Project/Area Number |
18H04087
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 59:Sports sciences, physical education, health sciences, and related fields
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Research Institution | Juntendo University (2021-2022) Waseda University (2018-2020) |
Principal Investigator |
Kanosue Kazuyuki 順天堂大学, スポーツ健康科学部, 客員教授 (50127213)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
内田 雄介 名城大学, 理工学部, 准教授 (00508252)
桜井 良太 地方独立行政法人東京都健康長寿医療センター(東京都健康長寿医療センター研究所), 東京都健康長寿医療センター研究所, 研究員 (00749856)
小林 海 東洋大学, 総合情報学部, 助教 (10586762)
永見 智行 北里大学, 一般教育部, 准教授 (10634371)
加藤 孝基 南山大学, 経済学部, 准教授 (10750771)
村岡 哲郎 日本大学, 経済学部, 教授 (30398929)
依田 珠江 獨協大学, 国際教養学部, 教授 (40348818)
中田 大貴 奈良女子大学, 工学系, 教授 (40571732)
大室 康平 八戸工業大学, 基礎教育研究センター, 准教授 (50632056)
中島 剛 杏林大学, 医学部, 講師 (60435691)
樋口 貴俊 福岡工業大学, その他部局等, 准教授 (60726826)
坂本 将基 熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (80454073)
水口 暢章 立命館大学, 総合科学技術研究機構, 助教 (80635425)
中川 剣人 早稲田大学, スポーツ科学学術院, 講師(任期付) (80735457)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥44,460,000 (Direct Cost: ¥34,200,000、Indirect Cost: ¥10,260,000)
Fiscal Year 2021: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2020: ¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2019: ¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
Fiscal Year 2018: ¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
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Keywords | スキー / イメージ / 指導言語 / 小回り / プルーク / ヴァーチャルリアリティ / 意識 / リズム / ARシステム / 運動イメージ / 協調運動 / フィードバック / 筋電図 / 足圧 / サマーゲレンデ / 一流選手 / 恐怖感 / 初心者 / エキスパート / ARシステム |
Outline of Final Research Achievements |
Motor learning is the basis of physical education and sports, and is also an important research subject in neuroscience. In this study, we aimed to incorporate neuroscience viewpoints into sports teaching/learning, and as a research model, we took up skiing, which requires the acquisition of complex movements not seen in everyday life. First, we established a system to comprehensively measure various parameters during skiing. Using the data obtained from this, we developed a method to support learning of skiing techniques, centering on real-time feedback. We have developed a ski skill acquisition support system for beginners using VR. Then, we longitudinally tracked the process of intermediate learners learning "short turns" and examined the importance of the points that learners intentionally focus on.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究はこれまで経験に頼りがちであったスキー指導に科学的根拠を与えてくれるであろう。特に、「意識の焦点」と技術習得の関係の研究は新しい分野で、さらに個人差が大きい。この方面の知見から、個人個人に独特な指導メニューの開発も期待できる。また本研究で提案する「測定技術」「脳神経科学」「技術指導」を統合するスキームは、スキーのみならず様々なスポーツの技術習得を個人レベルで補助する一般向けウェアラブル装置の実用化への第一歩となるに違いない。
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