• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on educational contents and vocational outcomes of university education

Research Project

Project/Area Number 18H03657
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Honda Yuki  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (30334262)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 二宮 祐  群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 准教授 (20511968)
松下 佳代  京都大学, 高等教育研究開発推進センター(令和4年9月30日まで), 教授 (30222300)
小山 治  京都産業大学, 全学共通教育センター, 准教授 (50621562)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥32,500,000 (Direct Cost: ¥25,000,000、Indirect Cost: ¥7,500,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Keywords大学教育 / 社会的アウトカム / 学問分野 / パネル調査 / 習得度 / 専門分野 / 質保証 / アウトカム / IR
Outline of Final Research Achievements

In this study, we used a unique questionnaire based on the ``Reference Criteria for Curriculum Formulation for Field-Specific Quality Assurance of University Education'' created by the Science Council of Japan to examine students who graduated from the final year of university. By following up to the third year, we have completed a survey to grasp the outcome of the university's specialized field. An interview survey was also conducted with more than 70 of the subjects.
In addition, in the United States and the United Kingdom, field surveys were conducted on the current status and operation of systems for quality assurance in university education through student surveys. Furthermore, in order to complement the follow-up survey, we also conducted a "Survey on career paths and gender awareness in high school and behavior after entering university" and a "Survey on University of Tokyo graduates".
The results of these analyzes are scheduled to be published in a book.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学教育の質保証が世界的に大きな関心事となっているにも関わらず、大学生が個別の専門分野に関して何をどれほど習得したかを把握する方法については、各国において模索中の状況にあり、特に日本では国家資格などにつながる分野を除き取り組みが遅れている。こうした現状に対し、本研究では多数の学術分野に関して日本学術会議が作成してきた「大学教育の分野別質保証のための教育課程編成上の参照基準」を用いた追跡調査により、分野別の習得度と卒業後の職業達成や社会意識などの関係を分析できるデータセットを初めて作成した。補完的に実施した複数の調査とともに、大学教育の意義を包括的に検討可能なデータを収集することができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 人文・社会科学分野の専門分野別習得度と関連する大学教育は何か : 日本学術会議の参照基準に着目して2022

    • Author(s)
      小山治
    • Journal Title

      高等教育フォーラム

      Volume: 12 Pages: 1-12

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 人文社会科学系大学教育の分野別習得度が卒業後の仕事に及ぼす影響ー追跡調査データを用いた分析ー2022

    • Author(s)
      本田由紀
    • Organizer
      日本社会学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 人文社会系大学教育の習得度と社会意識 -専門分野に注目して―2021

    • Author(s)
      本田由紀・二宮祐
    • Organizer
      日本教育社会学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 人文社会系大学教育の分野別習得度2020

    • Author(s)
      本田由紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 人文社会系大学教育 の分野別習得度2020

    • Author(s)
      本田由紀
    • Organizer
      第72回日本教育社会学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 公開シンポジウム「人文社会科学系の大学教育を吟味する~分野別習得度の調査結果に基づいて~」

    • URL

      https://www.schoolexcellence.p.u-tokyo.ac.jp/event/2651/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 『大学での学びと卒業後の仕事に関する調査』

    • URL

      https://sites.google.com/view/bunkeisurvey/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi