Project/Area Number |
18H03566
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 1:Philosophy, art, and related fields
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 咲子 新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (00641101)
小堀 馨子 帝京科学大学, 総合教育センター, 准教授 (00755811)
師尾 晶子 千葉商科大学, 商経学部, 教授 (10296329)
中村 るい 東海大学, 文化社会学部, 教授 (50535276)
仏山 輝美 筑波大学, 芸術系, 教授 (70315274)
大原 央聡 筑波大学, 芸術系, 教授 (80361327)
齊藤 貴弘 愛媛大学, 法文学部, 教授 (80735291)
中村 義孝 筑波大学, 芸術系, 教授 (10198252)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥43,940,000 (Direct Cost: ¥33,800,000、Indirect Cost: ¥10,140,000)
Fiscal Year 2021: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Fiscal Year 2020: ¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
Fiscal Year 2019: ¥12,220,000 (Direct Cost: ¥9,400,000、Indirect Cost: ¥2,820,000)
Fiscal Year 2018: ¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
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Keywords | パルテノン / ギリシア美術 / ギリシア宗教 / ギリシア神話 / ギリシア彫刻 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project has aimed to construct a new interpretive model for the Parthenon sculpture, analyzing the motives of west Asian fine art: (1) fieldworks in the ancient sanctuaries and museums in Greece, Egypt and UK; (2) Discussions in the meetings of the divers field academics (art historians, historians, sculptors and painters); (3) lectures and presentations of the academicians from foreign countries; (4) the reconstructions of the ritual space represented in the center of the eastern Parthenon frieze, which was challenged by 1. the 3D reconstruction of gypsum, 2. virtual reconstruction of computer graphics, and 3. Virtual reality model made by 3D data.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本課題は、アクロポリス丘と新アクロポリス美術館において、奉納記念物群に関する独自の調査と検討を行った。オリエント由来の図像と、富裕層による奉納の分析を通じて、「アテナイ民主政」とは別の、むしろ古代文明に一般的な強調点(=奉納文化)が基礎にあったことを解明した。東方文明と通底する、古代文明に一般の宗教観がアテナイにおいても富裕層によって支えられ維持されていたこと、そしてその宗教観は、神殿装飾にも色濃く反映していたことを指摘し、パルテノン神殿を「民主政の象徴」と見なし西洋文明のアイデンティティを想定する旧来の解釈に対して、パラダイムの再検討を提起した。
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