A Statistical Apploach to Stock Effects of Inter-regional Transport Network on the basis of Socio-economic Big Data
Project/Area Number |
18H01560
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Tsukai Makoto 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 准教授 (70304409)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
奥村 誠 東北大学, 災害科学国際研究所, 教授 (00194514)
山口 裕通 金沢大学, 地球社会基盤学系, 助教 (10786031)
力石 真 広島大学, 先進理工系科学研究科(国), 准教授 (90585845)
原 祐輔 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 助教 (50647683)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
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Keywords | 統計的因果推論 / 道路アクセス / ストック効果 / 事後検証 / 安定性 / 空間的異質性 / 交絡因子 / 機械学習 / 予測手法 / 検証手法 / 統計的因果探索 / パターン抽出 / アクセシビリティ / 地域間交流 / 産業立地 / 携帯電話位置情報 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to clarify the effect of road infrastructure on gross regional product(GRP), this study developed a methodology for ex-post clarification of the productivity effect of road access using a statistical causal discovery method, and verified it using real data. For the former, we found that there is a stable range of regression variation in the estimation model. For the latter, accessibility by road was found to have a significant effect on regional GDP only when road distances between municipalities and prefectural capitals were used. The results also indicate that there is heterogeneity in the productivity effects of road accessibility across regions. The results indicate that there is an effective combination of regions that can be linked by road accessibility.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
統計的因果探索により,道路アクセスの良さと地域生産額の間に,正の生産力効果が確認できた.ただし地域生産に貢献する道路アクセスは,各市町村と都道府県を代表する県庁所在地を結ぶものであり,その他の市町村とのアクセス改善が地域生産に資するわけではないことが明らかとなった.この点は地域政策の立案時に十分に注意する必要がある.得られた知見は,地域間道路の整備目的と整合的に活用することで,インフラストック効果に関する議論を整理できると思われる.
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Report
(4 results)
Research Products
(13 results)