• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematization of Education for Disaster Risk Reduction in Japan and Contribution for International Society from the Viewpoint of ESD

Research Project

Project/Area Number 18H01071
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

FUJIOKA Tatsuya  滋賀大学, 教育学系, 教授 (10311466)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 桜井 愛子  東洋英和女学院大学, 国際社会学部, 教授 (00636003)
大辻 永  東洋大学, 理工学部, 教授 (20272099)
川真田 早苗  北陸学院大学, 人間総合学部(子ども教育学科), 教授 (20880363)
五十嵐 素子  北海学園大学, 法学部, 教授 (70413292)
村田 守  株式会社蒜山地質年代学研究所(地質技術センター), 地質技術センター, 研究員 (80239532)
榊原 保志  信州大学, 教育学部, 名誉教授 (90273060)
佐藤 健  東北大学, 災害科学国際研究所, 教授 (90290692)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥13,000,000 (Direct Cost: ¥10,000,000、Indirect Cost: ¥3,000,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords自然災害 / 防災・減災,復興教育 / ESD,SDGs / 科学・技術・社会相互関連 / 現代的諸課題への取組 / 文理融合・総合型教育 / 防災・減災教育 / STS,STEAM教育 / 復興教育 / 近年の自然災害 / 防災・減災,復興 / 科学技術社会相互関連 / 防災・減災 / STS / ESD(持続可能な開発のための教育) / ESD(持続発展教育) / STS(科学・技術・社会相互関連) / 持続可能な社会 / グローカル教育 / 科学・技術・社会 / STS(科学・技術・社会相互関連)
Outline of Final Research Achievements

Even after the Great East Japan Earthquake, damage caused by earthquakes and storms and floods can be seen all over Japan. Analyzing the current situation and issues for school disaster prevention, regional disaster prevention efforts, and reconstruction in disaster-stricken areas and areas at risk of disaster based on field surveys, and organizing and systematizing education on disaster prevention, mitigation, reconstruction, etc. related to natural disasters. From the perspective of building a sustainable society, we clarified the historical lessons of repeated disasters, the contributions Japan has made to the international community such as the United Nations World Conference on Disaster Risk Reduction, and its future role. Disaster prevention in the future will require even more education that integrates humanities and sciences, as well as cooperation between schools and local communities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

頻発する自然災害に対する防災・減災,復興の今後の在り方を過去の教訓や事例から分析した。自然災害に関する教育の重要性は指摘されていても現地調査等を踏まえながら具体的な内容・方法,システム等に学術的に取り組まれた研究は少ない。進展しつつある自然科学や社会科学の個別的な専門領域の成果を取り入れ,文理融合,総合・学際的,理論と実践との往還の視点から自然災害に関する教育について,取扱うべき内容,教育方法,学校教育・地域社会への啓発などの在り方を示した。今日,国際的にも持続可能な社会の在り方が問われているが,その具現化として日本から発信可能な研究領域であることを本研究での取組から明確にした。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (45 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 9 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] Significance of and Perspectives on GeoSciEd IX: Expectations of a Japan Society of Earth Science Education based on Previous GeoSciEd Conferences2022

    • Author(s)
      藤岡 達也、川村 教一、松本 一郎、澤口 隆、岡本 義雄、熊野 善介、久田 健一郎
    • Journal Title

      Education of Earth Science

      Volume: 74 Issue: 3-4 Pages: 217-224

    • DOI

      10.18904/chigakukyoiku.74.3-4_217

    • ISSN
      0009-3831, 2423-8953
    • Year and Date
      2022-09-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Use of Programming Education Related to Flood Disasters: Development and Implementation of STEM Teaching Materials Linked to Disaster Risk Education2022

    • Author(s)
      SATO Shintaro、FUJIOKA Tatsuya
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 3 Pages: 611-620

    • DOI

      10.11639/sjst.21034

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 兵庫から発信する日本型SDGsとしての防災教育-阪神・淡路大震災から兵庫行動枠組,仙台防災枠組を経た,レジリエントな社会の構築-2022

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Journal Title

      兵庫教育

      Volume: 852 Pages: 26-29

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of Curriculum Management on the Theme of River Environment for Science Education in Elementary School2021

    • Author(s)
      HORI Michio、FUJIOKA Tatsuya
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 2 Pages: 475-483

    • DOI

      10.11639/sjst.21036

    • NAID

      130008122796

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Development of Teacher Training to Promote the Challenges of a Contemporary Educational Issues2021

    • Author(s)
      HORI Michio、FUJIOKA Tatsuya
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 3 Pages: 489-496

    • DOI

      10.11639/sjst.20069

    • NAID

      130008010198

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 持続可能な社会の構築と理科教育への期待-防災・減災,復興と連動したこれからの理科教育-2021

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 70 Pages: 5-8

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Science Teaching Material for Fostering the Ability to Select Actions in a Natural Disaster: Hazard Assessment and Appropriate Evacuation for Disasters Caused by Heavy Rain2020

    • Author(s)
      SATO Shintaro,FUJIOKA Tatsuya
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 287-297

    • DOI

      10.11639/sjst.20011

    • NAID

      130007944812

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-11-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Evaluation of an Education Program for Disaster Risk Reduction with Respect to Earthquakes: Targeting Junior High School Students in Nagano City2020

    • Author(s)
      榊原保志・大日方優輝・山浦 攻・藤岡達也
    • Journal Title

      Education of Earth Science

      Volume: 72 Issue: 3 Pages: 69-82

    • DOI

      10.18904/chigakukyoiku.72.3_69

    • NAID

      130007828708

    • ISSN
      0009-3831, 2423-8953
    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Current Issues of Natural Disasters as Described in Recent Science Education2020

    • Author(s)
      SATO Shintaro、FUJIOKA Tatuya
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 3 Pages: 569-577

    • DOI

      10.11639/sjst.19052

    • NAID

      130007832200

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Disaster Risk Reduction from the Viewpoint of Environmental Education;2020

    • Author(s)
      FUJIOKA Tatsuya
    • Journal Title

      Japanese Journal of Environmental Education

      Volume: 30 Issue: 1 Pages: 1_56-61

    • DOI

      10.5647/jsoee.30.1_56

    • NAID

      130007888665

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学的リテラシー育成と自然災害に関する防災・減災,復興教育2019

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 981 Pages: 164-169

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] School education for disaster risk reduction in Japan after the 2011 Great East Japan Earthquake and Tsunami (GEJET)2018

    • Author(s)
      Fujioka Tatsuya、Sakakibara Yasushi
    • Journal Title

      Terrae Didatica

      Volume: 14 Issue: 3 Pages: 313-319

    • DOI

      10.20396/td.v14i3.8653531

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Development of teaching material about the state change of vapor to water drop caused by cooling2018

    • Author(s)
      Sakakibara Yasushi、Kodaka Masahiro、Fujioka Tatsuya
    • Journal Title

      Terrae Didatica

      Volume: 14 Issue: 4 Pages: 487-492

    • DOI

      10.20396/td.v14i4.8653825

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Education for Disaster Risk Reduction in Japan from the Viewpoint of SDGs (Sustainable Development of Goals2022

    • Author(s)
      FUJIOKA Tatsuya, MATSUMOTO Ichiro
    • Organizer
      The 9th International Conference on Geoscience Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Significance and Challenges of Utilizing Geoparks in Learning about Natural Disasters-Expectations for School Education to Create Leaders of a Sustainable Society.2022

    • Author(s)
      SATO Shintaro, FUJIOKA Tatsuya
    • Organizer
      The 9th International Conference on Geoscience Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SDGsの観点から捉えた土砂災害取扱いの現状 と課題2021

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本環境教育学会第32年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科で自然災害をどう取り扱うかⅥ 近年の防災・減災教育を巡る動向を中心として2021

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科における河川環境を主題としたプログラム開発-滋賀県野洲川流域を例にした実践から-2021

    • Author(s)
      堀道雄・藤岡達也
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代的な諸課題に対応した教科等横断的防災教育の実践-SDGsのねらいに沿ったカリキュラム・マネジメントを踏まえて-2021

    • Author(s)
      佐藤真太郎・藤岡達也
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 近年の日本における防災・減災,復興に関する学校教育の現状と持続可能な国際社会への貢献2021

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本安全教育学会第22回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 理科で自然災害をどう取り扱うか(Ⅴ)-グローカルな時代に求められるSTEM教育からSDGsまで-2020

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 自然災害に関わるプログラミング教材の活用-防災・減災教育と連動した日本型STEAM教育開発の意義と可能性-2020

    • Author(s)
      佐藤真太郎・藤岡達也
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 自然景観と歴史景観を踏まえた琵琶湖及び周辺地域のジオパーク構想2020

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校教育における放射線教育取扱いの意義と課題―小学校理科と関連した教員研修の開発に向けて―2020

    • Author(s)
      堀道雄・藤岡達也
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様化する学校安全・危機管理に対する教育現場・教育行政・教職大学院の新たな関係性の構築2020

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本安全教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能な社会を構築する自然災害・自然景観を取り扱った 地学教育への期待2019

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本地質学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科で自然災害をどう取り扱うか(Ⅳ)新学習指導要領からSDGsまでを踏まえた科学的リテラシーの育成2019

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育行政における原子力発電所事故及び放射線教育取扱いの経過2019

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校安全・危機管理に関する教員研修・養成の新たなシステム構築-地域と連携した教職 大学院の役割と課題-2019

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本安全教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの教員養成・教員研修における地学教育の新たな役割-学校安全・危機管理と地域の自然環境理解-2019

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科で自然災害をどう取り扱うか(Ⅲ)-グローカルな防災・減災,復興教育の構築を目指して-2018

    • Author(s)
      藤岡 達也
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 原子力発電所事故に対応した教育行政における危機管理の現状と課題2018

    • Author(s)
      藤岡 達也
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 火山及び火山災害の取扱いの今日的意義と課題-ESDの観点から捉えた科学的リテラシー育成への期待-2018

    • Author(s)
      川路 美沙・藤岡 達也
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「防災・環境・観光」の視点から捉えた自然・歴史景観を取り入れた琵琶湖・沖島の活用-2018

    • Author(s)
      藤岡 達也
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 近年の自然災害に関する学校危機管理・防災教育の課題2018

    • Author(s)
      藤岡 達也
    • Organizer
      日本安全教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 平成29 年学習指導要領に新設された小学校4 年生「雨水の方と地面の様子」の先行実践行2018

    • Author(s)
      川真田早苗・藤岡達也・村田守
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 一億人のSDGsと環境問題2022

    • Author(s)
      藤岡 達也
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065274002
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 近年の自然災害と学校防災Ⅲ2022

    • Author(s)
      藤岡達也他
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003679
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] SDGsと防災教育-持続可能な社会をつくるための自然理解2021

    • Author(s)
      藤岡達也
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469269154
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 知識とスキルがアップする 小学校教員と教育学部生のための理科授業の理論と実践2021

    • Author(s)
      藤岡 達也
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065229446
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 近年の自然災害と学校防災Ⅱ2021

    • Author(s)
      藤岡達也他
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319002566
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 絵でわかる世界の地形・岩石・絶景2020

    • Author(s)
      藤岡 達也
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065190432
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 近年の自然災害と学校防災Ⅰ2020

    • Author(s)
      藤岡達也他
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319852369
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 持続可能な社会と教育2019

    • Author(s)
      日本環境教育学会他
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804842
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 絵でわかる日本列島の地形・地質・岩石2019

    • Author(s)
      藤岡 達也
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      講談社サイエンティフィク
    • ISBN
      9784065144855
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi