• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

19th-Century Music Culture of the Middle Classes and Opera Paraphrases

Research Project

Project/Area Number 18K00131
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionShizuoka University of Art and Culture

Principal Investigator

Kamiyama Noriko  静岡文化芸術大学, 文化政策学部, 准教授 (90318577)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsオペラ編曲 / 19世紀 / ブルジョワ市民階級 / ピアノ / 編曲譜 / 市民階級 / 交響曲 / 市民音楽文化 / 歌曲編曲 / リスト / ブルジョワ階級 / 編曲 / オペラ
Outline of Final Research Achievements

This research, by focusing on opera arrangements for piano (such as opera-fantasies, -variations, -paraphrases, and arrangements of certain scenes from operas) and the publication of them from various cities, reveals the role the arrangements played in the musical lives of people in the first half of the 19th century Europe. In almost every case, the purpose of these arrangements was not to provide great profoundities and serious artworks, but to "sing" popular melodies of the operas in cantabile on the piano, to show the piano's potential as an instrument, and to bring pleasant music to the general ears of music lovers. They were much in demand in the musical lives of amateur musicians of the bourgeoisie.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は19世紀前半ヨーロッパの様々な都市に出回ったピアノのためのオペラ編曲譜を取り上げ、それらが音楽を身近に楽しむ市民階級の間で、彼らの音楽生活を豊かに彩る大きな役割を果たしていたことを明らかにした。とくに、音楽史の博物館に殿堂入りした芸術家の芸術作品だけでなく、後世の美的価値や歴史評価の陰に隠れてきた――しかし当時は音楽界の中心ジャンルだったもの(例えばグランド・オペラ)や、ヨーロッパ中で名声を博した編曲者(例えばタールベルク)の作業にも目を向けたことで、19世紀市民階級の日常音楽生活における編曲の実態に迫ることができた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「編曲市場に流通したベートーヴェンの交響曲」2022

    • Author(s)
      上山典子
    • Journal Title

      『東邦音楽大学・東邦音楽短期大学研究紀要』

      Volume: 31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「オペラ編曲家としてのタールベルク」2021

    • Author(s)
      上山典子
    • Journal Title

      『静岡文化芸術大学研究紀要』

      Volume: 21 Pages: 41-51

    • NAID

      120007002877

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Book] 『音楽を通して世界を考える――東京藝術大学音楽学部楽理科土田英三郎ゼミ有志論集』2020

    • Author(s)
      土田英三郎ゼミ有志論集編集委員会編 (共編著、分担執筆:上山典子)
    • Total Pages
      640
    • Publisher
      東京藝術大学出版会
    • ISBN
      9784904049648
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『《悪魔のロベール》とパリ・オペラ座――19世紀グランド・オペラ研究』2019

    • Author(s)
      澤田肇ほか編、(分担執筆:上山典子)
    • Total Pages
      371
    • Publisher
      上智大学出版
    • ISBN
      9784324106051
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『ワーグナーシュンポシオン2018』2018

    • Author(s)
      日本ワーグナー協会編、(分担執筆:上山典子)
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      アルテスパブリッシング
    • ISBN
      9784865591880
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi