• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation of present status of College Education Reform

Research Project

Project/Area Number 18H03655
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Kaneko Motohisa  筑波大学, 大学研究センター, 特命教授 (10185936)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小方 直幸  香川大学, 教育学部, 教授 (20314776)
両角 亜希子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (50376589)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥29,640,000 (Direct Cost: ¥22,800,000、Indirect Cost: ¥6,840,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
Fiscal Year 2019: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
Fiscal Year 2018: ¥12,350,000 (Direct Cost: ¥9,500,000、Indirect Cost: ¥2,850,000)
Keywords大学教育 / 大学教員 / 大学生 / 高等教育政策 / 大学教育改革 / 大学教育政策 / コロナ禍への対応 / 高等教育 / 学生 / 大学改革 / 大学組織 / 大学生の学修 / 大学授業改革 / 大学生の学修時間 / 大学経営
Outline of Final Research Achievements

Large scale questionnaire surveys were conducted on students and faculty members . By comparing the results from similar surveys in ten years ago, it was found that: 1) teaching practices have shifted towards more student-friendly, 2) the evaluation of students about teaching and the institutions improved, but 3) the time spent for learning outside class room remained practically the same. This shows the robustness of implicit understandings about student burden outside classroom. An additional survey on teachers, after the Corona Pandemic, showed that the teachers significantly increased requirements of work outside classroom, and many of them were willing to keep the practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の大学教育はその密度の低さが批判されてきた。この研究は2010年近辺と2020年近辺の2度にわたって行った大学生と大学教員に対する大規模調査結果を比較して、①授業方法の変化は起こっていること、②学生の大学に対する評価はより効果的になっていること、③しかし学生の教室外での学習時間ににはほとんど変化がないこと、を明らかにした。これは教員・学生の間で、学生の学修負担について暗黙の了解があり、それが大きな制約条件となっていることを示している。しかしコロナ禍に際して行った大学教員に対する追加調査によれば、学生に課題を課するのが恒常化しており、それがコロナ禍後にも影響を与え得ることをしめしている。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 学生本位になったが、学習本位ではない2020

    • Author(s)
      金子元久
    • Journal Title

      IDEー現代の高等教育

      Volume: 625 Pages: 11-11

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 低成長下の高等教育2019

    • Author(s)
      金子元久
    • Journal Title

      高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 9-28

    • NAID

      130007851762

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学教育改革の現段階2018

    • Author(s)
      金子元久
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 605 Pages: 4-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域・大学の相互参加2018

    • Author(s)
      金子元久
    • Journal Title

      地域開発

      Volume: 625 Pages: 8-12

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等教育政策の三十年2018

    • Author(s)
      金子元久
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 597 Pages: 58-66

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育の質向上―投資、長期ビジョンで2018

    • Author(s)
      金子元久
    • Journal Title

      日本経済新聞

      Volume: 47418 Pages: 32-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 私立大学のガバナンス―日本的特質と課題2018

    • Author(s)
      金子元久
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 609 Pages: 37-43

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学生の学習行動は変わったか-全国学生調査にみる10年間の比較2019

    • Author(s)
      小方直幸、、浜中義隆
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 一流大学の教育体制2018

    • Author(s)
      金子元久
    • Organizer
      中国国際教育交流協会 世界双一流大学;与大学管理
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] University Finance Support Projects in Japan2018

    • Author(s)
      Motohisa Kaneko
    • Organizer
      International Conference on Higher Education Funding,” Hosted by The Presidential Committee on Regional Development & Higher Education Policy, Research Institute of Korea University
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] グランドデザイン答申をどう読むか2018

    • Author(s)
      金子元久
    • Organizer
      日本私立大学協会附置 私学高等教育研究所公開研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Slowed Economic Growth and Higher Education2018

    • Author(s)
      Motohisa Kaneko
    • Organizer
      International Workshop on Challenges of Higher Education Governance and Finance Reform in East Asia
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 大学経営・政策入門2018

    • Author(s)
      東京大学大学経営・政策コース
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915074
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 『大学教育2010年台の変化:大学生・教員調査の2時点間比較

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] CRUMP

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi