• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study for Designning and Building a Collaborative Learning and Lesson Support Environment and a ICT Skill Development Model for Improving the Quality of Remote Joint Lesson

Research Project

Project/Area Number 18H01053
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Takaoka Ryo  山口大学, 教育学部, 教授 (10293135)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 阿濱 茂樹  山口大学, 教育学部, 准教授 (00361973)
柏原 昭博  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (10243263)
藤上 真弓  山口大学, 教育学部, 准教授 (40737566)
中田 充  山口大学, 教育学部, 教授 (60304466)
霜川 正幸  山口大学, 教育学部, 教授 (80437615)
加藤 直樹  岐阜大学, 教育学部, 教授 (30252117)
長友 義彦  山口大学, 教育学部, 教授 (10760788)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Keywords遠隔合同授業 / 遠隔合同授業支援環境 / 協働的思考支援 / ペア・グループ学習活動状況把握支援 / ペア・グループ対話状況把握支援 / ICT活用力育成モデル / ICT活用省察ツール / 教員養成授業プログラム / 協働活動の見とり支援機能 / 協働的な思考活動プロセス / 協働的思考プロセス
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a remote joint class environment that enables communication between "classes" and "students" in order to improve the quality of learning of students in remote joint lessons between small classes. In particular, we implemented a "Connected Lesson App" which has learning support functions, such as a function for students to compare solutions and ideas, and class support functions, such as a function for teachers to observe group learning. Furthermore, we have confirmed the usefulness of this "Connected Lesson App" by practicing remote joint lesson utilizing this app at a public elementary school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、遠隔合同授業を対象にした学習・授業支援技術の開発にあり、2つの学級の学習者が解き方や考えを言い合うだけでなく協調的に比較しあえる対話展開を機能として実装したこと、さらに、学習者のペア・グループ活動を瞬時に見とり支援につなげるための学習・対話活動の状況把握を機能として実現したことにある。また、遠隔合同授業を含めた学習活動におけるICT活用をモデル化して、ICT活用省察ツールとして実装したことにある。社会的意義としては、学校の極小規模化に対して、合同授業の移動経費や実施回数の制限を解消するために、遠隔合同授業における学習活動や授業活動で必要となる機能をツール化したことにある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ポストコロナにおけるEdTechの可能性と限界について - ICTを活用した豊かな学びのデザインを目指して -2022

    • Author(s)
      鷹岡 亮
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル(第73回シンポジウム報告)

      Volume: 27 Pages: 41-46

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Trends and Prospects for Technologies that Enable Digital Transformation in Primary and Secondary Education2021

    • Author(s)
      鷹岡 亮、光原 弘幸、瀬戸崎 典夫、舟生 日出男
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 283-294

    • DOI

      10.15077/jjet.45130

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Contribution of collaborative skill toward construction drawing skill for developing vocational course2021

    • Author(s)
      Setiawan Abdul Haris、Takaoka Ryo、Tamrin Agusti、Roemintoyo、Murtiono Eko Supri、Trianingsih Lilis
    • Journal Title

      Open Engineering

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 755-771

    • DOI

      10.1515/eng-2021-0073

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] プログラミング的思考の向上を目的とした自己調整学習モデルの開発と評価2021

    • Author(s)
      若杉 祥太, 中谷 有里, 納庄 聡, 鷹岡 亮
    • Journal Title

      情報コミュニケーション学会誌

      Volume: 16 Pages: 4-11

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マルチアクセス環境におけるLMSを活用した豊かな学びの促進に向けた実践と考察2020

    • Author(s)
      若杉祥太, 藤上真弓, 嶋本雅宏, 鷹岡亮, 加藤直樹
    • Journal Title

      日本情報科教育学会誌

      Volume: 13 Pages: 55-63

    • NAID

      130008064767

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Designing PBL steps in vocational course based on students' readiness and teachers' discussion2020

    • Author(s)
      A.H.Setiawan and R.Takaoka
    • Journal Title

      5th International Conference on Technology And Vocational Teachers(ICTVT2019)

      Volume: 1456-012045 Pages: 1-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Usefulness Evaluation of Web based Application for Understanding Structure of Geometric Proof in Junior High School2018

    • Author(s)
      濵田 さとみ、鷹岡 亮、横山 誠
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 169-172

    • DOI

      10.15077/jjet.S42092

    • NAID

      130007546335

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Investigation of Vocational Students' Skills for Determining Learning Experiences on CAD Construction Drawing Course2020

    • Author(s)
      A.H.Setiawan, R.Takaoka, L.Trianingsih
    • Organizer
      The 2020 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 豊かな学びのデザインマップを活用した大学における授業実践とeポートフォリオの支援機能について2020

    • Author(s)
      鷹岡亮, 加藤直樹, 横山誠, 上市善章, 芳賀敬輔, 村松祐子
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度第6回研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 遠隔合同授業支援ツールにおける協調的思考活動支援機能について2019

    • Author(s)
      横山誠, 鷹岡亮, 中田充, 霜川正幸, 藤上真弓
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「豊かな学びマップ」を活用した学習活動デザイン2019

    • Author(s)
      加藤直樹, 鷹岡亮, 上市善章, 村松祐子, 芳賀敬輔, 山崎宣次, 及川浩和
    • Organizer
      日本教育情報学会第35回全国大会講演集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 遠隔合同授業支援環境における比較思考活動支援機能について2019

    • Author(s)
      横山誠, 鷹岡亮, 大塚祐亮
    • Organizer
      教育システム情報学会第44回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 遠隔合同授業における学習者の思考活動を支援するツールの開発2018

    • Author(s)
      横山誠, 鷹岡亮
    • Organizer
      電子情報通信学会, 電子情報通信学会技術研究報告
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学科合同証明を対象とした証明構造理解支援Webアプリの設計・開発に関する研究2018

    • Author(s)
      濵田さとみ, 横山誠, 鷹岡亮, 山田政寛
    • Organizer
      教育システム情報学会, 教育システム情報学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における遠隔合同授業で身に付ける力と態度の整理について2018

    • Author(s)
      鷹岡亮, 横山誠, 大塚祐亮, 藤上真弓, 長友義彦, 霜川正幸
    • Organizer
      教育システム情報学会, 教育システム情報学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 成長するアジアにおける教育と文化交流2020

    • Author(s)
      葛崎偉, 金鐘徳, 胡令遠, ソムチャイ チャカターン, 山本冴里, 鷹岡亮, 熊井将太, 北沢千里, 山中明, 赤星冴, 田中理絵, 林星蓉, 陳慎慶, 森下徹, 石井由里, 有元光彦
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275034
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 成長するアジアにおける教育と文化交流(担当:第5章 アジアのICT教育)2020

    • Author(s)
      葛崎偉, 鷹岡亮, 他15名
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275034
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi