龍也, 熊野善介
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 第44巻 第4号 Pages: 338-352

    • NAID

      130007981460

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高校生のPC・スマートフォンの文字入力の速さに関する調査2020

    • Author(s)
      登本洋子, 高橋純, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.44 Suppl. Pages: 29-32

    • NAID

      130007995780

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 1人1台の情報端末を活用した小学校の授業における教師の意思決定の特徴2020

    • Author(s)
      八木澤史子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.44 Suppl. Pages: 25-28

    • NAID

      130007995859

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校から大学・社会人までのコンピュータサイエンスの体系的な指導に向けての考察2020

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 第36巻 第2号 Pages: 15-27

    • NAID

      130007978346

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校高学年児童におけるマンガ読書 ―読書実態および意識・態度に関する調査研究―2020

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 和田裕一, 窪俊一, 堀田龍也
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: Vol.27 No.1 Pages: 13-29

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] IoT教材を活用した小学校プログラミング教育における学習課題を段階的に設定した授業実践2020

    • Author(s)
      山本朋弘, 城井順一, 堀田龍也
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 第44巻第2号 Pages: 86-92

    • NAID

      130007871630

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科におけるプログラミングによるアイデアの具現化を取り入れた防災教育の授業開発2020

    • Author(s)
      三井一希, 塩島諒輔, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: Vol.48 Pages: 76-81

    • NAID

      130007952587

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育の推進に関する個人別態度の構造分析2020

    • Author(s)
      山本朋弘, 三井一希, 木村明憲, 大久保紀一朗, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.44 No.1 Pages: 145-154

    • NAID

      130007872220

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 超スマート社会に向けた我が国の初等中等教育の課題と学会活動への期待2020

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: Vol.35 No.3 Pages: 3-13

    • NAID

      40022261539

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Effect of 'International Exchange Curriculum' Utilizing Tablet PC at Elementary School2020

    • Author(s)
      木村 明憲、黒上 晴夫、谷口 生歩
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 26 Issue: 2 Pages: 1-17

    • DOI

      10.24458/jaems.26.2_1

    • NAID

      130007818110

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Trends and Issues of Information Literacy Education on Primary and Secondary Education in Japan2019

    • Author(s)
      Horita Tatsuya、Sato Kazunori
    • Journal Title

      IEICE Communications Society Magazine

      Volume: 13 Issue: 2 Pages: 117-125

    • DOI

      10.1587/bplus.13.117

    • NAID

      130007700386

    • ISSN
      2186-0661
    • Year and Date
      2019-09-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Continuation of Media Literacy Lessons, Media Experience, and Teaching Experience on Elementary School Teachers’ Media Literacy2019

    • Author(s)
      Kazunori SATO, Ryo SAITO, Tatsuya HORITA
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 13-23

    • DOI

      10.15077/etr.42080

    • NAID

      130007605089

    • ISSN
      0387-7434, 2189-7751
    • Year and Date
      2019-02-28
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Study of Manga Reading as an Effective Teaching Method Based on the Text Comprehension Process2019

    • Author(s)
      Kiichiro OKUBO, Kazunori SATO, Yuichi WADA, Kazuyuki ASAI, Shunichi KUBO, Tatsuya HORITA
    • Journal Title

      International Journal of Learning Technologies and Learning Environments

      Volume: Vol.2 No.2 Pages: 54-66

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教室でのタブレット端末利用における課題と児童の疲労に関する調査2019

    • Author(s)
      柴田隆史, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Journal Title

      人間工学

      Volume: Vol.55, No.5 Pages: 212-221

    • NAID

      130007958793

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Reconsidering and evaluation of media literacy training program for high school students by radio stations2019

    • Author(s)
      後藤 心平、齋藤 玲、佐藤 和紀、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 25 Issue: 2 Pages: 13-27

    • DOI

      10.24458/jaems.25.2_13

    • NAID

      130007624055

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Teachers’ Knowledge of 1-to-1 Elementary Education2019

    • Author(s)
      八木澤 史子、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 25 Issue: 2 Pages: 29-43

    • DOI

      10.24458/jaems.25.2_29

    • NAID

      130007624059

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Current State of the Use of Information and Communication Technology in Schools and the Prevention of Myopia2019

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Journal Title

      Japanese Journal of Visual Science

      Volume: 40 Issue: 4 Pages: 79-84

    • DOI

      10.11432/jpnjvissci.40.79

    • NAID

      130007772878

    • ISSN
      0916-8273, 2188-0522
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study in Points of Teaching Instruction Method of Information Ethics for Students in School Teachers Training Course2019

    • Author(s)
      安里 基子、佐藤 和紀、高橋 純
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 21-30

    • DOI

      10.24458/jaems.26.1_21

    • NAID

      130007720938

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業でのICT活用において教員に求められる専門知識の研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 11 Pages: 87-93

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 短大生の日本語キーボード入力スキルの実態把握と支援システムに求められる要件の検討2019

    • Author(s)
      渡邉光浩,タクセイセン,佐藤和紀,堀田龍也
    • Journal Title

      鹿児島女子短期大学紀要

      Volume: 第56号 Pages: 87-92

    • NAID

      120006624745

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Similarities and Differences between Manga Reading Comprehension and Text-Only Reading Comprehension2018

    • Author(s)
      大久保 紀一朗、和田 裕一、窪 俊一、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 19-35

    • DOI

      10.24458/jaems.25.1_19

    • NAID

      130007538840

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校のプログラミング教育における学習状況の共有化ツール活用の効果2018

    • Author(s)
      三井一希, 八代一浩, 水越一貴, 佐藤和紀, 萩原丈博, 竹内慎一, 堀田龍也
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: Vol.45 Pages: 79-84

    • NAID

      130007659169

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Effectiveness of Digital Graphic Organizers2018

    • Author(s)
      Haruo Kurokami & Akari Kojima
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 12(1) Pages: 57-64

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effectiveness of Making Rubrics through Interaction between Teachers and Students2018

    • Author(s)
      三宅 貴久子、久保田 賢一、黒上 晴夫、岸 磨貴子
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 41 Issue: Suppl. Pages: 221-224

    • DOI

      10.15077/jjet.S41113

    • NAID

      130006407868

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Analysis of K-12 Computer Science Curricula from the Perspective of a Competency-Based Approach2022

    • Author(s)
      Michiyo ODA, Yoko NOBORIMOTO, Tatsuya HORITA
    • Organizer
      Proceedings of SITE 2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学生を対象とした「クラウド」に関する知識についての調査2022

    • Author(s)
      渡邉光浩, 三井一希, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集第52号
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校学習指導要領における統計項目の分類 -国語科, 社会科, 算数科, 理科, 家庭科の分析を通して-2022

    • Author(s)
      槇誠司, 中野博幸, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生を対象にしたクラウドコンピューティングの理解に関する実態調査2022

    • Author(s)
      三井一希, 板垣翔大, 泰山裕, 大久保紀一朗, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習方法の自己選択の経験頻度がメタ認知的活動に与える影響2022

    • Author(s)
      稲木健太郎, 泰山裕, 三井一希, 大久保紀一朗, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年児童のチャット使用が探究的な学習過程の「情報の収集・整理分析の段階」に及ぼす効果2022

    • Author(s)
      若月陸央, 佐藤和紀, 久川慶貴, 三井一希, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集第52号
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究的な学習過程の「情報の収集・整理分析の段階」における小学校高学年のチャット活用に対する意識調査2022

    • Author(s)
      若月陸央, 久川慶貴, 三井一希, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習方法の記録を参照する活動が学習の振り返りに及ぼす効果の検討2022

    • Author(s)
      久川慶貴, 佐藤和紀, 泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年の児童の画像情報の読み解きの段階と特徴2022

    • Author(s)
      手塚和佳奈, 佐藤和紀, 大久保紀一朗, 久保田善彦, 堀田龍也, 谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考過程の共有が児童の思考に与える影響の検討2022

    • Author(s)
      泰山裕, 佐藤和紀, 三井一希, 板垣翔大, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A Comparative Study of Japanese Input Speed by Keyboard of Elementary School Children Learning with 1:1 Devices for the First Time2021

    • Author(s)
      Mitsuhiro Watanabe, Kazuki Mitsui, Kazunori Sato, Seiko Nakano, Yasuhisa Koide, Tatsuya Horita
    • Organizer
      10th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 情報教育テキストを用いた小学校段階の情報活用能力育成の取り組みやすさ等に関する調査2021

    • Author(s)
      木島麻子, 高橋純, 佐藤和紀, 渡邉光浩, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会 第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報端末環境での児童生徒1人1台と共用の違いによる教員のICT活用指導力の比較分析2021

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也, 小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第6学年算数科教科書の教師用指導書における「データの活用」に関する統計項目の検討2021

    • Author(s)
      槇誠司, 中野博幸, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学6年生算数科の文章題の問題構造の把握を支援するクラウドサービスを活用した授業実践2021

    • Author(s)
      久川慶貴, 佐藤和紀, 三井一希, 堀田龍也
    • Organizer
      第47回全日本教育工学研究協議会全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科「すがたを変える水」の温度測定におけるプログラミングを活用した授業の実践と評価2021

    • Author(s)
      棚橋俊介, 佐藤和紀, 三井一希, 板垣翔大, 堀田龍也
    • Organizer
      第47回全日本教育工学研究協議会全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第3学年社会科においてオンラインで外部講師と質疑応答を行う学習を取り入れた授業実践と評価2021

    • Author(s)
      稲木健太郎, 三井一希, 佐藤和紀, 泰山裕, 堀田龍也
    • Organizer
      第47回全日本教育工学研究協議会全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生がスマート農業を体験するためのツール「SchooMy Board」の開発と授業実践2021

    • Author(s)
      三井一希, 稲木健太郎, 塩島諒輔, 今吉亮, 松平健, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      第47回全日本教育工学研究協議会全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] AIによる骨格検出を用いたコンピュータ使用時の視距離推定の試行2021

    • Author(s)
      橋本大我, 板垣翔大, 柴田隆史, 佐藤和紀, 三井一希, 泰山裕, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET21-1
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] AIによる骨格検出技術を用いたコンピュータ使用時の視距離改善システムの試作2021

    • Author(s)
      板垣翔大, 橋本大我, 柴田隆史, 佐藤和紀, 三井一希, 泰山裕, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアや情報に対して小学校高学年の児童がもつステレオタイプやバイアスに関する実態調査2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈, 佐藤和紀, 大久保紀一朗, 久保田善彦, 堀田龍也, 谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET21-4
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアや情報に対して大学生がもつステレオタイプやバイアスに関する実態調査の試み2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈, 佐藤和紀, 大久保紀一朗, 久保田善彦, 堀田龍也, 谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET21-3
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアや情報に対して小学校高学年の児童がもつバイアスに関する実態調査2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈, 佐藤和紀, 久保田善彦
    • Organizer
      日本教育メディア学会第28回年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報を読み解く力の育成を目指したメディア・リテラシー教育実践の教材・学習目標・学習活動の整理・分析2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈, 佐藤和紀, 堀田龍也, 谷塚光典
    • Organizer
      第47回全日本教育工学研究協議会全国大会発表論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報活用能力の育成を目指した実践研究に対するPISA型読解力の要素による分類2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈, 佐藤和紀, 堀田龍也, 谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の家庭学習におけるデジタル機器利用と健康面に関する意識2021

    • Author(s)
      柴田隆史, 藤井彌智, 山崎寛山, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本人間工学会関東支部第51回大会講演集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第3学年を対象としたクラウドに関する理解を促す学習が主体的な活用に対する意識に与える影響の検討2021

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 恩田真衣, 恩田岬, 三井一希, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集第52号
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] クラウドでの共同編集機能を用いた学習指導案の修正過程の分析2021

    • Author(s)
      八木澤史子, 安里基子, 遠藤みなみ, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET21-4
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校の初任者教師のICT活用に関する省察の実態把握の試み2021

    • Author(s)
      遠藤みなみ, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET21-4
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童が情報端末を活用する授業における教師の授業設計に関する傾向2021

    • Author(s)
      八木澤史子, 大久保紀一朗, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET21-1
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] GIGAスクール構想が先行している小学校高学年への読解力に関するコンピュータ活用型調査の試行 -PISA2018年調査問題例の出題形式と内容を参考に-2021

    • Author(s)
      堀田雄大, 佐藤和紀, 三井一希, 手塚和佳奈, 浅井公太, 久川慶貴, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET21-1
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報モラルを学ぶシナリオゲームの活用による自己省察の家庭でのゲームの利用時間と時間配分を調整する効果の分析2021

    • Author(s)
      後藤宗, 三井一希, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      第47回全日本教育工学研究協議会全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における情報端末およびクラウドを活用した実践事例映像の分析2021

    • Author(s)
      八木澤史子, 大久保紀一朗, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 韓国の初等中等教育における人工知能に関する教育の調査2021

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第6学年国語科の教師用指導書における認知負荷を伴う読み方の指示に関する調査2021

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 中川哲, 八木澤史子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会 第10回年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 1人1台端末及びクラウド活用が日常化した中学校における教員及び生徒の意識2021

    • Author(s)
      村上 唯斗, 水谷 年孝, 登本 洋子, 高橋 純
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET2021-3
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 1人1台情報端末の活用初期におけるキーボードによる日本語入力スキルの実態の分析の試み2021

    • Author(s)
      渡邉光浩, 三井一希, 佐藤和紀, 中野生子, 小出泰久, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] GIGAスクール構想が先行している小学校高学年へのICT活用調査 -PISA2018のICT活用調査を用いて2021

    • Author(s)
      佐藤和紀, 三井一希, 手塚和佳奈, 若月陸央, 高橋純, 中川哲, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 1人1台端末導入1ヶ月の情報モラル指導に関する小学校教師の意識調査2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈, 佐藤和紀, 三井一希, 浅井公太, 久川慶貴, 棚橋俊介, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 人工知能を用いたプログラミングについて理解するためのe-Learningコースの受講による意識の変化2021

    • Author(s)
      板垣翔大, 中川哲, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] エストニアのコンピュータサイエンスプログラム “ProgeTiger” の学習内容に関する調査2021

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校社会科の教科書で用いられているグラフからの情報の取り出しに関する実態調査の分析2021

    • Author(s)
      安里基子, 佐藤正寿, 高橋純, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Remote Support for Programming-Related Teaching in Elementary Schools by University Students2020

    • Author(s)
      Tomohiro Yamamoto, Tatsuya Horita
    • Organizer
      9th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigation of Structures of Television Documentary Representation Based on Qualitative Analysis of Descriptions by Program Directors2020

    • Author(s)
      Asuka MURAI, Tatsuya HORITA
    • Organizer
      International Conference for Media in Education
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis of Teacher Training Students’ Understanding on Learning Objectives in Elementary School Programming Classes Using IoT Materials2020

    • Author(s)
      Tomohiro Yamamoto, Tatsuya Horita
    • Organizer
      Proceedings of SITE 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英国・韓国・ニュージーランドの初等中等教育におけるコンピュータサイエンス教育のカリキュラムの体系に関する整理2020

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Organizer
      情報処理学会・コンピュータと教育(CE)研究会 Vol.2020-CE-158
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] シンガポール・エストニア・イタリアの初等教育におけるコンピュータサイエンス教育の調査2020

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-4
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科の教科書で用いられているグラフからの情報の取り出しに関する児童の実態把握のための調査設計2020

    • Author(s)
      安里基子, 佐藤正寿, 高橋純, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-4
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第5学年算数「正多角形」の単元におけるプログラミング教育の学習指導案を対象とした指導過程の分析2020

    • Author(s)
      鈴木美森, 堀田龍也, 山本朋弘, 中川哲, 佐藤和紀, 三井一希
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-4
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等中等教育のコンピュータサイエンス教育とカリキュラムの特徴に関する検討2020

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-3
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] テレビドキュメンタリーに対する番組制作者の制作経験および意識・態度の調査結果2020

    • Author(s)
      村井明日香, 宇治橋祐之, 浅井亜紀子, 齋藤玲, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語キーボード入力の指導方略に関する研究2020

    • Author(s)
      渡邉光浩, 佐藤和紀, 柴田隆史, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-2
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 1人1台の情報端末を活用した小学校の授業における教師の教授知識の傾向2020

    • Author(s)
      八木澤史子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-2
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育推進校の実践事例における教材の使用傾向に関する調査結果2020

    • Author(s)
      鈴木美森, 佐藤和紀, 三井一希, 中川哲, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-2
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 新領域「データの活用」における統計的データの読解力を育成するための教材についての一考察 -新型コロナウイルス関連のデータを活用した小・中・高等学校の教材作成を通して-2020

    • Author(s)
      槇誠司, 中野博幸, 堀田龍也
    • Organizer
      日本科学教育学会 第10回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 諸外国のコンピュータサイエンス教育に関するカリキュラム比較2020

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-1
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童が情報モラル教材を活用した授業後に保護者に説明する家庭での学び合いに関する一考察2020

    • Author(s)
      下川恭子, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会 第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育推進校の学習指導案における「本時の目標」に関する分析2020

    • Author(s)
      鈴木美森, 佐藤和紀, 三井一希, 中川哲, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会 第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校段階の情報教育を目的とした情報テキスト改訂の開発手順2020

    • Author(s)
      木島麻子, 高橋純, 佐藤和紀, 渡邉光浩, 佐藤正寿, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会 第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] キーボードでの文字入力速度の向上を目指した短時間の作文の実践2020

    • Author(s)
      久川慶貴, 佐藤和紀, 高橋純, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会 第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業でChromebookを使い始めた児童が2カ月経過後に感じる学習の効果と課題2020

    • Author(s)
      三井一希, 荒川詠美, 鈴木美森, 佐藤和紀, 中川哲, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会 第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第6学年算数科教科書の新領域「データの活用」の単元における統計項目の分類による比較検討2020

    • Author(s)
      槇誠司, 中野博幸, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等中等教育におけるICT操作スキルに関する研究2020

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育推進校の実践事例における学年と教科等に着目した特徴分析2020

    • Author(s)
      鈴木美森, 佐藤和紀, 三井一希, 中川哲, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領による小学校第5学年社会科教科書における情報技術を題材にした学習内容の傾向2020

    • Author(s)
      佐藤正寿, 槇誠司, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等教育段階からコンピュータサイエンス教育を導入している4カ国の予備調査2020

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] シンガポール・エストニア・韓国におけるコンピュータサイエンス教育の導入状況2020

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会 第36回年会論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校学習指導要領社会科の産業学習における資料を活用する技能や表現力の育成に関する用語の調査2020

    • Author(s)
      佐藤正寿, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会 第36回年会論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] タブレットのソフトウェアキーボードを日常的に活用している学級への外付けキーボード導入時における実態調査2020

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田雄大, 佐藤和紀, 椎井慎太郎, 桑原浩二, 手塚和佳奈, 柴田隆史, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会 第36回年会論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科の教科書で用いられているグラフからの情報の取り出しに関する児童の実態調査のための問題の設計2020

    • Author(s)
      安里基子, 佐藤正寿, 高橋純, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会 第36回年会論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校でのタブレット端末の利用による生徒と保護者の健康面に対する意識の変化2020

    • Author(s)
      柴田隆史, 藤井彌智, 山崎寛山, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会 第9回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] AIについて体験的に学習した中学生のAIに対する理解度と意識の関係2020

    • Author(s)
      板垣翔大, 浅水智也, 佐藤和紀, 中川哲, 安藤明伸, 堀田龍也
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータと教育研究会153回研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校社会科における児童が主体的・対話的で深い学びを実現させる学習過程の検討-情報活用能力の育成を基盤に据えた授業実践を通して-2020

    • Author(s)
      木村明憲, 黒上晴夫
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童が1人1台端末を活用する授業の学習活動において用いられている操作スキルの分析の試み2020

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 新旧学習指導要領における統計の学習内容についての比較分析2020

    • Author(s)
      槇誠司, 中野博幸, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Characteristics and Challenges of Japanese Computer Science Education in Elementary Level2019

    • Author(s)
      Michiyo Oda, Tatsuya Horita
    • Organizer
      Proceedings of SITE 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Educational Effectiveness and Learner Behavior When Using Desktop-Style VR System2019

    • Author(s)
      Takashi Shibata, Erika Drago, Takayuki Araki, Tatsuya Horita
    • Organizer
      International Display Workshops General Incorporated Association IDW'19
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Design for Curriculum on Programming Education in Primary Schools of Japan from 20202019

    • Author(s)
      Takeharu Ishizuka, Daisuke Hironaka, and Tatsuya Horita
    • Organizer
      Proceedings of ISSEP 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新学習指導要領における教科等・校種ごとの情報活用能力の特徴整理2019

    • Author(s)
      泰山裕, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-2
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「情報活用能力の体系表例」を網羅したチェックリストの開発2019

    • Author(s)
      村上唯斗, 野澤博孝, 高橋純
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-5
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 拡大図や縮図の作図手順の検討にプログラミングを取り入れた学習効果2019

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間「福祉分野」における探究のサイクルに位置付けたプログラミング教育の実践2019

    • Author(s)
      三井一希, 佐藤和紀, 萩原丈博, 竹内慎一, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] micro:bitが配布された小学校200校を対象としたプログラミング教育の実施状況に関する調査2019

    • Author(s)
      板垣翔大, 佐藤和紀, 中川哲, 礒川祐地, 中野博幸, 山本朋弘, 久保田善彦, 梅田成二, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET19-2
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミングによる問題解決を通してAIへの理解を深める中学校技術科の授業開発と実践2019

    • Author(s)
      板垣翔大, 浅水智也, 佐藤和紀, 中川哲, 安藤明伸, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-5
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] IoT教材を用いた授業を体験した大学生の小学校プログラミングへの理解深化に関する一考察2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET19-2
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報社会の進展に向けた「読解力」の現状と課題2019

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Organizer
      日本教育技術学会第33回京都大学大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] IoT教材を用いた小学校プログラミング授業における教員養成課程の大学生の目標理解と授業設計に関する一考察2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会第45回全国大会島根大会論文集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成課程でのIoT教材を活用したプログラミング体験の評価2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科でのIoT教材のセンサーを活用したプログラミング体験に関する考察2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報教育の実践家が有する小学校プログラミング教育の推進ビジョンに関する事例分析2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也, 三井一希, 木村明憲, 大久保紀一朗
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-5
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報活用能力の育成に係る校内指標の作成に関する調査 -小学校2校に対するインタビュー調査から-2019

    • Author(s)
      中尾教子, 福山創, 泰山裕, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-5
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生のPCとスマホにおける文字入力速度に関する調査2019

    • Author(s)
      登本洋子, 高橋純, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-5
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校及び中学校の校務分掌における統計的リテラシー項目の分類による比較検討2019

    • Author(s)
      槇誠司, 中野博幸, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-4
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学入学共通テストの試行調査問題数学Ⅰ・数学Aの調査結果からみる高校生の統計的リテラシーの実態2019

    • Author(s)
      槇誠司, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-3
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年児童のマンガに対する意識・態度に関する調査結果の分析2019

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 和田裕一, 窪俊一, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-3
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 諸外国のプログラミングに関する学習のカリキュラムの調査2019

    • Author(s)
      小田理代, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-3
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 1人1台端末を活用した小学校の授業における児童の操作の特徴2019

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-2
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第5学年の社会科教科書の産業学習における情報技術の社会的影響の内容の変遷についての分析2019

    • Author(s)
      佐藤正寿, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-2
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の中等教育・高等教育におけるコンピュータサイエンスに関する学習の系統性の整理2019

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-2
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 豪州のICT Literacy調査の方法の変遷に関する研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育メディア学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校でのタブレット端末利用に伴う生徒の健康面に対する意識変化2019

    • Author(s)
      柴田隆史, 藤井彌智, 山崎寛山, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第8回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童が1人1台端末を活用する授業における学習活動の分析の試み2019

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会第35回年会論文集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第6学年の全国学力・学習状況調査における統計リテラシー関連設問数と正答率に関する分析2019

    • Author(s)
      槇誠司, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第5学年の社会科教科書の産業学習における テクノロジーの社会的影響の調査2019

    • Author(s)
      佐藤正寿, 齋藤玲, 槇誠司, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会第35回年会論文集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報モラル指導体系の変化に合わせた指導教材の変化2019

    • Author(s)
      西田光昭, 西浦友章, 佐藤和紀, 高橋純, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校段階の情報教育を目的とした情報テキスト改訂に対する調査結果2019

    • Author(s)
      木島麻子, 高橋純, 佐藤和紀, 渡邉光浩, 佐藤正寿, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育でのペアプログラミングによる学習効果に関する一考察2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年のプログラミング学習における学習形態と難易度別の所要時間の関係2019

    • Author(s)
      板垣翔大, 礒川祐地, 佐藤和紀, 萩原丈博, 竹内慎一, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校社会科の学習指導要領における産業学習に関わる情報技術の社会的影響の内容の分析2019

    • Author(s)
      佐藤正寿, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] タブレット端末に対する意識と情報活用能力の関連2019

    • Author(s)
      中西奈菜 ,石原浩一,土井国春,泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング学習を通した児童の情報社会の見方の変容2019

    • Author(s)
      土井国春,泰山裕
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集第46号
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of Anti-glare Film on Tablet Usability by Elementary School Students2018

    • Author(s)
      Takashi SHIBATA, Kazunori SATO, Shota ITAGAKI, Masayuki TSUNEKAWA, Shuboh TAYA, Tatsuya HORITA
    • Organizer
      The 20th International Conference of the International Ergonomics Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Methods for Analyzing the Reading Ability of Children on Social Media2018

    • Author(s)
      Wakio OYANAGI, Tatsuya HORITA
    • Organizer
      International Conference for Media in Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Classification of Teachers’ Knowledge of 1-to-1 Elementary Education2018

    • Author(s)
      Fumiko YAGISAWA, Tatsuya HORITA
    • Organizer
      International Symposium on Educational Technology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Study of Manga Reading Comprehension and Teaching Methods for Manga Reading2018

    • Author(s)
      Kiichiro OKUBO, Kazunori SATO, Yuichi WADA, Kazuyuki ASAI, Shunichi KUBO, Tatsuya HORITA
    • Organizer
      7th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Encouraging Collaborative Learning in Classrooms Using Virtual Reality Techniques2018

    • Author(s)
      Takashi Shibata, Erika Drago, Takayuki Araki, Tatsuya Horita
    • Organizer
      Proceedings of ED-MEDIA 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 計算論的思考の視点からみた小学校プログラミング事例の教材や学習形態の分析2018

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET18-5
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第5学年を対象とした情報技術の社会的影響の理解の向上を目指した授業実践2018

    • Author(s)
      佐藤正寿, 安里基子, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET18-3
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校でのICT導入に対する生徒と保護者の健康面に関する意識2018

    • Author(s)
      柴田隆史, 藤井彌智, 山崎寛山, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本人間工学会関東支部第48回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] メディア・リテラシーの授業実践の分析による授業設計の支援の検討2018

    • Author(s)
      佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会第25回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師のライフステージからみたメディア・リテラシーの知識獲得段階に関する考察2018

    • Author(s)
      佐藤和紀, 小柳和喜雄, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新小学校学習指導要領(平成29年告示)解説におけるICTに関する記述の特徴2018

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田龍也, 高橋純, 新地辰朗
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] IoTブロックを活用したプログラミング教育の実践構想に関する分類2018

    • Author(s)
      佐藤和紀, 礒川祐地, 萩原丈博, 竹内慎一, 堀田龍也
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校でのタブレット端末利用におけるアンチグレアフィルムの効果2018

    • Author(s)
      柴田隆史, 佐藤和紀, 板垣翔大, 恒川雅行, 田谷周望, 堀田龍也
    • Organizer
      日本人間工学会第59回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on Method to Analyze the Reading Ability of Children on Information via Social Media2018

    • Author(s)
      Wakio OYANAGI, Tatsuya HORITA
    • Organizer
      16th International Conference for Media in Education 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校でのICT機器利用に関する養護教諭の理解2018

    • Author(s)
      藤井彌智, 柴田隆史
    • Organizer
      日本学校保健学会第65回学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 事例と動画でやさしくわかる!小学校プログラミングの授業づくり2021

    • Author(s)
      Type_T、堀田龍也
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学陽書房
    • ISBN
      4313654356
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ここがポイント!小学校プログラミング教育の要点ズバリ!2021

    • Author(s)
      安藤 明伸、額田 一利
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      4098402173
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 情報メディアの活用2021

    • Author(s)
      河西由美子, 堀田龍也, 登本洋子, 伊藤史織, 塩谷京子
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      全国学校図書館協議会
    • ISBN
      9784793322785
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] グローバル化、デジタル化で教育、社会は変わる2021

    • Author(s)
      ホーン川嶋瑤子
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917108
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] GIGAのつまずきに徹底対応! 1人1台端末活用パーフェクトQ&A2021

    • Author(s)
      佐藤和紀、三井一希 編著
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784182998140
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] テンプレートでわかる算数・理科のクラウド活用2021

