• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive development model for diversity of experiential learning and support method for internal process of experiential learning

Research Project

Project/Area Number 18H01050
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

Tanaka Koji  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 准教授 (60583672)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 仲林 清  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (20462765)
池田 満  北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (80212786)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords経験学習 / 自己調整学習 / メタ認知 / 内省 / 教育サービス / 学習支援 / 遠隔教育 / PBL / コロナ禍 / 経験価値 / 具体的経験支援 / 学習支援システム / インターンシップ / オンライン授業 / 動機づけ / コーオプ教育 / 内省支援 / OJT / 新入社員OJT
Outline of Final Research Achievements

In practical workplaces such as internships and on-the-job training, a learning process (experiential learning) is essential, where learning is acquired through reflection and generalization (internal process) from the experience of proactive activities (external process). This study developed an experiential learning support system to promote awareness of the connection between each mode of the experiential learning process (concrete experience, reflective observation, abstract conceptualization, and active experimentation) and to facilitate the integration of each mode. In addition, it is necessary to promote verbalization for abstract conceptualization to cycle the internal experiential learning process effectively. Therefore, the study constructed a reflection support method to promote reflecting on the experience with expert knowledge learned by learners. The system and the method were used in educational practices, and their effectiveness was confirmed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インターンシップやコーオプ教育など、近年の高等学校教育においては、学校とは異なる場所での経験による学習の重要性が唱えられている。学校とは異なる場所での学びは、学生から提出された成果物によって、教授者が学習者の学習プロセス・学習状態を把握することが必要であるが、成果物のみだけでは把握が困難である。これは、新型コロナウィルスの感染拡大の影響を受けて急速に普及した遠隔授業も同様である。本研究の成果は、経験による学び(上記のほかに、総合的な探究の時間やPBL科目など)や教授者が学習者の学習プロセス・学習状態を直接確認することができない学びの支援を可能にするものである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] What Did the Students Reflect on College Life during the Coronavirus Pandemic? —Using Knowledge from Lectures in Educational and School Psychology—2022

    • Author(s)
      田中孝治
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 49-61

    • DOI

      10.14926/jsise.39.49

    • NAID

      130008139413

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2022-01-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍におけるピアサポート型オンラインコミュニケーション活動の運営を担った学生の成長2022

    • Author(s)
      田中孝治・森川綾香・石川健介
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 29

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Reflection on Collaborative Argumentation from the Viewpoints of Knowledge-to-Action Gap2021

    • Author(s)
      田中 孝治、堀 雅洋
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 117-120

    • DOI

      10.15077/jjet.S44078

    • NAID

      130007995799

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習機会としての協調的議論に見られる知識と行動意図の不一致2020

    • Author(s)
      田中孝治・堀雅洋
    • Journal Title

      心理学の諸領域

      Volume: 9 Pages: 9-16

    • NAID

      40022426899

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 過去の履修科目に対する教育心理学的知見を踏まえた振り返りが学びに対する学生の考えに及ぼす影響2020

    • Author(s)
      田中孝治
    • Journal Title

      工学教育研究(KIT Progress)

      Volume: 28 Pages: 66-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Increasing Readiness for PBL through Gamification to Learn Psychological Viewpoints on Artifact Design2019

    • Author(s)
      田中孝治
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 67 Issue: 5 Pages: 5_56-5_62

    • DOI

      10.4307/jsee.67.5_56

    • NAID

      130007723886

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びを重視するオンラインPBL の開発と実践:高校生を対象としたPBL コンペティション2022

    • Author(s)
      田中孝治・宮田孝富・福江高志・北川達也・木村竜也・浦正広
    • Organizer
      教育システム情報学会2021年度特集論文研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍の大学におけるオンラインピアサポート活動の運営を担った学生の学びと成長2021

    • Author(s)
      田中孝治・森川綾香・石川健介
    • Organizer
      教育システム情報学会2021年度第4回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メンタリング課題での試行錯誤を通じた自己調整学習の学習環境2021

    • Author(s)
      森田海・田中孝治・池田満
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍の大学におけるピアサポート機会を提供するオンライン心理教育的援助サービス2021

    • Author(s)
      田中孝治・森川綾香・石川健介
    • Organizer
      人工知能学会第92回先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍における教育サービスにみる価値共創~金沢工業大学心理科学科の取り組み~2020

    • Author(s)
      田中孝治
    • Organizer
      電子情報通信学会第46回サイバーワールド(CW)研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コロナ禍での学校生活に対する教育・学校心理学的知見を踏まえた振り返りとその学習効果2020

    • Author(s)
      田中孝治
    • Organizer
      人工知能学会第90回先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] SRL のメタ認知への気づきを促すためのメンタリング課題による学習経験のデザイン2020

    • Author(s)
      森田海・田中孝治・池田満
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 内省的観察能力向上のための全天球パノラマコンテンツによる段階的内省方式の検討2020

    • Author(s)
      田中孝治・宮田孝富・岡田 豪・田中泰司・浦 正広
    • Organizer
      人工知能学会第88回先進的学習科学と工学研究会 (SIG-ALST)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育サービスにおける価値共創の質を高めるための心理学教育2019

    • Author(s)
      田中孝治
    • Organizer
      電子情報通信学会特別研究会サイバーワールド(CW)第43回研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業科目間接続型PBLの担当新任教員の経験学習を促すための全天球パノラマVRコンテンツ2019

    • Author(s)
      田中孝治・田中泰司・宮田孝富・浦 正広
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会(ET)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] PBLにおける英語コミュニケーションへの動機づけ2019

    • Author(s)
      岡田 豪・田中孝治
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会(ET)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] SRL スキルの学習環境設計のためのSRL のメタ認知の構造と困難性の検討2019

    • Author(s)
      森田 海・田中孝治・池田 満
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 短期派遣留学プログラムによるSDGsに対する興味関心の向上2019

    • Author(s)
      北川達也・田中孝治
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語を用いるPBLにおけるアイスブレイクとしての非言語コミュニケーション活動2019

    • Author(s)
      岡田 豪・田中孝治
    • Organizer
      日本工学教育協会第67回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A Learning Environment Attracting Attention to Nested Structure of Metacognition of Self-Regulated Learning2019

    • Author(s)
      Morita, K., Tanaka, K., Kingkaew, C., & Ikeda, M.
    • Organizer
      the 8th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Learning Model to Improve Outcome on Experiential Learning In A Multi-phase Internship: A Case Study of The Internship Program of A Thai University2019

    • Author(s)
      Kingkaew, C., Supnithi, T., Theeramunkong, T, Morita, K., Tanaka, K., & Ikeda, M.
    • Organizer
      the 8th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 病院看護における思考の振り返りを支えるライティングツールの設計2019

    • Author(s)
      峠貴文・松田憲幸・田中孝治・池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第85回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知科学的デザイン原則を学ぶゲームを通じたPBLに対するレディネスの向上2019

    • Author(s)
      田中孝治
    • Organizer
      日本教育工学会研究会19-1
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing Learning Environment to Promote Learning of Self-Regulated Learning with Mentoring Mirror Agent2018

    • Author(s)
      Kai Morita, Koji Tanaka, Wei Chen and Mitsuru Ikeda
    • Organizer
      Third International Workshop on Intelligent Mentoring Systems
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新入社員研修週報から見る新入社員の経験学習と指導員による目標拡張2018

    • Author(s)
      田中孝治・水島和憲・仲林清・池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第83回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己調整学習スキルの学びを促進するためのミラーエージェントへのメンタリングを用いた学習環境の構成2018

    • Author(s)
      森田海・田中孝治・陳巍・池田満
    • Organizer
      教育システム情報学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 病院看護のためのメタ思考学び方演習システムの設計2018

    • Author(s)
      阿部達也・松田憲幸・田中孝治・池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第84回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 病院看護を対象とする思考法研修のための学習管理システムの設計2018

    • Author(s)
      峠貴文・松田憲幸・田中孝治・池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第84回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi