• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the representation of visual images in Shakespeare's plays

Research Project

Project/Area Number 18K00390
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02030:English literature and literature in the English language-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Fuyuki Hiromi  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (10229106)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsシェイクスピア / マニエリスム / エクフラシス / 視覚表象 / パラドックス / 『リア王』 / 後期の劇 / パースペクティヴ / 十二夜 / ロマンス劇 / 仮面劇 / エンブレム / 視覚的表象 / 舞台表象
Outline of Final Research Achievements

This research analysed the methods of visual representation in Shakespeare’s plays around 1600 and later, and found that the playwright’s methods gradually shifted from Ekphrasis to more difficult, distorted and twisted Mannerist-like writing. However, the change in Shakespeare’s technique of visual representation was not only due to the influence of Ben Jonson’s masques, which had been pointed out in previous studies, but also to a shift in Shakespeare’s own writing style towards an emphasis on the visual, that is, the inclusion of stage representations without dialogue. Furthermore, it was shown that in the later plays, Shakespeare’s approach was to thrillingly present ‘mystical scenes’ in the context of the religious restrictions on idolatry at the period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで視覚に関する研究を重ねてきた私見によると、シェイクスピアの視覚的な表現は、比較的単純に絵画的に場面を描くことから始まり、次第に言語の力を越えた、マニエリスム的なねじれを持った絵画の手法を彷彿とさせるものになっていったと考えられる。それは彼自身の劇作過程における言語表現の変容・深化を表すとともに、この時代の文化の中の劇のあり方の方向性を如実に表すものでもあったのではないだろうか。この点を解明する本研究は、時代の中におけるシェイクスピアの劇作手法の過程を新たな視点から実証的に示すことにつながるであろうと考えている。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] バーミンガム大学大学院シェイクスピア・インスティチュート(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] The University of Birmingham/The Shakespeare Institute(英国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] The University of Birmingham/The Shakespeare Institute(英国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] バーミンガム大学/シェイクスピア・インスティチュート(英国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 『リア王』における「見ること」のパラドックス2023

    • Author(s)
      冬木ひろみ
    • Journal Title

      早稲田大学大学院文学研究科紀要

      Volume: 68 Pages: 185-203

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] パースペクティヴから読む『十二夜』2022

    • Author(s)
      冬木ひろみ
    • Journal Title

      早稲田大学大学院文学研究科紀要

      Volume: 67 Pages: 139-150

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] シェイクスピアの視覚表象――『お気に召すまま』をめぐる一考察2020

    • Author(s)
      冬木ひろみ
    • Journal Title

      英文学

      Volume: 106 Pages: 1-13

    • NAID

      40022318604

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 『アテネのタイモン』における貨幣・友情・病2022

    • Author(s)
      冬木ひろみ
    • Organizer
      第60回シェイクスピア学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Ninagawa in Stratford: Reconsidering His Productions of King Lear and Titus Andronicus2021

    • Author(s)
      Hiromi Fuyuki
    • Organizer
      11th World Shakespeare Congress
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] シェイクスピアを翻訳する理由2019

    • Author(s)
      冬木ひろみ
    • Organizer
      私立大学戦略的研究基盤形成支援事業シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ページとステージの相互関係2018

    • Author(s)
      冬木ひろみ
    • Organizer
      日本英文学会関東支部秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 近代人文学はいかに形成されたか2019

    • Author(s)
      冬木ひろみ、甚野尚志、河野貴美子、陣野英則、廣木尚、伊川健二、渡邉義浩、飯山知保、新川登亀男、上原麻有子、常田槙子、橋本一径、パトリック・シュウェマー、雪嶋宏一、牧野元紀、小山勝、和田敦彦
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      勉誠出版
    • ISBN
      4585200681
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] Feature: シェイクスピア研究 vol. 1, 2, 3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] Adapting Shakespeare for the Stage Today

    • URL

      https://www.waseda.jp/inst/sgu/news-en/2019/04/12/5123/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi