• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

New Dramaturgy: Attempting to Re-historicize Contemporary Ameritcan Theatre

Research Project

Project/Area Number 18K00391
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02030:English literature and literature in the English language-related
Research InstitutionGakushuin Women's College

Principal Investigator

UCHINO Tadashi  学習院女子大学, 国際文化交流学部, 教授 (40168711)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords現代アメリカ演劇 / ヨーロッパ演劇 / パフォーマンス研究 / 演劇研究 / ニュー・ドラマトゥルギー / パフォーマンス文化の織り合い / 演劇史 / 演劇理論 / パフォーマンス諸文化の織り合い / ヨーロッパ現劇 / ニュードラマトゥルギー / アメリカ演劇 / 演劇学 / 現代演劇
Outline of Final Research Achievements

This study questioned the academic significance of crossing the mutually exclusive disciplines of performance studies originating in the United States and theater studies/theatre research originating in continental Europe through the new methodological concept of "New Dramaturgy. In the wake of the various social changes caused by the pandemic, it became necessary to take time to fundamentally rethink how we study theater. This does not mean that the purpose of this research has been abandoned, but rather that issues have been pushed aside from other aspects. Therefore, we had to think theoretically about the "public nature" of theater with regard to the fundamental issues of contemporary theater cultures in Japan, and for this purpose, I made significant use of the findings of this study, regarding New Dramatury, both academic and journalistic outputs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、当初掲げた研究目的からの必然的な展開として、コロナ禍以降の社会情勢の歴史的な変化を受け、現代日本演劇における公共性の問題を研究するという場面へとつながっていった。日本国内の各地で公共劇場が稼働してある一定の時間がたつ現在、演劇の作り方とかかわるドラマトゥルギー(演劇の構造を幅広く示すための語)の新しい段階(「ニュー・ドラマトゥルギー」と専門用語では呼ばれる)の諸課題を考えつつも、現代演劇がかかえる原理的問題を日本語圏演劇を事例する研究成果として発表できたので、それ相応の社会的な意義があったと自負している。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (23 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 7 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] メディアとしての現代演劇―生活と世界を別の回路でつなぐ 第四回「国際共同制作、インターカルチュラリズム、アーティスト・イン・レジデンス」2023

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      悲劇喜劇

      Volume: 76.1 Pages: 96-101

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] メディアとしての現代演劇―生活と世界を別の回路でつなぐ 第五回「オルタナティヴなスペースは可能か?―公共と民間の狭間で」2023

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      悲劇喜劇

      Volume: 76.2 Pages: 94-99

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] メディアとしての現代演劇―生活と世界を別の回路でつなぐ 第一回「演劇と劇場の公共圏―公共劇場とは何か」2022

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      悲劇喜劇

      Volume: 75.4 Pages: 48-53

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] メディアとしての現代演劇―生活と世界を別の回路でつなぐ 第二回「オルタナティヴな公共圏―現代において、演劇がメディアとして正しく機能するには?」2022

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      悲劇喜劇

      Volume: 75.5 Pages: 66-71

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] メディアとしての現代演劇―生活と世界を別の回路でつなぐ 第三回「コレクティヴ―劇団制とプロデュース制のあいだ、あるいはその「外」」2022

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      悲劇喜劇

      Volume: 75.6 Pages: 64-69

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] リー・ブルーアのために―しなやかな前衛精神ということ2022

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      舞台芸術

      Volume: 25 Pages: 139-150

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Letter from Japan: How artists experimented with complex online theatre formats during the last one and a half years Emerging with a Vision2021

    • Author(s)
      Uchino, Tadashi
    • Journal Title

      nacht critic.de

      Volume: n/a

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] もしもし?!2021

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      Kyoto Experiment 2021 Autumn マガジン

      Volume: n/a Pages: 48-49

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 脱領土化/再領土化から〈破片〉的へ ―あるいは、10年代の上演系芸術を俯瞰する(5)2021

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      ASSEMBLY

      Volume: 6 Pages: 40-43

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 脱領土化/再領土化から〈破片〉的へ ―あるいは、10年代の上演系芸術を俯瞰する(6)2021

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      ASSEMBLY

      Volume: 7 Pages: 30-33

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 統覚の複数性―ダムタイプの方へ2021

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      国際演劇年鑑2021

      Volume: 2121 Pages: 232-241

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「観客に向かって語られるわけではない演劇」とは何か?―『消しゴム山』をめぐって2020

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      チェルフィッチュ×金氏徹平『消しゴム石』

      Volume: なし Pages: 76-87

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 脱領土化/再領土化から〈破片〉的へ ―あるいは、10年代の上演系芸術を俯瞰する(4)2020

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      ASSEMBLY

      Volume: 5 Pages: 42-45

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 岡田利規の時代―2010年代の舞台芸術2020

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      国際演劇年間

      Volume: 2020 Pages: 238-245

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 豊島重之のために―絶対演劇とその時代2020

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      舞台芸術

      Volume: 23 Pages: 91-95

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「インターカルチュラリズム」と「国際共同制作」―『プラータナー』を正しく歴史的に理解するために」2019

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      岡田利規他編著『憑依のバンコク、オレンジブック』

      Volume: - Pages: 113-121

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] From Noh to Shogekijo2019

    • Author(s)
      UCHINO, Tadashi
    • Journal Title

      American Theater

      Volume: Special Issue

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 観葉植物はセックスをするか―岡田利規『NO SEX』をミュンヘンで観る2019

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      新潮

      Volume: 116:6 Pages: 228-229

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] イベント主義から遠く離れて―「響きあうアジア2019」のいくつかの企画について2019

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      国際交流基金アジアセンター「アジアハンドレッズ」

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 脱領土化/再領土化から〈破片〉的へ ―あるいは、10年代の上演系芸術を俯瞰する(3)2019

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      ASSEMBLY

      Volume: 4 Pages: 48-51

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ヨーロッパ・フェスティヴァル文化から岡田利規/チェルフィッチュが受けた歓待を理論化/歴史化する―「横断=貫網の詩学」と「委任されたパフォーマンス」2018

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      「チェルフィッチュ創立20周年記念サイト」

      Volume: N/A

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 集会(アセンブリ)としての演劇/劇場―シアターコモンズ’18のために2018

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      『シアターコモンズ’18 Report Book』

      Volume: N/A Pages: 44-49

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈詩〉は到来するか?―ドラマとフォーマリズムの現在2018

    • Author(s)
      内野儀
    • Journal Title

      現代詩手帖

      Volume: 61.11 Pages: 10-18

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の現代演劇2021

    • Author(s)
      内野儀
    • Organizer
      文化教育研究プロジェクト連続セミナー「多文化共生としての舞台芸術第8回
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Theatre as Assembly: Radical Dramaturgy in “Theatre Commons”2019

    • Author(s)
      UCHINO, Tadashi
    • Organizer
      Asian Dramaturgs' Network Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Sam Shepardの「晩年のスタイル」を検討する」2019

    • Author(s)
      内野儀
    • Organizer
      日本アメリカ文学会第58回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] heatre as Assembly: Radical Dramaturgy in “Theatre Commons” (updated)2019

    • Author(s)
      UCHINO, Tadashi
    • Organizer
      Contemporary Japanese Theatre Workshop, German Institute for Japanese Studies Tokyo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Theatre of the Tourist in the Age of Mobility: Kamisato Yudai and Choy Ka Fai (revised)2018

    • Author(s)
      UCHINO, Tadashi
    • Organizer
      第20回台北芸術祭
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Staging 21st Cenury Tragedies2022

    • Author(s)
      Avra Sidiropoulou, Tadashi Uchino and others
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      0367495295
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Okada Toshiki & Japanese Theatre2021

    • Author(s)
      Peter Eckersall, Barbara Gailhorn, Andreas Regeisberger and Cody Poulto
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      Llandysl, Wales: Gomer Press
    • ISBN
      1906499128
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi