• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the formation of the concept of "tradition" in the criticism of art critic Waldemar Georges

Research Project

Project/Area Number 18K00122
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionTokyo University of Agriculture and Technology

Principal Investigator

Tobishima Takanobu  東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (60302915)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords美術史 / 美術批評史 / 伝統 / 近代芸術 / イタリア / フランス / 古代ローマ / フランス美術史 / 美術批評 / 両大戦間期 / 伊仏関係 / 古代ローマ礼賛 / ファシズム / 文化の多様性 / ヴァルデマール・ジョルジュ / フランス美術批評 / ドイツ美術史 / ロマネスク美術 / ゴシック美術 / ファシズム期の美術 / エトルリア美術 / マルゲリータ・サルファッティ / ネオ・ユマニスム / ドイツ / 近代美術 / 古典 / 両大戦間期の美術 / フランス美術 / イタリア美術 / 前衛
Outline of Final Research Achievements

The activities of the Polish-born French art critic Waldemar Georges were a unique example of various attempts to reconstruct traditions in modern art in European countries between the two world wars. He did not fit within the framework of the trend observed in French art criticism at the time, which sought the essence of French art in a "middle ground" that avoided all extremes, and he instead sought solidarity with the Italian art world under the Fascist regime, especially with the "Novecento," but he was not understood. Then he sought a way out in the movement to revive and celebrate ancient Roman culture, led by the Italian archaeological community at the time, and he finally came to claim the "Neo-Humanism" he led as a descendant of Roman culture considered a garanteer of the authority of Fascism.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ヴァルデマール・ジョルジュの言説の論理を、当時のイタリア考古学の状況を背景に分析、彼が古代ローマという「伝統」により、伊仏芸術の連帯・再構築という自身の理想を正当化しようと試みたことを明らかにした。また、彼が西洋文化の辺境に位置づけられていた東方の文化圏に対しても関心を維持し続けていたことを指摘、表面的には敵対するように思われる美術批評家バーナード・ベレンソンや、美術史家ヨゼフ・シュゴフスキーらとの間に、国民国家の「外部」の視点からの伝統構築、という共通した問題系が存在する可能性を示唆し、両大戦間期の美術史や美術批評をめぐる錯綜とした状況を解明するための一つの視点を提案した。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ヴァルデマール・ジョルジュの「ローマ」ー両大戦間期美術批評における伊仏関係の一事例について2024

    • Author(s)
      飛嶋隆信
    • Journal Title

      早稲田大学イタリア研究所研究紀要

      Volume: 第13号 Pages: 25-46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ヴァルデマール・ジョルジュの美術批評とイタリア美術界2021

    • Author(s)
      飛嶋 隆信
    • Organizer
      イタリア言語・文化研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 両大戦間期の美術界における伊仏関係―ヴァルデマール・ジョルジュの周囲で2020

    • Author(s)
      飛嶋 隆信
    • Organizer
      オンライン研究会「20世紀イタリアの芸術と文化」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 古典主義再考Ⅱ 前衛美術と「古典」(論文題名:両大戦間期のフランス芸術における「伝統」と「危機」)2021

    • Author(s)
      松井裕美・木俣元一(編)、論文筆者:飛嶋 隆信
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      中央公論美術出版
    • ISBN
      9784805508879
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 古典主義再考2019

    • Author(s)
      木俣元一・松井裕美(責任監修)
    • Publisher
      中央公論美術出版社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi