Project/Area Number |
18K00122
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
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Research Institution | Tokyo University of Agriculture and Technology |
Principal Investigator |
Tobishima Takanobu 東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (60302915)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 美術史 / 美術批評史 / 伝統 / 近代芸術 / イタリア / フランス / 古代ローマ / フランス美術史 / 美術批評 / 両大戦間期 / 伊仏関係 / 古代ローマ礼賛 / ファシズム / 文化の多様性 / ヴァルデマール・ジョルジュ / フランス美術批評 / ドイツ美術史 / ロマネスク美術 / ゴシック美術 / ファシズム期の美術 / エトルリア美術 / マルゲリータ・サルファッティ / ネオ・ユマニスム / ドイツ / 近代美術 / 古典 / 両大戦間期の美術 / フランス美術 / イタリア美術 / 前衛 |
Outline of Final Research Achievements |
The activities of the Polish-born French art critic Waldemar Georges were a unique example of various attempts to reconstruct traditions in modern art in European countries between the two world wars. He did not fit within the framework of the trend observed in French art criticism at the time, which sought the essence of French art in a "middle ground" that avoided all extremes, and he instead sought solidarity with the Italian art world under the Fascist regime, especially with the "Novecento," but he was not understood. Then he sought a way out in the movement to revive and celebrate ancient Roman culture, led by the Italian archaeological community at the time, and he finally came to claim the "Neo-Humanism" he led as a descendant of Roman culture considered a garanteer of the authority of Fascism.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ヴァルデマール・ジョルジュの言説の論理を、当時のイタリア考古学の状況を背景に分析、彼が古代ローマという「伝統」により、伊仏芸術の連帯・再構築という自身の理想を正当化しようと試みたことを明らかにした。また、彼が西洋文化の辺境に位置づけられていた東方の文化圏に対しても関心を維持し続けていたことを指摘、表面的には敵対するように思われる美術批評家バーナード・ベレンソンや、美術史家ヨゼフ・シュゴフスキーらとの間に、国民国家の「外部」の視点からの伝統構築、という共通した問題系が存在する可能性を示唆し、両大戦間期の美術史や美術批評をめぐる錯綜とした状況を解明するための一つの視点を提案した。
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