Project/Area Number |
18K00691
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Okuno Yukiko 東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (80361880)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
元田 静 東海大学, 国際教育センター, 教授 (40349428)
渡部 倫子 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30379870)
佐藤 礼子 東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 准教授 (30432298)
小林 明子 島根県立大学, 総合政策学部, 准教授 (40548195)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 内容言語統合型学習(CLIL) / 言語習得 / 思考力 / 協学 / 異文化理解 / 平和(PEACE) / スキャフォールディング / トランスランゲージング / CLIL実践 / PEACEプログラム / ホリスティックアプローチ / CLIL実習 / CLIL教師研修 / 4Cs / 思考の深化 / 教師用ガイド / 貧困問題 / 4Cs / 教材 / 4C / オンラインCLIL実践 / ディスカッション / 教師の役割 / 教師研修 / 内容言語統合型学習 / CLIL / 実践 / 観察 / データ収集 / 授業支援 / PEACE / 効果検証 / 実践支援 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we conducted classroom practices focusing on the theme of achieving a peaceful world, based on the principles of Content and Language Integrated Learning (CLIL). We examined the developmental processes and factors related to language proficiency, content comprehension, critical thinking, cooperation/intercultural understanding among second language (L2) learners. Furthermore, we analyzed teacher scaffolding and feedback, and explored flexible assessment methods. Based on these findings, we developed and published CLIL teaching materials and a guidebook for teachers as specific educational support measures for Japanese language education.Moreover, we conducted numerous lectures and teacher training programs both domestically and internationally, aiming to provide assistance in implementing CLIL practices effectively.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、CLILを通じて言語習得だけでなく、内容理解や思考力の発展、異文化理解の促進を図ることで、より豊かな学習体験が提供し得る可能性を示した。 さらに、教師向けの教育支援や教材開発を行ったことにより、CLILの認知度を高め、CLILの実践をより効果的に行うための手助けを提供した。 この成果は学術的にも社会的にも重要であり、言語教育の可能性を拡げ、平和な社会への構築へ貢献することができた。
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