• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a conversational agent to encourage L2 learners' willingness to communicate in a second language

Research Project

Project/Area Number 18J22445
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Learning support system
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

AYEDOUN Emmanuel  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2018-04-25 – 2021-03-31
Project Status Declined (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,200,000 (Direct Cost: ¥2,200,000)
Fiscal Year 2020: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2019: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2018: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywords第二言語コミュニケーション意欲 / WTC会話戦略モデルの精緻化 / 学習者特性を考慮したWTC支援 / アニメーション型会話エージェント / オーサリングシステム / 第二言語コミュニケーション意欲支援バランス / WTC会話戦略モデルの精緻化
Outline of Annual Research Achievements

「知的対話エージェント(計算機)との英会話を通じてヒトの第二言語会話意欲の向上が図れるか?」という学術的問いを掘り下げ,以下の3つのリサーチクエスチョン(以下,RQ)を設定して研究を推進してきた.
RQ1.第二言語会話意欲の向上に資する会話エージェントが備えるべき会話戦略は何か?
RQ2.第二言語学習者の特性に適応可能な会話機構の実現方法は?
RQ3.どのようにして提案システムの教育現場実践・社会普及を図るのか?
RQ1に関しては,学習者の情況を会話制御モデルに基づいて推定し,人情的に励まし,助け,理解し合おうとする戦略を駆使することが,人間と会話エージェントとの情動的コミュニケーションの成立に寄与し,その効果が第二言語会話意欲の向上に資することを明らかにした.この研究成果は昨年度(採用第1年度目)国際学術論文にまとめている.RQ2に関しては,会話エージェントにおける会話戦略がどのような順番に撤廃すれば,L2学習者が自立的にWTCを維持できるか,学習者の嗜好性及び会話意欲の習熟度を考慮した適応的な会話機構のあり方を明らかにした.この研究成果は今年度,学術論文としてまとめ,2020年4月に人工知能と教育に関する最も権威ある国際雑誌の1つIEEE-TLTに掲載された.
また,RQ3の実現に向けて,まず学習教材となる会話シナリオの充実を図る必要があると考える.しかし,会話シナリオ教材の実装には知識及びコストの壁が存在する.そのような課題を克服するために,サービスの概念構造モデルを援用し,サービス業(レストラン・ホテルなど)のタスクレベルでの一定の本質的な共通性の特徴を活かし,汎用的な会話シナリオ構築環境を提案することを狙いとしている.このモデルに基づいたシナリオ設計システムにおける概念設計及び会話フローの宣言的仕様記述の方法を策定し,これに基づくシステム設計を国際会議原稿として提案した.

Research Progress Status

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Towards Personalized Scaffolding and Fading of Motivational Support in L2 Learner-Dialogue Agent Interactions: An Exploratory Study2020

    • Author(s)
      Ayedoun Emmanuel、Hayashi Yuki、Seta Kazuhisa
    • Journal Title

      IEEE Transactions on Learning Technologies

      Volume: - Issue: 3 Pages: 604-616

    • DOI

      10.1109/tlt.2020.2989776

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Conversational Agents for Learning Support2019

    • Author(s)
      アイエドゥン エマヌエル,林 佑樹,瀬田 和久
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 36 Issue: 4 Pages: 221-232

    • DOI

      10.14926/jsise.36.221

    • NAID

      130007729893

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2019-10-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Adding Communicative and Affective Strategies to an Embodied Conversational Agent to Enhance Second Language Learners’ Willingness to Communicate2018

    • Author(s)
      Ayedoun Emmanuel、Hayashi Yuki、Seta Kazuhisa
    • Journal Title

      International Journal of Artificial Intelligence in Education

      Volume: 29 Issue: 1 Pages: 29-57

    • DOI

      10.1007/s40593-018-0171-6

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Services Task Model Based Dialogue Scenarios Design Towards L2 WTC Support Oriented Dialogues Authoring Tool2020

    • Author(s)
      Ayedoun Emmanuel、Hayashi Yuki、Seta Kazuhisa
    • Organizer
      Proceedings of HCII2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Semi-automatic Generation of Spoken English Dialogue Scenarios Based on Service Process Model2020

    • Author(s)
      Ayedoun Emmanuel、Hayashi Yuki、Seta Kazuhisa
    • Organizer
      第34回人工知能学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] L2 Learners’ Preferences of Dialogue Agents: A Key to Achieve Adaptive Motivational Support?2019

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun
    • Organizer
      20th International Conference on Artificial Intelligence in Education, AIED 2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learners’ Preferences of Conversational Strategies and L2 WTC Outcomes in Using a Dialogue Agent2018

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun
    • Organizer
      人工知能学会 第84回 先進的学習科学と工学研究会, SIG-ALST
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-05-01   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi