Project/Area Number |
18H01087
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Okada Satoshi 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (10458862)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鳥居 深雪 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (90449976)
玉木 宗久 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 発達障害教育推進センター, 主任研究員 (00332172)
大谷 和大 北海道大学, 教育学研究院, 講師 (20609680)
加藤 弘通 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20399231)
守 巧 こども教育宝仙大学, こども教育学部, 教授 (90609843)
西尾 祐美子 畿央大学, 教育学部, 講師 (50801594)
千田 若菜 大妻女子大学, 共生社会文化研究所, 研究員 (70860104)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
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Keywords | 知能検査 / WISC / WPPSI / 検査行動 / 発達障害特性 / 信頼性 / 妥当性 / 生態学的観点 / ウェクスラー検査 / 解釈システム / 社会情動発達 / 実行機能 / CHC理論解釈システム / CHC理論 / 発達障害 / 社会情動的発達 / ウェクスラー知能検査 / 自閉症スペクトラム障害 / ADHD |
Outline of Final Research Achievements |
The interpretation of Wechsler intelligence scales has been systematized on the basis of factor analysis studies and intelligence theories. However, researches on the reliability and validity of measurements and researches of interpretation systems is a few and limited. In this project, we examined the reliability of index scores and subtest scores, which can serve as a basis for treatment, guidance, and support for children with developmental disabilities, and the relationship between difficulties related to developmentally disabled characteristics in daily life, test-taking behaviors during administration of intelligence test. Then, we developed the interpretation guideline of intelligence test and developmental disabled traits.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究結果は,臨床現場で多用されている心理検査の効果と限界を明らかにする研究であり,一連の研究成果から,学齢期の子どもへの心理アセスメント適用の際の臨床家向けのガイドラインを示すことができた。就学前の子どもの知能及び発達障害特性の評価の予測性と長期的安定性の検討が今後取り組むべき課題として残されたが,ウェクスラー知能検査と他の検査とのバッテリーによる包括的アセスメントの解釈指針と留意点を一連の研究から言及できたことは,臨床的意義は大きいと言える。
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