• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of piano performance and its teaching method from Taisho to the early Showa period: Focusing on Kiyohide SONODA

Research Project

Project/Area Number 18K00124
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionTokyo National University of Fine Arts and Music

Principal Investigator

YAMASHITA (SAKATA) Kaoruko  東京藝術大学, 音楽学部, 教授 (90283324)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 甲斐 万里子  和洋女子大学, 人文学部, 助教 (30803689)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords園田清秀 / ピアノ指導法 / 西洋音楽受容史 / 音楽教育史 / 園田高弘 / ピアノ演奏法
Outline of Final Research Achievements

This study aims to add a new dimension to the history of acceptance of western music and music education from Taisho to the early Showa period by examining the musical method and its formation process by Kiyohide SONODA (1903-1935).
I specially analyzed his writings and the practice materials at JIYU GAKUEN, interviewed the key persons, and investigated historical materials in Paris with my research collaborators.
As a result, I recounted the process of formation of his educational philosophy. I clarified his contribution that he had established a piano method based on early childhood development in an era that emphasized how to play the piano.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における学術的意義は、次の3点に集約される。①一次資料に基づいて、園田清秀に関する通説の誤謬を正したこと。②インタビューと資料探索により、彼の教育哲学の形成過程を示す新たな情報やデータを得たこと。③ピアノ指導法発展の歴史認識に、教育学の観点から新たな知見を付与したこと。
本研究を通して、人物研究、とりわけ音楽教育学の歴史的研究では、学習者にかかわる記録の存在が研究の質を左右するという方法論上の示唆を得た。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 園田清秀の「絶対音音楽早教育」――その歴史的意義――2022

    • Author(s)
      山下 薫子
    • Journal Title

      東京藝術大学音楽学部紀要

      Volume: 47 Pages: 131-150

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] パリにおける1930年代前半のピアノ指導――G.カサドシュの弟子へのインタビュー及び試験問題の検討を通して――2022

    • Author(s)
      甲斐 万里子・井上 貴世子
    • Journal Title

      和洋女子大学教職教育支援センター年報

      Volume: 8 Pages: 62-69

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 昭和初期におけるピアノ指導法の発展――園田清秀を中心に――2020

    • Author(s)
      山下 薫子
    • Journal Title

      全日本音楽教育研究会大学部会会誌

      Volume: 令和元年度 Pages: 16-22

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本のピアノ指導法発展における園田清秀の功績――園田高弘の所蔵資料の分析と聞き取り調査を通して――2021

    • Author(s)
      山下 薫子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第52回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 1930年代のパリにおけるピアノ指導――G. カサドシュの弟子へのインタビュー及び試験課題の調査を通して――2021

    • Author(s)
      甲斐 万里子・井上 貴世子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第52回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 昭和初期におけるピアノ指導法の発展――園田清秀を中心に――2019

    • Author(s)
      山下薫子
    • Organizer
      令和元年度全日本音楽教育研究会全国大会(於 武蔵野音楽大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi