Gnosis and Monism -- Modern Art Movement in Germany
Project/Area Number |
18K00139
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
MAEDA Fujio 慶應義塾大学, 文学部(三田), 名誉教授 (90118836)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | バウハウス / コミュニケーション / デザイン / 想像力 / ポスト・主体性 / 規範 / 例外状態 / グローピウス / 生活世界 / ゲーテ / 自然科学 / 芸術 / 庭園 / 地質学 / アーカイヴ / ドイツ近代美術 / プロテスタンティズム / ゲーテ自然科学 / 非・神話化 / モダニズム / アナクロニズム / エキュメニズム / 歴史記述 / 近代美術 / ドイツ / グノーシス / モニスムス |
Outline of Final Research Achievements |
German modern art(from the end of 19th- to 20th-century) is characterized by the formation and dissolution of many artists groups(Gruppe, Bund, Verein, Rat etc.) with a clear program. Its history reflects the transformation of community/association context in modern societies, the functionalistic fragmentation of social systems and the diversification and complexity of cultures. At present, when artistic values are diversifying and "after the end of art"(postmodernism) is being asked, the most important issue is nothing but "design". This research focuses on the design school "Bauhaus" with the theme of "State of Emergency"(C.Schmitt) as non-normative, extralegal state, and based on the Gnostic dualism and the monism of German Monistenbund, in order to interpret an innovative design/art concept as an ethical production act in the contemporary society.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現代の文化状況は、科学的認識や情報科学的手法を優先し、倫理的行為や芸術的制作・感性的価値体験を重視しない。文化は、いわば危機的な時代に際会している。実在する制作物=作品が使用価値や記号価値とは別様に、想像力を活性化する芸術的な機能は、今日の研究上、最優先されるべき課題にほかならない。 わが国はもっぱら、工芸を応用芸術・デザインとみなし、経済的地域振興を環境デザインと同一視してきた。デザイン美術館が存在しない先進国は、わが国のほかにない。本研究の成果は、デザイン概念の根本的な再構築に寄与し、情報機器的コミュニケーションとは本質的に異なるコミュニケーション・デザインの実践にむけた契機になりうる。
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Report
(4 results)
Research Products
(20 results)