• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Construction of Ethics Education Program to Foster Engineers Who Aspire to Promote the Well-being of the Public

Research Project

Project/Area Number 18H01067
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionWaseda University (2019-2021)
Tokyo Institute of Technology (2018)

Principal Investigator

Fudano Jun  早稲田大学, 大学総合研究センター, 教授 (90229089)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 幸人  熊本高等専門学校, 企画運営部, 教授 (20321523)
安居 光國  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (40200498)
片倉 啓雄  関西大学, 化学生命工学部, 教授 (50263207)
永岑 光恵  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 准教授 (80392455)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥16,770,000 (Direct Cost: ¥12,900,000、Indirect Cost: ¥3,870,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords技術者教育 / ポジティブエデュケーション / ウェルビーイング / 技術者倫理 / Good Work / ポジティブ・エデュケーション / well-being / キャリア教育 / 技術者倫理教育 / positive education / エンジニア教育 / 社会の福利 / 教育プログラム / ポジティブ心理学 / 福利 / 倫理教育
Outline of Final Research Achievements

We proposed a new educational model named as "Positive Engineering Education" (hereafter PE2) which combines traditional academic and professional engineering education with "well-being" education based on the findings of well-being science. We also presented the components of the positive engineering education program, including specific learning and educational objectives and contents of foundation courses and the concept and implementation plan of "Well-being across the Curriculum."
In addition, as educational materials to achieve the overall educational goal of PE2, we planned and produced video materials depicting a student's process of deepening his recognition of his own WB and how it relates to "good work" as an engineer.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

環境・人口・資源・経済格差などの諸問題が顕在化し、新しい社会システムの構築が求められているなかで、科学技術の目的が、個人と社会のwell-being(以下WB)であるとする認識が広がっている。ならば、科学技術を実践する技術者は、自らのWBと社会のWBを理解し、促進できねばならない。本研究の成果として提唱した新たな技術者教育モデルである「Positive Engineering Education」 は、個人と社会のWBの促進に貢献できる技術者の育成を目指すものであり、実践されれば、その社会的意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 5 results)

  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学 Centre for Positive Psychology(オーストラリア)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 工学教養としての技術者倫理2021

    • Author(s)
      夏目 賢一
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 69-5 Issue: 5 Pages: 4-9

    • DOI

      10.4307/jsee.69.5_4

    • NAID

      130008100618

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Deletion: Safety of Society and Well-being of Engineers2021

    • Author(s)
      片倉 啓雄
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 69 Issue: 5 Pages: 5_18-5_19

    • DOI

      10.4307/jsee.69.5_18

    • NAID

      130008100610

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障がい者雇用を通した企業技術者教育2021

    • Author(s)
      守屋 剛
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 69-5 Issue: 5 Pages: 20-24

    • DOI

      10.4307/jsee.69.5_20

    • NAID

      130008100614

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学技術者倫理教育における仮想事例による情感影響の理解2021

    • Author(s)
      安居 光國
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 69-5 Issue: 5 Pages: 44-48

    • DOI

      10.4307/jsee.69.5_44

    • NAID

      130008100596

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 技術者倫理教育における測定・評価の検討2021

    • Author(s)
      小林 幸人,池田 翼,川尾 勇達
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 69-5 Issue: 5 Pages: 55-59

    • DOI

      10.4307/jsee.69.5_55

    • NAID

      130008100601

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会のWell-being を志向する技術者の教育2021

    • Author(s)
      札野 順
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 69-5 Issue: 5 Pages: 67-72

    • DOI

      10.4307/jsee.69.5_67

    • NAID

      130008100599

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 技能五輪選手における技能を源泉とする主観的幸福がウェルビーイングに与える影響2021

    • Author(s)
      有馬 雄祐,藤田 紀勝
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 69-5 Issue: 5 Pages: 73-77

    • DOI

      10.4307/jsee.69.5_73

    • NAID

      130008100605

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 科学者と志向倫理 -Well-beingを支える倫理-2022

    • Author(s)
      片倉啓雄
    • Organizer
      日本生物工学会東日 本支部賀詞交歓会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究公正に関するヒヤリ・ハット 事例に学ぶ2022

    • Author(s)
      片倉啓雄
    • Organizer
      日本医療研究開発機構令和3年度研究公正ワークショップ
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Engineering Ethics Education for the Formation of Engineers Who Aspire to Promote the Well-being of the Public2022

    • Author(s)
      Jun Fudano
    • Organizer
      Association for Practical and Professional Ethics (オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習過程に焦点をあてた技術者倫理教育研究に向けて2021

    • Author(s)
      竹原 信也,藤木 篤
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Well-beingの実現に向けた教育実践の評価-東京工業大学のリベラルアーツ教育の取り組みから考える-2021

    • Author(s)
      永岑 光恵,栗山 直子,札野 順,伊藤 亜紗
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術職のWell-beingに関する調査-利他性の意識に関する因果モデルの解析-2021

    • Author(s)
      栗山 直子,永岑 光恵,札野 順
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会の安全と技術者のwell-being-安全を証するというmeaning-2021

    • Author(s)
      片倉 啓雄
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] リベラルアーツを基盤としたエンジニア教育-学生のWell-beingを高めるポジティブエデュケーションの導入-2021

    • Author(s)
      小林 幸人,池田 翼,川尾 勇達
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究者倫理教育にグループワークを導入する2021

    • Author(s)
      片倉啓雄
    • Organizer
      第4回JSPS研究倫理セ ミナー(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ケース学習の効果測定-技術者倫理アンケート分析-2020

    • Author(s)
      安居 光國
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別企画 工学部長・学長等会議「不確実性の時代の工学教育-何のための技術者教育か-」2020

    • Author(s)
      札野 順,片倉 啓雄
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幸せをつくる技術者教育-ポジティブ・エデュケーションの必要性と可能性-2019

    • Author(s)
      札野 順
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術職のWell-beingに関する調査ー利他性の意識に関する因果モデルの解析ー2019

    • Author(s)
      栗山直子,永岑光恵,札野順
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] リベラルアーツ教育におけるポジティブエデュケーションの導入2019

    • Author(s)
      小林 幸人
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] チームで仕事をする能力を育成する-単一学科でバーチャルチームをつくる-2019

    • Author(s)
      安居 光國
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 第4代国鉄総裁 十河信二における教育理念2019

    • Author(s)
      川北 晃司
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] PERMAモデルにおける因果モデルの構築―技術職・研究職を対象として―2019

    • Author(s)
      栗山直子・永岑光恵・札野順
    • Organizer
      第8回 ポジティブサイコロジー医学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会の福利を志向する技術者を育成する 倫理教育プログラムの構築2018

    • Author(s)
      札野 順
    • Organizer
      日本工学教育協会技術者倫理教育ワークショップ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 志向倫理と技術者倫理教育 -社会の福利を志向する技術者を育成する 倫理教育プログラムの構築-2018

    • Author(s)
      札野 順
    • Organizer
      日本工学教育協会2018年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術者倫理教育の理念2018

    • Author(s)
      夏目賢一・金永鍾
    • Organizer
      韓国工学教育学会(2018工学技術者倫理フォーラム)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 技術者倫理教育の実践方法2018

    • Author(s)
      金永鍾・夏目賢一
    • Organizer
      韓国工学教育学会(2018工学技術者倫理フォーラム)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 志向倫理的観点による仮想事例の再構成2018

    • Author(s)
      安居光國
    • Organizer
      日本工学教育協会2018年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術者倫理授業アンケートの俯瞰的大学間比較2018

    • Author(s)
      安居光國・丸山あや子・大来雄二
    • Organizer
      電気学会フロンティア研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi