Development and Evaluation of E-Health Observation System Employing Student Self-Checks
Project/Area Number |
18H01057
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Masahiro Nagai 東京都立大学, 大学教育センター, 教授 (40387478)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小林 博典 宮崎大学, 教育学部, 准教授 (10510753)
藤吉 正明 東京都立大学, 学術情報基盤センター, 教授 (20336522)
畠山 久 法政大学, 情報メディア教育研究センター, 講師 (20725882)
室田 真男 東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (30222342)
渡辺 雄貴 東京理科大学, 教育支援機構, 准教授 (50570090)
澄川 靖信 東京都立大学, 大学教育センター, 助教 (70756303)
松波 紀幸 帝京大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (70783512)
加藤 浩 放送大学, 教養学部, 教授 (80332146)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
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Keywords | 健康観察 / タブレット端末 / 生徒指導 / セルフチェック / AI活用 / 生活指導 / AI活用 |
Outline of Final Research Achievements |
The concept “guidance for living” is used in schools in Japan to direct students to make moral and ethical decisions and promote prosocial behavior. However, attempts to provide this guidance places a heavy burden on teachers, who may find it difficult to observe and guide all students adequately. To ease this burden, the student health observations and student diaries maintained by many Japanese schools could be digitized. Therefore, we developed and tested an EHealth observation system for three months in a Japanese elementary school. We found the system quickly and easily gathered and shared information on students' psychological and physical health with teachers, allowing them to use this information to provide living guidance.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、学校で定期的に生徒が行うセルフチェックにより、タブレット端末等から入力される生徒の体の調子や心理的ストレス、悩みなどを集約し、システム上で提示するシステムの開発と評価を行った。これまで教育工学の研究は様々行われ研究成果が蓄積されているが、その大半は学習指導に関する研究である。本研究は、生活指導に特化しICTを活用する中で、学校や生徒のもつ問題や悩みを明らかにするとともに、その後の改善・指導に生かすことを目的としており、教育工学研究の中でのオリジナリティは高い。また、ICT活用の生活指導についての評価も希薄である中、e健康観察システムを用いた実践とその評価を行ったことは意義深い。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)