Research on women' teachers in colonial Chosen
Project/Area Number |
18H03437
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80010:Area studies-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Park Sunmi 筑波大学, 人文社会系, 准教授 (80455914)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
國分 麻里 筑波大学, 人間系, 准教授 (10566003)
古川 宣子 大東文化大学, 国際関係学部, 教授 (20307143)
李 正連 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (60447810)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 女子教育史 / 社会教育史 / ジェンダー史 / 女性宣教師 / 日本人女教師 / 朝鮮人女教師 / 植民地教育史 / 朝鮮女子教育 / 女教師 / ミッションスクール / アメリカ女性宣教師 / オーストラリア長老派教会 / オーストラリア女性宣教師 / アメリカ南部メソジスト監督教会 / 植民地女子教育 / ジェンダー意識 / 社会教育 / 夜学校 / 植民地教育 / 女子教育 / アメリカ北部メソジスト監督教会 / 日新女学校 / 朝鮮教育史 / 地域研究 |
Outline of Final Research Achievements |
Through this research, we analyzed three types of female teachers who taught at girls' school in Chosen from the end of the 19th century through the colonial period. Three types of female teachers were Western women (mainly women missionaries from protestant church), Japanese women, and Korean women. We analyzed the development of girls' education in Western and Japan which sent female teachers to Chosen. By analyzing letters, reports, and articles written by western and Japanese female teachers, we clarified their views on girls' education. Focusing on girls' schools established by Western women in Gyeongsang Province, We clarified the awareness of female students and the activities of graduates. Finally, We analyzed the Korean female teachers who worked for community resident beyond girls' schools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
朝鮮の女教師に関しては断片的な研究しかない中、本研究は、三部類の女教師(欧米女性、日本人女性、朝鮮人女性)の実態と役割について明らかにした。また、19世紀前半から欧米で普及した女子教育によって養成された欧米女性が朝鮮などアジアで女子教育を実施し、女教師を養成した歴史を通して、一国内の研究で女教師の成立を明らかにする従来の主な研究のスタイルから脱皮し、欧米とアジア、日本とアジアという視野からその生成と役割を分析した。 近現代の女性の生活と意識は、女子教育の普及の結果であることから、社会にむけ女子教育や女教師の歴史について知識を広め、理解を深めることにその社会的意義がある。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)
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[Journal Article] 「ジェンダーと教育」2018
Author(s)
李正連の他、小玉亮子、井上恵美子、野々村淑子
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Journal Title
教育史学会60周年記念出版編集委員会編『教育史研究の最前線Ⅱ―創立60周年記念』六花出版
Volume: なし
Pages: 175-200
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