Shockless Acceleration Control to Promote the Introduction of Coasting Driving Technology to Fuel-efficient Hybrid Vehicles
Project/Area Number |
18H01421
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 21010:Power engineering-related
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Research Institution | Nagaoka University of Technology |
Principal Investigator |
Kiyoshi Ohishi 長岡技術科学大学, 工学研究科, 教授 (40185187)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
和田 安弘 長岡技術科学大学, 工学研究科, 教授 (70293248)
横倉 勇希 長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授 (70622364)
宮崎 敏昌 長岡技術科学大学, 工学研究科, 教授 (90321413)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
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Keywords | 電力工学 / 制御工学 / 電気機器 / 電気機器工学 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to promote the introduction of coasting driving, which improves the fuel efficiency of engine vehicles including hybrid vehicles by more than 10%, this research achievement is the realization of smooth clutch engagement and short-time (within 0.4 seconds) shockless acceleration control without degrading driving performance through the experimental results of a simulated experimental system. The biggest challenge in promoting the use of coasting driving technology is to eliminate the delay time between the driver's request for acceleration and the actual acceleration, and the degradation of driving performance caused by acceleration shock. Therefore, in this research, a short-time shockless acceleration control based on the rattle-packing control was realized, in which the rattle in the power transmission system, which is a mechanical negative element, was made into an electrical positive element by motor control.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
コースティング走行技術は、ハイブリッド車に対して低コストでの適用が容易で、低燃費化法として理想的である。本研究は、動力伝達系のクラッチ後段のガタを活用して、クラッチ締結時のショックを絶縁し、0.4秒以内でのスムーズな連結トルク制御して、短時間ショックレス加速制御を実現している。このように、ガタの欠点を、ショックレス加速制御の長所にすることは、学術的に独自性と創造性が高い。コースティング走行技術による燃費性能は平均10%以上向上する。燃費の10%向上は、2016年度末の日本のハイブリッド車を含むガソリンエンジン車で試算すると二酸化炭素の削減量としては年間約4億5千万トンになり、社会的意は高い。
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Report
(4 results)
Research Products
(31 results)