Project/Area Number |
18H03825
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 25:Social systems engineering, safety engineering, disaster prevention engineering, and related fields
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Research Institution | Nagoya Institute of Technology |
Principal Investigator |
KANEDA Toshiyuki 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (10192543)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森山 甲一 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (10361776)
高橋 雅和 山口大学, 大学院技術経営研究科, 准教授 (20621105)
夏目 欣昇 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (40362321)
市川 学 芝浦工業大学, システム理工学部, 准教授 (60553873)
家入 祐也 早稲田大学, 理工学術院(情報生産システム研究科・センター), 講師(任期付) (60910966)
坂平 文博 大阪工業大学, 情報科学部, 准教授 (70578129)
太田 明 東京都市大学, 都市生活学部, 准教授 (10963837)
崔 明姫 豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 助教 (60734910)
高橋 大志 慶應義塾大学, 経営管理研究科(日吉), 教授 (60420478)
菱山 玲子 早稲田大学, 理工学術院, 教授 (70411030)
倉橋 節也 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40431663)
壽崎 かすみ 龍谷大学, 国際学部, 准教授 (70351335)
内田 瑛 青山学院大学, 情報メディアセンター, 助手 (60782323)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥43,680,000 (Direct Cost: ¥33,600,000、Indirect Cost: ¥10,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2021: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2019: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Fiscal Year 2018: ¥11,310,000 (Direct Cost: ¥8,700,000、Indirect Cost: ¥2,610,000)
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Keywords | 歩行者エージェントモデリング / 群集事故 / ディスタンシング行動 / 歩行者数の空間分布 / 携帯電話位置データ / スペースシンタックス / 3次元都市空間行動実験システム / 視界駆動型エージェント / 三次元都市空間行動実験システム / 仮想現実感(VR) / マルコフ型回遊エージェント生成 / スペースシンタクス / 歩行者 / エージェント / モデリング / 賑わい / 人工社会 / モデリング&シミュレーション / Covid-19 / ディスタンシング / 視界駆動型 / シミュレーション / EVA / 三次元都市空間 / 隣接確率評価 / 賑わい分布 / 歩行者エージェントモデル / 機能的階層 / 都市モバイルエージェンモデル / 混成流シミュレーション / 視界駆動 / 「自然な動き」 |
Outline of Final Research Achievements |
Studies on pedestrian agent modeling have advanced the analysis, reproduction, and examination of the ‘dense’ phenomena in urban spaces, where pedestrian spatial behaviors are diverse and there is a wide range of crowd and spatial scales. Under the framework of methodological diversity, these studies have achieved significant results, including agent modeling and simulation analysis on an actual crowd accident, simulation analysis of public space distancing policies during the COVID-19 epidemic, field investigation and mobile phone data utilization in real district cases, factor analysis of ‘dense’ distribution using space syntax theory, and three-dimensional spatial behavior experiment system development incorporating vision-driven agents and virtual reality (VR).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
成果は基礎から幅広い応用を含むが、オープンデータ普及が進展する現在、実際の賑わい事故防止にせよ空間政策にせよ公的説明責任が求められており、事後分析や事前検討に資する歩行者エージェントシミュレーションに期待がかかるなか、その基盤形成をおこなう研究として学術的意義のみならず社会的意義がある。とくに、携帯電話位置データを用いての商業業務地区や観光地区といったいわゆる都市の中スケール規模の来訪者分布予測や計画に資する回遊行動シミュレーションの方法論が確立したことによって実用シミュレータ開発に目途が立った点を特記しておきたい。
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