Project/Area Number |
18H01092
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
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Research Institution | Kawasaki University of Medical Welfare |
Principal Investigator |
Tanemura Jun 川崎医療福祉大学, リハビリテーション学部, 教授 (90289207)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
伊集院 睦雄 県立広島大学, 保健福祉学部(三原キャンパス), 教授 (00250192)
田村 至 北海道医療大学, リハビリテーション科学部, 教授 (00347783)
日野 泰志 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (00386567)
吉畑 博代 上智大学, 言語科学研究科, 教授 (20280208)
藤原 加奈江 東北文化学園大学, 健康社会システム研究科, 教授 (20468325)
水本 豪 熊本保健科学大学, 保健科学部, 准教授 (20531635)
狐塚 順子 武蔵野大学, 人間科学研究所, 客員研究員 (20735922)
時田 春樹 川崎医療福祉大学, リハビリテーション学部, 准教授 (30804108)
中山 真里子 東北大学, 国際文化研究科, 准教授 (40608436)
太田 信子 川崎医療福祉大学, リハビリテーション学部, 准教授 (50759587)
渡辺 真澄 県立広島大学, 保健福祉学部(三原キャンパス), 教授 (60285971)
近藤 公久 工学院大学, 情報学部(情報工学部), 教授 (60418548)
三盃 亜美 筑波大学, 人間系, 助教 (60730281)
玉岡 賀津雄 名古屋大学, 人文学研究科, 名誉教授 (70227263)
森岡 悦子 大阪保健医療大学, 大阪保健医療大学, 客員教授 (70441334)
春原 則子 目白大学, 保健医療学部, 教授 (70453454)
今泉 敏 東京医療学院大学, 保健医療学部, 教授 (80122018)
石井 由起 東北文化学園大学, 医療福祉学部, 講師 (80878372)
吉田 敬 愛知淑徳大学, 健康医療科学部, 教授 (90387837)
宇野 彰 筑波大学, 人間系, 客員研究員 (10270688)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
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Keywords | 心像性効果 / 天井効果 / 語彙素分析 / 項目分析 / 標準化 / 因子分析 / 語用論 / 言語機能検査 / 失語症 / 言語発達障害 / 検査 / 心理言語学 / 語彙特性 / 包括的言語検査 / 認知神経心理学 / 評価基準 / 言語障害児・者 / 音声単語の認識 / 単語の意味理解 / 文の聴覚的・視覚的理解力 / 呼称 / 動作説明 / まんがの説明 |
Outline of Final Research Achievements |
We completed the collection of data on healthy subjects for the comprehensive language test (sentence comprehension, monomora and word auditory comprehension, noun and action naming, explanation of comic strips, repetition, reading aloud and writing). The subjects were 278 children aged 4 to 17 years and 164 adults. In most of the assignments, a ceiling effect was observed at the elementary school level. Errors occurred in auditory comprehension and reading comprehension of sentences in the stirring word order task of binomial and ternary transitive verb sentences even in healthy adults. In the explanation of comic strips, we proceeded with lexeme analysis of the total number of words and parts of speech of each word. In auditory comprehension of words, a imageability effect was observed in the lower grades of elementary school. In word reading comprehension, the lower grades of elementary school showed higher grades in kanji reading comprehension than in katakana and hiragana.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で作成される検査は、児童、生徒、青年、高齢者に対応できる包括的な検査を作成する点において、本邦初であるばかりでなく、世界でも稀である。課題間で異なる刺激を用いても単語属性値が近似する単語を選択し課題間の難易度を統制できるようになる。さらに、指導やリハビリテーションにおいて使用頻度や心像性の高い単語を選択することにより、実用性があり容易な課題から難度の高い課題へと教材作成が可能である。多数の臨床家が評価できる実用的な検査となり、小児の失読失書、失語、発達性読み書き障害、特異的言語障害の診断評価が可能になる。一方、成人失語症例や、認知症の病態を詳細に分析することが可能になる。
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