Project/Area Number |
18H03574
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 1:Philosophy, art, and related fields
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Research Institution | Kyoto National Museum (2020-2023) Nara National Museum (2018-2019) |
Principal Investigator |
Matsumoto Nobuyuki 独立行政法人国立文化財機構京都国立博物館, その他部局等, 館長 (30229562)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
丸山 士郎 独立行政法人国立文化財機構東京国立博物館, 学芸企画部, 課長 (20249915)
沖松 健次郎 独立行政法人国立文化財機構東京国立博物館, 学芸研究部, 課長 (30332133)
和田 浩 独立行政法人国立文化財機構東京国立博物館, 学芸研究部, 課長 (60332136)
西木 政統 独立行政法人国立文化財機構東京国立博物館, 学芸研究部, 主任研究員 (90740499)
小泉 惠英 (小泉 恵英) 独立行政法人国立文化財機構九州国立博物館, 学芸部, 部長 (40205315)
伊藤 信二 独立行政法人国立文化財機構九州国立博物館, 学芸部企画課, 課長 (00443622)
大原 嘉豊 独立行政法人国立文化財機構京都国立博物館, 学芸部保存修理指導室, 室長 (90324699)
斎木 涼子 独立行政法人国立文化財機構奈良国立博物館, その他部局等, 室長 (90530634)
安藤 香織 公益財団法人徳川黎明会, 徳川美術館, 学芸部マネージャー(学芸員) (20555031)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥31,070,000 (Direct Cost: ¥23,900,000、Indirect Cost: ¥7,170,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
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Keywords | 空海 / 高雄曼荼羅 / 両界曼荼羅 / 密教美術 / 神護寺 |
Outline of Final Research Achievements |
This study looks into the monk Kukai’s deep interest in and approach to aesthetic forms.The main subject of this study is the Mandala of the Two Realms passed down at Jingoji Temple in Kyoto. Known as the “Takao Mandala,” it is a copy of a colored mandala that Kukai brought back from Tang China. Created under his guidance using gold and silver pigments, it is the most significant work in the history of esoteric Buddhist art. Kukai is also believed to have directly instructed sculptors when designing the composition of the esoteric Buddhist statues known as the “Sculpture Mandala” in the Lecture Hall of To-ji Temple in Kyoto. It can be assumed that Kukai’s views are reflected in both these works, which have been studied most closely thus far. We have also built up our collection of materials by adding newly photographed paintings, sculptures, and other related works, and surveyed relevant works in China and Indonesia to analyze links between them and Japanese esoteric Buddhist art.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高雄曼荼羅は、唐留学中の空海が師恵果から授った彩色の曼荼羅を、空海の指導のもと金泥と銀泥を用いて写した両界曼荼羅で、密教美術史上の最重要作品である。本研究ではその高精細画像を撮影したほか、関連する絵画、彫刻等の作品の写真資料の充実も図り、今後の研究の基礎資料とすることができた。 東京国立博物館で2019年に開催の特別展「国宝 東寺-空海と仏像曼荼羅」、2024年開催の特別展「神護寺―空海と真言密教のはじまり」の会場や展覧会図録等で本科研の研究成果である写真の掲載や解説を行い研究成果を国民に還元した。特に後者では高雄曼荼羅の巨大スクリーンへの映写、金銀泥に関する解説などをおこなう予定である。
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