    • Author(s)
      堀田龍也、久保田善彦、中野博幸、佐藤和紀
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491046006
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ICT活用の理論と実践2021

    • Author(s)
      稲垣 忠、佐藤 和紀、堀田 龍也、宇治橋 祐之、森下 孟、水内 豊和、八木澤 史子、北澤 武、堀田 博史、中尾 教子、三井 一希、登本 洋子、泰山 裕
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831805
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 続・GIGAスクールはじめて日記2021

    • Author(s)
      堀田 龍也、佐藤 和紀、三井 一希、渡邉 光浩、棚橋 俊介、西久保 真弥、浅井 公太、稲木 健太郎、松坂 真吾、山﨑 寛山、本田 智弘
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      さくら社
    • ISBN
      4908983550
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 1人1台タブレットではじめる小学校ICTの授業づくり 超入門!2021

    • Author(s)
      高橋純、水谷年孝 編著
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      418343520X
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] わたしたちとじょうほう 情報活用スキル編2021

    • Author(s)
      堀田龍也、高橋純、佐藤正寿、渡邉光浩、佐藤和紀
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      学研教育みらい
    • ISBN
      405801623X
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 私たちと情報 情報社会探究編2021

    • Author(s)
      堀田龍也、高橋純、佐藤正寿、渡邉光浩、佐藤和紀
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      学研教育みらい
    • ISBN
      4058016248
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] GIGAスクールはじめて日記2021

    • Author(s)
      棚橋 俊介、西久保 真弥、堀田 龍也、佐藤 和紀、三井 一希、渡邉 光浩
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      さくら社
    • ISBN
      490898350X
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] メディア・リテラシーの教育論2021

    • Author(s)
      中橋 雄、後藤 康志、森本 洋介、宇治橋 祐之、佐藤 和紀、中村 純子、鶴田 利郎、土屋 祐子、前田 康裕、浅井 和行、奥泉 香、水越 伸、堀田 龍也、中川 一史
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762831417
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] “先生の先生”による集中討議!2 子どもも教師も元気になる「あたらしい学び」のつくりかた2021

    • Author(s)
      堀田 龍也、赤坂 真二、谷 和樹、佐藤 和紀
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      学芸みらい社
    • ISBN
      4909783644
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] GIGAスクールで実現する新しい学び2021

    • Author(s)
      赤堀 侃司、堀田 龍也、久保田 善彦、つくば市教育局総合教育研究所、つくば市立みどりの学園義務教育学校
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      4487813573
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] コミュニケーション・デザインの学びをひらく2020

    • Author(s)
      お茶の水女子大学附属中学校, 堀田 龍也 ほか
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750350966
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 単元縦断×教科横断2020

    • Author(s)
      木村 明憲、黒上晴夫、堀田龍也
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      さくら社
    • ISBN
      4908983461
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学校アップデート2020

    • Author(s)
      堀田 龍也、為田 裕行、稲垣 忠、佐藤 靖泰、安藤明伸
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      さくら社
    • ISBN
      4908983437
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 間違えない学校ICT2020

    • Author(s)
      堀田 龍也
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      4091050964
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教職課程コアカリキュラム対応 情報社会を支える教師になるための教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      堀田 龍也、佐藤 和紀
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      4385362645
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法とカリキュラム・マネジメント2019

    • Author(s)
      高橋 純、教師のための教育学シリーズ編集委員会
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762026174
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      吉田 武男、樋口 直宏
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623085058
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Book] “先生の先生”が集中討議!子どもも教師も元気になる「これからの教室」のつくりかた2019

    • Author(s)
      堀田 龍也、赤坂 真二、谷 和樹、佐藤 和紀
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      学芸みらい社
    • ISBN
      4909783237
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育技術MOOK 思考ツールでつくる 考える道徳2019

    • Author(s)
      黒上 晴夫
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      4091050794
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教科と総合の教育方法・技術2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄,子安 潤
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028403
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育の方法と技術2018

    • Author(s)
      堀田 龍也、佐藤 和紀、原 清治ほか
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081936
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 初等中等教育におけるICT活用2018

    • Author(s)
      堀田龍也、高橋 純、寺嶋 浩介
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083916
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びの環境とICT2018

    • Author(s)
      泰山裕,久保田賢一,今野貴之ほか
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798915025
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi