• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japanese Language Education in Colonial Korea: Linkage between School Education and Social Education from a Quantitative Linguistic Method

Research Project

Project/Area Number 18K00685
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionNanzan University (2019-2023)
Aichi University of Education (2018)

Principal Investigator

UEDA Takahito  南山大学, 人文学部, 教授 (90326421)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords植民地朝鮮 / 学校教育 / ラジオ講座 / 新聞連載 / 「国語」としての日本語教育 / 初等教育機関 / 日本語教育 / マスメディア / テキストマイニング / 国語教育 / 教材 / 社会教育 / ラジオ放送 / 国語読本 / 日語読本 / 新聞での連載講座 / KH Coder / KHコーダー / 対応分析 / 共起ネットワーク分析 / 語彙の関連 / 計量分析 / 国語 / 計量言語学的手法
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to collect and analyze data on textbooks used for teaching Japanese as a "national language" in primary educational institutions in colonial Korea, and on the contents of Japanese language study books, radio course texts, and serial newspaper "national language" courses that were sold to the general public for social education, here.
For textbooks that were used in elementary educational institutions, we have finished converting the text of the textbooks into data, and have published a paper on the characteristics of the textbooks through text mining. For Japanese language study books that were sold to the general public, since it was practically difficult to visit libraries across Korea, we used the three types of texts we had collected and clarified the differences in their contents through text mining.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

植民地朝鮮における「国語」としての日本語教材は、時期により、また、学習者の年齢により、教科書に掲載されている内容が異なることが明らかにできた。つまり、学校教育と、新聞、ラジオ講座では様相がかなり違うということである。また、生活に密着しているものから政治的な内容に至るものなど、「日本語」を教育するという単純なものではなく、日本語を使って何をさせたいのか、ということが明確にうかがえる教材が存在することが明らかになった。
ただ、それに対応するのに十分な語学教育のための知見が少なかったためか、試行錯誤が繰り返されていたことが、新聞連載講座では顕著にみられた。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 1940年代『毎日新報』連載の「国語」学習教材 -「日常会話」について(1942年1月22日から同年6月30日 全126回)2024

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Journal Title

      南山大学日本文化学科論集

      Volume: 24 Pages: 1-26

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 植民地朝鮮における学校外の「国語」教育~『国語教本』『一日一語国語普及読本』『国語の本』の三種に焦点を当てて~2023

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Journal Title

      南山大学日本文化学科論集

      Volume: 23 Pages: 1-20

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 植民地朝鮮における学校外の「国語」教育~『国語教本』『一日一語国語普及読本』『国語の本』の三種に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Journal Title

      南山大学日本文化学科論集

      Volume: 23 Pages: 1-20

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『日語』と『国語』のはざま -旧韓末『日語読本』が併合後『国語読本』に改訂されたとき、『国語補充教材』は何を教えたのか2022

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Journal Title

      南山大学外国人留学生別科紀要

      Volume: 5 Pages: 19-38

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 植民地朝鮮で「国語」は何を教えたのか2021

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Journal Title

      東アジア文化研究

      Volume: 1 Pages: 17-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究ノート 旧韓末『日語読本』考2021

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Journal Title

      南山大学日本文化学科 論集

      Volume: 21 Pages: 23-35

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 『日語読本』の特徴2021

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Journal Title

      新世紀人文学論究

      Volume: 4 Pages: 191-202

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 旧韓末『日語読本』考2020

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Journal Title

      南山大学日本文化学科論集

      Volume: 20 Pages: 61-74

    • NAID

      40022268062

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 朝鮮総督府編纂教科書の通時的研究―違いを視覚化する試み2019

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Journal Title

      新世紀人文学論究

      Volume: 3 Pages: 85-95

    • NAID

      40022132331

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 植民地朝鮮における「国語読本」の計量言語学的研究の試み2019

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Organizer
      第一回山東大学多元文化研究と文化教育に関する国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 朝鮮総督府編纂教科書の通時的研究-違いを視覚化する試み2018

    • Author(s)
      上田崇仁
    • Organizer
      戦時日本語教育史研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『植民地朝鮮のラジオ放送』(「第七章 マスメディアの中の日本語教育」2023

    • Author(s)
      上田崇仁(編著 金志善・三ツ井崇)
    • Total Pages
      291
    • Publisher
      金沢文圃閣
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] AWA@TELLまいにち

    • URL

      https://koyangyi.wixsite.com/uedalabo

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] AWA@TELL まいにち

    • URL

      http://koyangyi.wixsite.com/uedalabo

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] AWA@TELLまいにち

    • URL

      http://koyangyi.wixsite.com/uedalabo

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi