• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Lectures on Japanese Culture"as Renovation of Education and Study in Wartime Japan

Research Project

Project/Area Number 18K00113
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01040:History of thought-related
Research InstitutionOsaka Institute of Technology

Principal Investigator

Kamikubo Satoshi  大阪工業大学, 工学部, 教授 (20309173)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords日本文化講義 / 思想善導 / 教学刷新 / 大倉邦彦 / 山田孝雄 / 平泉澄 / 田辺尚雄 / 日本音楽論 / 日本精神論 / 神宮皇學館大学 / 中柴末純 / 倉野憲司 / 教学局 / 大倉精神文化研究所 / 国民精神文化研究所 / 私立大学 / 私立専門学校 / 日本諸学振興委員会
Outline of Final Research Achievements

In order to clarify one specific aspect of the wartime projects to renovate education and study promoted by the Ministry of Education and the actual situation of ideological guidance, I have attempted to elucidate the entire picture of the "Lectures on Japanese Culture" given from 1936 to 1945 at schools directly under the Ministry of Education, such as imperial universities, government-run universities, high schools, and technical colleges, as well as private universities, high schools, and technical colleges.
By collecting a wide range of examples, I prototyped the database of lectures on Japanese culture. In addition to analyzing the response to the lectures on Japanese culture at private institutions of higher education, I focused on Okura Kunihiko, Yamada Yoshio, Hiraizumi Kiyosh, and Tanabe Hisao, who gave the lectures on Japanese culture, and examined their lectures from an ideological perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの日本の教育史研究において十分に言及されてこなかった日本文化講義について文部省直轄諸学校における2370件の実施事例と私立学校における216件の実施事例のデータベースを試作することを通じ、500人を上回る学者、文化人、企業家、政治家、官僚、軍人らが講師として動員されたことが示され、日本文化講義が教学刷新の一大事業と呼べる施策であったことを確認できた。
また、日本精神論者の日本文化講義の内容に着目することにより、日本精神・日本主義といった戦時下の日本において支配的であった思想が思想善導としての日本文化講義の場でどのように展開されたかが明らかになった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 田辺尚雄の「日本文化講義」―日本音楽の真髄を伝えるための巡講―2023

    • Author(s)
      上久保 敏
    • Journal Title

      大倉山論集

      Volume: 69 Pages: 89-178

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 神宮皇學館大學と「日本文化講義」―戦時期教学刷新事業の一断片―2022

    • Author(s)
      上久保 敏
    • Journal Title

      皇學館大学研究開発推進センター紀要

      Volume: 8 Pages: 61-98

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大倉邦彦と「日本文化講義」―在野の教学刷新実践者とその思想善導講義―2021

    • Author(s)
      上久保 敏
    • Journal Title

      大倉山論集

      Volume: 67 Pages: 117-174

    • NAID

      40022549142

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦時期の私立大学に見る「日本文化講義」への対応―東京圏の私立大学を中心に―2019

    • Author(s)
      上久保 敏
    • Journal Title

      大阪工業大学紀要

      Volume: 64 Pages: 1-34

    • NAID

      120006715902

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi