Analysis of Demand for Traditional Crafts in Northern Kyushu
Project/Area Number |
18K00249
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
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Research Institution | Kyushu Sangyo University |
Principal Investigator |
KUROKI Koichi 九州産業大学, 経済学部, 准教授 (00618150)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
内山 敏典 九州産業大学, 学術研究推進機構, 科研費特任研究員 (10151903)
外園 智史 九州産業大学, 経済学部, 准教授 (40611570)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 伝統工芸品 / 伝統産業 / 伝統工芸品産業 / 需要分析 / 消費者意識 / 統計データ / アンケート調査 / 北部九州 / 伝統的工芸品 / 陶磁器需要 / 時系列データ分析 / LA/AIDSモデル / 価格弾力性 / 所得弾力性 / ストック効果 / 消費者意識調査 / 陶磁器産業 / 陶磁器 / 織物 / 家具 / 品質と価格 / 香港市場 / 需要理論 / 支出弾力性 / 金額弾力性 / 数量弾力性 / 地域特殊要因 / 産業構造要因 / 九州北部 / 統計解析 / 計量経済分析 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research encompassed two main points. Firstly, it aimed to analyze the relationship of substitution between Japanese ceramics and other domestically produced ceramics using statistical data. Furthermore, statistical data was used to analyze the domestic demand structure. Secondly, survey data was used to clarify the existence and characteristics of latent demand among consumers who preferred traditional crafts. As a result of this research, for example, the following things were clarified. Comparing findings from different time points revealed that basic attributes such as price, quantity, and quality were involved in traditional craft purchasing decisions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
伝統産業(伝統工芸品産業)の研究は、産地に形成される産業組合や作家に焦点をあて産地や工芸品のブランディングを志向する、いわゆる「供給サイド」の研究報告が多い。そのような中で、われわれのグループは、陶磁器をはじめとする伝統工芸品需要の統計解析を進めるなど、「需要サイド」の研究に取り組んできた。需要の減退によって産業の衰退がみられるが、地域の誇る伝統産業は「持続可能な産業として再生を図ること」が今日的な課題である。本研究は、「新たな需要」の創出に資するため、消費者のニーズの多様性に着目し伝統工芸品の需要構造の解明に迫ろうとした点に、研究の意義を見出せるものと思料する。
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Report
(6 results)
Research Products
(13 results)