• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teaching Statement for Effective Reflection and Performance Evaluation

Research Project

Project/Area Number 18H01048
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Kurita Kayoko  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (50415923)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 塁  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (50755816)
吉良 直  東洋大学, 文学部, 教授 (80327155)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywordsティーチング・ステートメント / ティーチング・ポートフォリオ / ティーチング・ポートフォリオ・チャート / リフレクション / 教育業績評価 / 教育改善 / 業績評価 / ファカルティ・ディベロップメント / TPチャート / 授業改善 / 自己省察
Outline of Final Research Achievements

The structure of the Teaching Statement (TS), a document that contributes to reflection on teaching and performance evaluation, was devised, and training for its preparation was developed. Specifically, we examined the effectiveness of the teaching portfolio chart (TP chart), which is necessary for TS creation, positioned the TS as a summary of the TP, and devised a TS creation training program that began with a review of the TP chart. The training was actually implemented at several universities.
In addition, the Teaching Portfolio Study Group, which was established as part of the dissemination of the TP, held three general meetings of the TP Study Group and offered five topic-specific study groups.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学教員が教育者としてのアイデンティティを自ら見出し、明らかにするティーチング・ステートメントは、先行するティーチング・ポートフォリオ(TP)よりも作成負担をはるかに軽減し、TPチャートにはなかった業績評価の機能を持つ。したがって、TSはTPの簡易版ではあるものの、その目的を継承した普及版として位置づけられる。その構造を定義し、また、作成方法もあわせて提案したという点は、その普及を助け、高等教育の質向上に実質的に寄与するという点で社会的意義が大きい。実際に複数の大学で既に全学的な導入がなされ、実用化に至っている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Development and Evaluation of a Teaching Portfolio Chart and a Workshop in its Creation for the Purpose of Reflection on Teaching Activities2022

    • Author(s)
      栗田 佳代子、吉田 塁
    • Journal Title

      Educational Development Studies

      Volume: 1 Issue: 0 Pages: 19-27

    • DOI

      10.57294/jaed.1.0_19

    • ISSN
      2436-9918
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Creating a “Teaching Portfolio Chart” for reflection and clarifying one’s own teaching philosophy, ETH Learning and Teaching Journal2020

    • Author(s)
      Kurita, K. & Yoshida, L.
    • Journal Title

      ETH Learning and Teaching Journal

      Volume: 2 Pages: 196-200

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教員の教育業績評価の方法としてのティーチング・ポートフォリオ2020

    • Author(s)
      栗田佳代子
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 19 Pages: 55-64

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国研究大学における大学院生対象のティーチング・ポートフォリオ/ステートメント作成支援に関する研究-日本への示唆-2019

    • Author(s)
      吉良直, 栗田佳代子, 吉田塁
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要(教育学科編)

      Volume: 44 Pages: 1-8

    • NAID

      40021850813

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育の質向上に資するティーチング・ポートフォリオの導入に向けて2019

    • Author(s)
      栗田佳代子, 金田忠裕, 皆本晃弥, 青山貴子, 吉田塁
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Teaching Portfolio Chart Workshop2019

    • Author(s)
      Kayoko Kurita, Lui Yoshida
    • Organizer
      University College Cork
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] リフレクションを可視化する ティーチング・ポートフォリオ・チャート作成講座【Web解説動画付】2021

    • Author(s)
      栗田 佳代子
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260044776
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 授業改善2021

    • Author(s)
      佐藤 浩章、栗田 佳代子
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405365
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教師のための「なりたい教師」になれる本!2018

    • Author(s)
      栗田佳代子、吉田塁、大野 智久
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学陽書房
    • ISBN
      4313653422
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] ティーチング・ポートフォリオ研究会

    • URL

      http://a4tp.info/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Remarks] Kayoko Kurita Lab

    • URL

      https://kayokokurita.info/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi