Price Setting Mechanism for Cooperative Sharing Service based-on Social Acceptability and Sustainability
Project/Area Number |
18H03301
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61030:Intelligent informatics-related
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Research Institution | Hokkaido University (2020, 2022) National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (2018-2019) |
Principal Investigator |
Noda Itsuki 北海道大学, 情報科学研究院, 教授 (40357744)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
櫻井 祐子 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 主任研究員 (10396137)
金森 亮 名古屋大学, 未来社会創造機構, 特任准教授 (40509171)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
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Keywords | マルチエージェント社会シミュレーション / ゲーム理論 / 公共交通設計 / 機械学習 / 進化的アルゴリズム / 計算社会科学 / 公平性 / 持続可能性 / シェアリング / マルチエージェント / オンデマンド交通 / シミュレーション / 交通システム / MaaS / 実証実験 / メカニズム設計 / 配車割り当て / 同時学習 / シミュレーション分析 |
Outline of Final Research Achievements |
Pricing in sharing services is believed to become a significant issue in the future. In this study, we assumed this pricing problem as "How should we reflect the inefficiencies experienced by each user due to collaborative usage in the pricing while maintaining social acceptability and sustainability in cooperative sharing?" We attempted to analyze, examine, and construct pricing methods through (A) a mechanism design approach, (B) a transportation planning approach, and (C) a multi-agent learning approach. As a result, we were able to demonstrate the effectiveness of introducing declaration of willingness of use by passengers, propose dispatch allocation algorithms for improving fairness among drivers, confirm the importance of multiple options in the transport service design of subscriptions, and indicate the potential for designing a pricing system through evolution and elimination process by GA in social simulation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
SGDsのための社会設計としてのシェアリングサービス設計は今後重要となり、その中でも利益配分やコスト負担のバランスは社会制度の持続性に大きく関わる。本研究成果はまだ基礎的な知見ではあるものの、 工学的視点でバランスの取れる方法を提案することができたといえる。また、ゲーム理論あるいは計算社会科学的な視点でも、効率性と公平性のバランス問題や進化的な価格設定と利用者選択モデルの関係など、新規性のある手法や知見が得られたと思われる。
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Report
(4 results)
Research Products
(22 results)