Establishment of judgement method of spalling risk of concrete cover due to rebar corrosion
Project/Area Number |
18H01510
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22010:Civil engineering material, execution and construction management-related
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
三浦 泰人 名古屋大学, 工学研究科, 准教授 (10718688)
山本 佳士 名古屋大学, 工学研究科, 准教授 (70532802)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
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Keywords | かぶり剥落 / 鉄筋腐食 / 内部ひび割れ / 鉄筋かぶり / 剥離強度 / 環境作用 / 非破壊試験 / 剛体バネモデル / 腐食ひび割れ / コンクリート剥落 / 温度履歴 / はく離強度 / コンクリート片剥離 / 非破壊検査 / コンクリート片剥落強度試験 / ひび割れ幅変化 / 剥落危険度 / 打音法 / 電磁波レーダ法 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to determine the risk level of spalling of concrete pieces, the detection of internal cracks related to spalling, the action and the spalling strength to drive the spalling behavior from internal cracks were investigated. As a result, an evaluation method using electromagnetic radar waveform was developed as a non-destructive inspection method to identify the internal cracks. Regarding the action to drive the spalling, it was found that the effect of temperature change was significant and caused the same level of internal crack width change as that of spalling under load. In addition, the experimental and numerical methods to evaluate the spalling strength were developed, and it was clarified that the remaining cover was the most significant factor to influence the spalling strength.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
コンクリート構造物の維持管理で、コンクリート片の剥落は人命などを失うような事故につながる可能性もあり、最も避けなければいけない事象である。そのため、コンクリート構造物の点検では、打音検査による剥落に関係する内部欠陥の把握とその危険性の評価に多くの労力がさかれている。 本研究で内部欠陥を客観的手法により特定する手法の開発や、コンクリート剥落リスクを高める要因が温度変化や残存かぶりの大きさであることを明らかにしたことは、現在の点検の合理性・客観性・有効性を高めることに寄与するとともに、コンクリート構造物から生じる第三者影響度を低減し、インフラの信頼性を高めることに寄与する。
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)