• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of science education program and computer adaptive testing system on scientific method and viewpoint

Research Project

Project/Area Number 18H01070
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Kano Kei  滋賀大学, 教育学系, 教授 (30555636)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 水町 衣里  大阪大学, 社会技術共創研究センター, 准教授 (30534424)
長沼 祥太郎  九州大学, 教育改革推進本部, 講師 (40826096)
後藤 崇志  滋賀県立大学, 人間文化学部, 講師 (70758424)
塩瀬 隆之  京都大学, 総合博物館, 准教授 (90332759)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥14,430,000 (Direct Cost: ¥11,100,000、Indirect Cost: ¥3,330,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords理科の見方・考え方 / コンピュータ適応型テスト / アクティブラーニング / 項目反応理論 / 主体的・対話的で深い学び
Outline of Final Research Achievements

We have developed a number of educational programs utilizing NHK's "Think Like a Crow: Scientific Method" and "Viewpoint Science". In particular, we developed and implemented educational programs focusing on the scientific viewpoint such as "comparing" (grade 3 elementary school goal), the ability to formulate hypotheses and foresee what the results would be if the hypotheses were true. In addition, we developed a computer-adaptive test, which assesses academic success in science, Japanese, and arithmetic, mainly using questions from the 2008 National Assessment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

開発した教育プログラムを多数親子向けに実施することで、理科離れの防止に一定の貢献ができたと考えられる。また、開発したコンピュータ適応型テストの小中学校での実証実験を重ね、国語の学力が低いが算数や理科の学力が高い児童がいることや、紙ベーステストには集中して取り組めなかったがコンピュータ適応型テストには集中して取り組めたという児童がいること、時間無制限で取り組むことで、教師が気付いていなかった実力が発揮された児童がいることが分かった。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 5 results)

  • [Journal Article] A Cross-curricular Analysis of the Nationwide Achievement Assessments on Science for Elementary School Students2020

    • Author(s)
      加納 圭、後藤 崇志、塩瀬 隆之
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 2 Pages: 77-85

    • DOI

      10.14935/jssej.44.77

    • NAID

      130007871631

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 児童・生徒の学びの個別最適化に向けたEdTech 利用の社会受容2022

    • Author(s)
      後藤崇志, 加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] CBT による学力評価への期待と認識のギャップ2022

    • Author(s)
      塩瀬隆之, 後藤崇志, 加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人におけるテスト観の構造と機能の検討2021

    • Author(s)
      後藤崇志, 塩瀬隆之, 加納圭
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ STEM 教育における読解リテラシーに注目した包括性の検討2020

    • Author(s)
      塩瀬隆之, 後藤崇志, 加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年回
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 全国学力・学習状況調査における小学校「理科」調査は PISA と同じ学力を測定しているのか?2020

    • Author(s)
      後藤崇志, 加納圭, 塩瀬隆之
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年回
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 全国学力・学習状況調査「小学校理科」の教科横断的分析及びCATの開発2020

    • Author(s)
      加納圭, 後藤崇志, 塩瀬隆之
    • Organizer
      第18回統計教育方法論WS・理数系教員授業力向上研修オンライン「CBT を活用した数理・情報・データサイエンス基礎力評価」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Computer Adaptive Test assessment of scientific, mathematical and reading skills in Japan2020

    • Author(s)
      Kano K
    • Organizer
      Australian Council for Educational Research (ACER) Learning Over Lunch
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Inclusive Public Engagement and STEAM Education2020

    • Author(s)
      Kano K
    • Organizer
      ANU CPAS Seminar
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Inclusive Public Engagement and STEM Education2019

    • Author(s)
      Kano K.
    • Organizer
      UN-ESCAP Expert Meeting: STI for SDGs
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 保護者・子ども向け科学ワークショップの参加者層2018

    • Author(s)
      加納圭
    • Organizer
      平成30年度日本科学教育学会第3回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学教育の観点から「細胞を創る」を教える2018

    • Author(s)
      加納圭
    • Organizer
      細胞を創る研究会11.0
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Science communication practices and research on scientific mindset and learning motivation, using TV programs broadcasted by NHK2018

    • Author(s)
      Kano K., Mizumachi E., Shiose T., Takeuchi S., Goto T.
    • Organizer
      Science and You
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学コミュニケーションの守備範囲は思ったよりも広かった2018

    • Author(s)
      加納圭
    • Organizer
      科学コミュニケーション研究会年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術イノベーション政策への意見公募手続の分析2018

    • Author(s)
      川?文資、加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育番組と連動した科学イベントやワークショップの課題と今後の構想2018

    • Author(s)
      竹内慎一、加納圭、水町衣里、塩瀬隆之、後藤崇志
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的推論テストの心理測定的特徴2018

    • Author(s)
      後藤崇志、塩瀬隆之、加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的リテラシーに必要な認識に関する知識をどのように評価するか2018

    • Author(s)
      塩瀬隆之、後藤崇志、加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「理科の見方・考え方」に着目した教育プログラムの開発とコンピュータ適応型テスト開発構想2018

    • Author(s)
      加納圭、水町衣里、塩瀬隆之、後藤崇志、竹内慎一
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「カガクノミカタ」を使ったアクティブ・ラーニング2018

    • Author(s)
      加納圭
    • Organizer
      EDIX
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの創造性や科学的思考力の育み方2018

    • Author(s)
      加納圭
    • Organizer
      ナレッジキャピタル大学校
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Public engagement-oriented science education practices and research using TV programs broadcasted by NHK in Japan2018

    • Author(s)
      Kano K., Mizumachi E., Shiose T., Takeuchi S.
    • Organizer
      PCST-2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi