• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Grammatical Complexity in L2 Learners' Japanese as an Indicator of Language Proficency

Research Project

Project/Area Number 18K00690
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionAkita International University

Principal Investigator

Horiuchi Hitoshi  国際教養大学, 国際教養学部, 准教授 (40566634)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords統語的複雑さ / 話し言葉・書き言葉 / 句の複雑さ / 名詞修飾節 / 学習者コーパス / L2日本語ツリーバンク / 書き言葉・話し言葉 / 第二言語発達 / プロフィシェンシー / 名詞修飾構造 / 従属節の埋込 / 第二言語としての日本語 / 書き言葉 / 文法的複雑さ / 日本語学習者コーパス
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to measure the syntactic complexity of Japanese learner language by means of learner corpora of Japanese and to apply the results to Japanese language education. Using an existing learner corpus and a self-made treebank, I investigated the differences in syntactic complexity between spoken and written Japanese, the structural, developmental stages of syntactic complexity, and the structural changes in phrasal complexity and clausal embedding in written Japanese. I also measured the syntactic complexity of native Japanese speakers in a topic-tagged natural conversation corpus and elucidated the correlation between syntactic complexity and topic. Based on these results, I presented recommendations for teaching and learning that promote phrasal complexity and structural development, and a topic-syllabus item sequence based on topic complexity corresponding to syntactic complexity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教育・学習において学習者の言語到達レベルや言語発達段階を理解するため、近年、CEFRやJFスタンダードといった参照枠に見られるCan-Do Statement等を用いることが多くなったが、それがどんな言語形式や言語構造に対応しているのかは定かではない。本研究では、言語到達レベルに応じた言語形式・構造の特徴を明らかにするため、統語的複雑さに注目した。研究の結果、特に書き言葉においては、レベルに応じて、従属節を含む複文だけでなく、多様な名詞句を多く埋め込む文が産出できるようになることが分かった。また、統語的複雑さと対応する話題(の複雑さ)も調査し、話題シラバス項目配列案を提案した。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 話題と統語的複雑さ2023

    • Author(s)
      堀内 仁
    • Journal Title

      話題別コーパスが拓く日本語教育と日本語学

      Volume: 0 Pages: 193-210

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Visualizing the Syntactic Structure of L2 Japanese: The Suginoki Treebank2022

    • Author(s)
      HORIUCHI, Hitoshi
    • Journal Title

      Akita International University Global Review

      Volume: 13 Pages: 4-7

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] L1英語の日本語学習者の話し言葉・書き言葉における名詞修飾表現―学習者コーパスI-JASに基づく分析―2021

    • Author(s)
      堀内 仁
    • Journal Title

      言語研究の楽しさと楽しみ ― 伊藤たかね先生退職記念論文集 ―

      Volume: n/a Pages: 495-505

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ツリーバンクで見るL2日本語書き言葉の統語的複雑さの発達過程について-連体修飾節の場合-2024

    • Author(s)
      堀内仁
    • Organizer
      ICJLE2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者の書き言葉における節の埋め込みと統語的複雑さ:L2日本語ツリーバンクSuginokiに基づく分析2024

    • Author(s)
      堀内仁
    • Organizer
      JSLS2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Visualizing the Syntactic Structure of L2 Japanese: The Suginoki Treebank2022

    • Author(s)
      Hitoshi Horiuchi
    • Organizer
      2023 AIU Research Week
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 身近なデータを集めて学習者コーパスを作ろう!2022

    • Author(s)
      堀内 仁
    • Organizer
      25th JLESA Special Forum (online)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 話題と統語的複雑さ2022

    • Author(s)
      堀内 仁
    • Organizer
      シンポジウム「話題とコーパスと日本語教育」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] SUGINOKI : 日本語学習者言語ツリーバンク2021

    • Author(s)
      堀内 仁
    • Organizer
      「統語・意味解析コーパスの開発と言語研究」オンライン研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Syntactic Complexity of Oral and Written Outputs through Story-telling/writing in L2 Japanese: A case of L1 English Learners.2021

    • Author(s)
      HORIUCHI, Hitoshi
    • Organizer
      Research Week 2021, Akita International University (Online)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 名詞修飾節と作文2021

    • Author(s)
      堀内 仁
    • Organizer
      台湾・元智大学「議題と討論」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 書くタスクと話すタスクにおける統語的複雑さについて:I-JASの ストーリーテリングとストーリーライティングに基づく分析2021

    • Author(s)
      堀内 仁
    • Organizer
      2021年第二回学習者コーパス研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語を母語とする学習者の日本語の文法的複雑さ-名詞修飾表現の場合-2020

    • Author(s)
      堀内 仁
    • Organizer
      「I-JAS」完成記念シンポジウム / 第5回学習者コーパスワークショップ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 書くタスクの産出データに見られるL2日本語の統語的複雑さ:英語を母語とする学習者の場合2020

    • Author(s)
      堀内 仁
    • Organizer
      The 3rd Annual Conference on Japanese Language Education in South Asia (JLESA’20-21)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語を母語とする学習者の日本語の文法的複雑さ-名詞修飾表現の場合-2020

    • Author(s)
      堀内仁
    • Organizer
      「I-JAS」完成記念シンポジウム / 第5回学習者コーパスワークショップ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi