• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Effects of Shadowing and Teaching Material Development in Japanese Language Education

Research Project

Project/Area Number 18K00688
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

FUKAMI Kanetaka  広島大学, 森戸国際高等教育学院, 准教授 (20173312)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 門田 修平  関西学院大学, 法学部, 教授 (20191984)
迫田 久美子  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 名誉教授 (80284131)
柳本 大地  広島大学, 森戸国際高等教育学院, 特任講師 (20826359)
CHAN SALLY  広島大学, 森戸国際高等教育学院, 特任助教 (60832368)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsシャドーイング / 実践 / 効果 / 自己評価 / 実践とフィードバック / アクティブ・ラーニング
Outline of Final Research Achievements

We studied on self-evaluation on performance in shadowing of elmentary level learners of Japanese and found that there may be patterns in their self-evaluation, and found they noticed thier own errors in the performance from early period. We also found that, in instruction, we need to assist learners to be aware and conscious of their performance in shadowing. Besides we studied possibility of buiding a corpus of learners' performance in shadowing and its usefulness in research and instruction, and we studied on the relation of shadowing and memory/cognition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教育においてシャドーイングが有効な方法であることは知られていたが、シャドーイングを行うことで学習者のパフォーマンスに何が生じるのか、具体的にシャドーイングをどう指導すればいいのか、シャドーイングのデータの収集と扱いにどんな可能性があるか、シャドーイングと言語習得の認知的関係や基盤はどうなっているか、などについて研究を進めることができたのは、意義があると思われる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 13 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] 学習者コーパスを日々の授業に生かすために-学習者の文法と教師の文法-2021

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 56 Pages: 7-21

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語上手からコミュニケーション上手へ2020

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 39

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Acquisition of Japanese as L2 from the perspective of intercultural communication-the error analysis of accuracy and appropriateness-(中国語)2020

    • Author(s)
      迫田久美子・李凌飛
    • Journal Title

      東北亜外語研究

      Volume: 4

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 異なった学習環境における日本語使用の正確さと複雑さ-日本語学習者コーパス(I-JAS)の分析に基づいて-2020

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 32

    • NAID

      130008131111

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 音読を科学的に考察しよう!2020

    • Author(s)
      畑江美佳・門田修平・湯地宏樹
    • Journal Title

      多聴多読マガジン

      Volume: 15-1 Pages: 14-129

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国語を母語とする学習者の日本語漢字単語の聴覚的認知 ―プライミング効果を利用した意味一致性判断課題を通して―(韓国語)2020

    • Author(s)
      柳本大地
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 51 Pages: 115-131

    • DOI

      10.21808/kjje.51.07

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Memory mechanism for consecutive interpretation in second language Japanese learners2020

    • Author(s)
      王 金芝・柳本大地
    • Journal Title

      Interpreting and Translation Studies: The Journal of the Japan Association for Interpreting and Translation Studies

      Volume: 20 Issue: 0 Pages: 81-102

    • DOI

      10.50837/its.2005

    • NAID

      130008000263

    • ISSN
      1883-7522, 2436-1003
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シャドーイングにおける初級日本語学習者の自己評価ーポートフォリオの記述からー2020

    • Author(s)
      深見兼孝
    • Journal Title

      広島大学森戸国際高等教育学院紀要

      Volume: 2

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] リスニング指導を考えるための視点とは:指導をはじめる前に押さえておくべきこと2019

    • Author(s)
      門田修平
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68-6 Pages: 10-12

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] コミュニケーション能力を伸ばすには?―コーパスから学ぶ学習者中心の教え方―2018

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Journal Title

      キルギス日本語教育研究

      Volume: 3号 Pages: 4-11

    • NAID

      40022050293

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者コーパスを日々の授業に生かすために-学習者の文法と教師の文法-2021

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      韓国日語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教育に影響を与える要因2021

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      湖南大学第3回日本語教育特別講演
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師の教え方・学習者の学び方-学習者コーパスが明かす学習者独自の文法-2021

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      名古屋大学留学生別科開設20周年記念講演会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多言語母語の日本語学習者コーパスの現状2021

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      湖南大学特別シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 現場に生かす研究を目指す:誤用分析からシャドーイングへ2021

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      湖南大学第4回日本語教育特別講演
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Assessing Shadowing Training for Developing L2 Listening and Speaking: Focusing on Input and Output Effects2021

    • Author(s)
      Suhei Kadota
    • Organizer
      AILA World Congress 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Eye-tracking Study on the Influence of Audiovisual Cues on Shadowing Performance2021

    • Author(s)
      Naoya Hase, Shuhei Kadota
    • Organizer
      AILA World Congress 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コーパスに見る学習者の学び方―誤用は なぜ生まれるのかー2021

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      JLESA南アジア日本語教育フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者の心に火をつける教え方を目指して2021

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      ドイツVHS日本語講師の会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] KOTONOHA: A Corpus Concordance System for Skewer-Searching NINJAL Corpora2021

    • Author(s)
      Teruaki Oka, Yuichi Ishimoto, Yutaka Yagi, Takenori Nakamura, Masayuki Asahara, Kikuo Maekawa, Toshinobu Ogiso, Hanae Koiso, Kumiko Sakoda & Kibe Nobuko
    • Organizer
      Conference on Language Resources and Evaluation
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者コーパスから学ぶ 日本語教育現場での指導 -I-JASに見る文法習得と母語の影響-2020

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      学習者コーパス完成記念シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 言語教育と言語研究を繋ぐ2020

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      湖南大学
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Exploring the Input Effect of Shadowing Training in L2 Acquisition2020

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      ESRC UK-Japan Connection Project 2019-2020(ESRC/JSLARF 国際シンポジウム)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Why are ‘non-verbals' more impressive than ‘verbals’ in human communication?: A mirror-system based L2 acquisitions2020

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      言語教育エキスポ2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ピクチャーカードを見る児童の眼球運動分析: 発音の有無・絵と文字表記の上下位置関係・学年が視覚英単語処理に与える影響2020

    • Author(s)
      畑江美佳・門田修平・湯地宏樹
    • Organizer
      小学校英語教育学会 岐阜大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 非漢字圏の日本語学習者の漢字単語の視覚的認知―語彙判断課題時の眼球運動に基づく分析―2020

    • Author(s)
      柳本大地・李静宜・毛 炫琇
    • Organizer
      第87回JSL漢字学習研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] シャドーイングにおける初級日本語学習者の気づき:ポートフォリオの記述から2019

    • Author(s)
      深見兼孝
    • Organizer
      日本総合学術学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 第二言語(英語)の流暢性(fluency)獲得の観点から:4技能入試への期待2019

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      英語教育総合学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Assessing Shadowing Practice for L2 Listening: An Input Effect2019

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      17th Asia TEFL
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reconsidering the challenges of two-stage Computer-based English Lexical Processing Test2019

    • Author(s)
      K.Miki, N. Hase, S. Kadota, and 0.Shiki
    • Organizer
      FLEAT VII
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 音声・位置関係・学年が視覚提示英単語の処理に与える影響:小学児童の眼球運動分析2019

    • Author(s)
      畑江美佳・門田修平
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] An experimental study on shadowing and the information processing speed of the working memory.2019

    • Author(s)
      Daichi, Yanamoto
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初級日本語学習者におけるシャドーイング-試験的実践報告と今後の方向性-2019

    • Author(s)
      深見兼孝、柳本大地
    • Organizer
      日本総合学術学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者のデータから考える日本語教育―理論は実践に役立つか―2019

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      国際交流基金主催第四回「日本語教育の理論と実践を繋ぐ」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教育におけるコミュニケーション能力の養成―持続可能な社会の構築を目指して―2018

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      2018年中國文化大學外國語文學院日本語文學系國際學術研討會
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] コミュニケーション能力を伸ばすには?2018

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      第2回キルギス日本学・日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者コーパス研究の可能性―日本語学習者のデータから学ぶ日本語の教え方―2018

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      西安日本語教師研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語コミュニケーションの学習適性を測定する復唱(シャドーイング)力2018

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      英語教育総合学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 英語リーディングの認知科学:文字学習と多読の効果をさぐる2021

    • Author(s)
      門田修平、髙瀬 敦子、川﨑 眞理子
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248713
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日本語学習者コーパスI-JAS入門2020

    • Author(s)
      迫田 久美子、石川 慎一郎、李 在鎬
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248256
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 英語はリーディングだ!:英語の総合力を伸ばす読み方2020

    • Author(s)
      長谷川尚弥、氏木道人、ホワイト・ショーン・A
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      南雲堂
    • ISBN
      9784523265924
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] フォーミュラと外国語学習・教育2020

    • Author(s)
      金澤佑、生馬 裕子、泉 惠美子、磯辺ゆかり、門田修平、里井 久輝、 杉浦香織 、平井愛、 堀智子 、松田紀子 、三木浩平、 森下美和 、籔内智 、ラフラー ルイ
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248348
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 音読で外国が話せるようになる科学2020

    • Author(s)
      門田修平
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      SBクリエイティブ
    • ISBN
      9784815600747
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Shadowing as a Practice in L2 Acquisition: Connecting Inputs and Outputs2019

    • Author(s)
      Shuhei, Kadota
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138485501
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本語教師のためのシャドーイング指導2019

    • Author(s)
      迫田久美子・古本裕美
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248171
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Shadowing as a Practice in Second Language Acquisition.2019

    • Author(s)
      Shuhei, KADOTA
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138485501
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 英語リスニング指導ハンドブック2018

    • Author(s)
      鈴木寿一、門田修平
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246193
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi