• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effectiveness verification and practical support of Content and Language Integred Learning(CLIL) in Japanese language education aiming for peace

Research Project

Project/Area Number 18K00691
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Okuno Yukiko  東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (80361880)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 元田 静  東海大学, 国際教育センター, 教授 (40349428)
渡部 倫子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30379870)
佐藤 礼子  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 准教授 (30432298)
小林 明子  島根県立大学, 総合政策学部, 准教授 (40548195)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords内容言語統合型学習(CLIL) / 言語習得 / 思考力 / 協学 / 異文化理解 / 平和(PEACE) / スキャフォールディング / トランスランゲージング / CLIL実践 / PEACEプログラム / ホリスティックアプローチ / CLIL実習 / CLIL教師研修 / 4Cs / 思考の深化 / 教師用ガイド / 貧困問題 / 4Cs / 教材 / 4C / オンラインCLIL実践 / ディスカッション / 教師の役割 / 教師研修 / 内容言語統合型学習 / CLIL / 実践 / 観察 / データ収集 / 授業支援 / PEACE / 効果検証 / 実践支援
Outline of Final Research Achievements

In this research, we conducted classroom practices focusing on the theme of achieving a peaceful world, based on the principles of Content and Language Integrated Learning (CLIL). We examined the developmental processes and factors related to language proficiency, content comprehension, critical thinking, cooperation/intercultural understanding among second language (L2) learners.
Furthermore, we analyzed teacher scaffolding and feedback, and explored flexible assessment methods. Based on these findings, we developed and published CLIL teaching materials and a guidebook for teachers as specific educational support measures for Japanese language education.Moreover, we conducted numerous lectures and teacher training programs both domestically and internationally, aiming to provide assistance in implementing CLIL practices effectively.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、CLILを通じて言語習得だけでなく、内容理解や思考力の発展、異文化理解の促進を図ることで、より豊かな学習体験が提供し得る可能性を示した。
さらに、教師向けの教育支援や教材開発を行ったことにより、CLILの認知度を高め、CLILの実践をより効果的に行うための手助けを提供した。
この成果は学術的にも社会的にも重要であり、言語教育の可能性を拡げ、平和な社会への構築へ貢献することができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (54 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (39 results) (of which Int'l Joint Research: 14 results,  Invited: 24 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] ミュンヘン大学(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] The integrated effects of extensive reading and speed reading on L2 Japanese learners' reading fluency2023

    • Author(s)
      Tabata-Sandom, M., Banno, E. and Watanabe, T.
    • Journal Title

      Journal of Extensive Reading

      Volume: 10 Pages: 1-24

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「アフガニスタン退避家族の支援の試みとこれから」2023

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Journal Title

      『連絡会議論文集』

      Volume: 35 Pages: 147-154

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「移民・難民をテーマとした大学授業における教師の後悔が投げかけるもの ―戦略的共感の必要性―」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・野村和之
    • Journal Title

      『The 28th Princeton Japanese Pedagogy Forum PROCEEDINGS』

      Volume: 28 Pages: 122-131

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「日本語L2使用者の陳述副詞のスタイル変化-縦断的な発話データからの考察-」2021

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Journal Title

      『人文学報』第517-7号,東京都立大学都市教養学部人文・社会系 東京都立大学人文科学研究科

      Volume: 517-7 Pages: 11-23

    • NAID

      40022741342

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 中級前半の日本語学習者を対象とした「食べ物」読解―読解の練習からCLIL授業につなげる試み―2021

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      東海大学大学院日本語教育学論集

      Volume: 8 Pages: 18-30

    • NAID

      40022593735

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「日本語CLIL授業における学習者の思考の深化過程-ディスカッションにみられるキーワードと視点からの考察-」2020

    • Author(s)
      元田静・奥野由紀子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 24 Pages: 362-373

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「初中級における世界の食や環境をテーマにしたCLIL実践―言語・認知的負担に配慮したコースデザイン―」2020

    • Author(s)
      奥野 由紀子・呉 佳穎
    • Journal Title

      『人文学報』

      Volume: 516-7 Pages: 21-31

    • NAID

      40022419185

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「内容言語統合型学習(CLIL)の実践と効果 ―日本語教育への導入と課題― 」2020

    • Author(s)
      小林明子・奥野由紀子
    • Journal Title

      『第二言語としての日本語の習得研究』

      Volume: 22 Pages: 29-43

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「内容+言語」の教育と習得-序にかえて-2020

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Journal Title

      『第二言語としての日本語の習得研究』

      Volume: 22 Pages: 5-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] プロジェクトA 活動報告 対話を通して実践の意味を探る~実践を伝える・実践から学ぶ視点の検討~「内容と言語を統合する学び―教材との関連から―」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      子どもの日本語教育学会 研究企画委員会 オンライン開催
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「移民・難民をテーマとした大学授業における教師の後悔が投げかけるもの ―戦略的共感の必要性―」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・野村和之
    • Organizer
      Princeton Japanese Pedagogy Forum(オンライン発表)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「日本語で世界の課題を学ぶCLIL(内容言語統合型学習)の実践、してみませんか-『日本語でPEACE』を中心に-」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      凡人社オンライン日本語サロン研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「内容言語統合型学習(CLIL)の教材開発―『日本語でPEACE』を例に―」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      第110回第2言語習得研究会(関東)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「内容言語統合型学習(CLIL) 教育実践入門 -『日本語でPEACE』に基づいて-」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      2022 年度第1回支部集会【九州・沖縄支部】日本語教育学会・ 筑紫女学園大学主催
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「アフガニスタン退避家族の支援の試み とこれから」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      第35回日本語教育連絡会議 ハンガリーカーロリ大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「大学初年次教育における当事者意識を高める教師の役割-移民・難民をテーマとして-」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教師会(AJE)第25回日本語教育シンポジウムライデン大学 (オンライン発表)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「貧困問題をテーマとしたアタマ×ココロ×カラダによる内容言語統合型学習 (CLIL)実践 -履修者の振り返りの分析から-」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・グエン ホン ゴック
    • Organizer
      アジア?材還流学会 ハノイ国際セミナー(オンライン発表)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「「目から鱗」のSLA入門 -『超基礎・第二言語習得研究』を使って」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      くろしお出版オンラインセミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「日本語教師のための CLIL 実践ガイド―活動例を中心に―」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Organizer
      凡人社オンライン日本語サロン講座
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「L2使用者の自己成長とプロフィシェンシー -複線経路等至性アプローチ(TEA)を用いて -」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      日本語プロフィシェンシー研究学会 2022年度第2回研究例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「中上級を対象とした「PEACE」プログラムの実践とアセスメント-CLIL(内容言語統合型学習)をはじめてみませんか-」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      日越大学日本語教師研修『当事者性を高める日本語教育』ベトナム・日越大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「内容言語統合型学習(CLIL)教育実践入門-『日本語でPEACE』に基づいて-」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      『日本語教育人材の研修日本語教育におけるCLIL(内容言語統合型学習)の導入について』ベトナム・ハノイ工業大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「内容と言語を統合する学び―教材との関連から―」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「内容言語統合型学習(CLIL)によるオンライン海外実習の試み」2021

    • Author(s)
      奥野由紀子・神村初美・趙キン・姫宇禾・陳永梅・エネザンバラ
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本語教師のためのCLIL入門ー理論と実践ー」2021

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      お茶の水女子大学国際教育センター主催公開講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「CLIL教科書『日本語でPEACE』を使った実践例」2021

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Organizer
      第1回J-CLIL Japanese 学習会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「魅力ある日本語教員養成課程の充実に向けて-日本語教育の視点を持った人材の育成-」2021

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      四国大学日本語教員養成課程検討・実施委員会主催研修会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中級前半の日本語学習者を対象とした「食べ物」読解―CLIL授業の試み―2021

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      第19回臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本語CLIL授業におけるディスカッションの分析 -思考の深化に着目して-」2020

    • Author(s)
      奥野由紀子・元田静
    • Organizer
      日本CLIL教育学会第20会例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「日本語教師のためのCLIL入門-理論と実践-」2020

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      公益財団法人日本台湾交流協会2020年度第3回日本語教育研修会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「CLILの理論と実践」2020

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      第51回アカデミックジャパニーズグループ定例研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「何のための多読?すぐれた多読学習材とは?-知的好奇心を刺激する多読学習材をめざして-」「現代社会再考プロジェクト」2020

    • Author(s)
      奥野由紀子・佐々木瑞枝・西口光一・松田真希子・門倉正美・佐々木良造・吉川達
    • Organizer
      現代社会再考プロジェクト 公開パネルディスカッション
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本語教育と英語教育と多言語多文化教育」2020

    • Author(s)
      松本Sturt 洋子・奥野由紀子・笹島茂
    • Organizer
      日本CLIL教育学会第3回大会 シンポジウムパネルディスカッション
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「内容言語統合型学習(CLIL)に基づいた PEACE プログラムの構築 ―異なる日本語レベルとテーマによる実践―」2019

    • Author(s)
      奥野由紀子・佐藤礼子・渡部倫子・阿部新
    • Organizer
      International Conference on Social, linguistic and Human Mobility and Integration, EJHIB2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「日本語CLIL授業における学習者の思考の深化過程-ディスカッションにみられるキーワードと視点からの考察-」2019

    • Author(s)
      元田静・奥野由紀子
    • Organizer
      The 23rd Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「CLIL授業において学習者の思考はどのように深まるのか-トランスランゲージングからの考察-」2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      韓国日本語教育学会 第36回冬季国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「日本語教育における多様な学習者に対するCLILの可能性」パネルテーマ「英語以外のCLIL実践について考える―多言語多文化への対応―」2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      日本CLIL(J-CLIL)教育学会第2回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「平和の実現を目指す日本語教育実践-初中級での内容言語統合型学習(CLIL)―」2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      3rd International Conference on Japanese Language Education, Literature and Culture,
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「第二言語習得の視点から考える内容言語統合型学習(CLIL)-平和の実現を目指す日本語教育実践を通して-」2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      国際言語文化学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「CLIL初中級クラスにおけるコースデザインの試み ―言語・認知的負担への考慮―」2019

    • Author(s)
      奥野由紀子・呉 佳穎
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「個を軸にした初級から上級への成長」2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      第一回日本語プロフィシェンシー研究学会国際大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「日本語教師のためのCLIL入門―理論と実践例の紹介―」「日本語教師のためのCLIL入門―ワークショップ編―」2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      学校法人長沼スクール東京日本語学校夏季集中セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 内容言語統合型学習(CLIL)による中上級日本語授業の実践と課題 」2019

    • Author(s)
      小林明子
    • Organizer
      韓国日語教育学会第36回冬季学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 平和な社会を実現するための日本語教育実践と教師の役割―シリア人学習者在籍クラスの実践例―2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      シンポジウム「政治教育、平和教育、そして、日本語教育へ-ドイツの実践例を中心に-」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「「対話」でつなげる日本語教育-ナチスの歴史を題材として-」2019

    • Author(s)
      村田裕美子
    • Organizer
      シンポジウム「政治教育、平和教育、そして、日本語教育へ-ドイツの実践例を中心に-」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「未来につなぐナチスの歴史を題材にした日本語教育実践と教師の役割-中級学習者のための授業実践-」2019

    • Author(s)
      村田裕美子
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教材におけるスキャフォールディングと教師によるスキャフォールディング-CLILによる日本語教材開発に向けて-2018

    • Author(s)
      奥野由紀子・佐藤礼子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 平和な社会を実現するための日本語教育実践と教師の役割-日本・ドイツ・韓国の大学における異なる学習環境に応じたトピック選択-2018

    • Author(s)
      奥野由紀子・元田静・村田裕美子・森山新
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 凡人社2022

    • Author(s)
      奥野由紀子, 小林明子, 佐藤礼子, 元田静, 渡部倫子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      日本語でPEACE CLIL実践ガイド
    • ISBN
      9784893589903
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] くろしお出版2022

    • Author(s)
      福田倫子,小林明子,奥野由紀子,阿部新,岩崎典子,向山陽子
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      第二言語学習の心理 個人差研究からのアプローチ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 日本語でPEACE CLIL実践ガイド2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784867460023
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 日本語×世界の課題を学ぶ 日本語でPEACE Poverty:中上級2021

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589903
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 日本語教師のためのCLIL(内容言語統合型学習)入門2018

    • Author(s)
      奥野 由紀子、小林 明子
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589453
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi