• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The spread in Southeast Asia of co-learning-type teacher training aimed at community formation, and the establishment of sustained continuation of said training

Research Project

Project/Area Number 18K00693
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

Ikeda Hiroko  目白大学, 外国語学部, 教授 (80452035)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日本語教師教育 / 協働省察 / 教師コミュニティ築 / 省察的実践 / ラウンドテーブル型教師研修 / ベトナム / 東南アジア / ファシリテーター / ベトナムの日本語教師教育 / コミュニティ / 多様化する教師 / 教師コミュニティ / 省察 / ラウンドテーブル / ファシリテータ― / ベトナムの日本語教師研修 / コミュニティの構築 / 実践を省察する教師研修 / 実践コミュニティ / 組織学習 / 成人学習論 / 意識変容の学習 / 教師教育 / 成人学習
Outline of Final Research Achievements

In this study, we analyzed the current situation faced by teachers in Vietnam, and the awareness there concerning teacher training. In Vietnam, teacher training is implemented using “roundtable” discussion, with teachers reflecting together on their practices. The analysis also focused on the learning that occurs, both for participant teachers and for the entity that performs the training. Results showed that, teachers are busy with extracurricular activities for their school. Conflicts and troubles occur as they pursue their career paths. Results confirmed that training participants have anxieties concerning what they say and learn. Meanwhile, in regards to the entities that perform the training, learning occurred regarding training contents, and in regards to managerial and administrative aspects. In the similar training conducted in China, it was found that communities are being formed as a result of its sustained implementation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1)日本語教師教育において、新しい教師研修(実践を出発点として教師同士が学び合う研修)の可能性を国内、中国に続きベトナムにおいても示した点である。「教師の成長」に考え方に留まることなく、教師が協働で探求し、省察する研修を継続的に行うことで、「実践コミュニティ」が構築されることを示した。これは中堅研修を考える上で貴重な資料となる。(2)ベトナムの現状や教育観を調査した上で、同研修を実施し、その可能性を検証したことである。これにより日中に続く検証が示された。得られた知見をASEAN地域に応用し、教師の力量形成に繋げていく。(3)同研修の理論とその方法、実践例をまとめて図書として出版した。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (12 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (6 results)

  • [Int'l Joint Research] ハイフォン大学/国立ホーチミン市人文社会科学大学(ベトナム)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ハイフォン大学/国立ホーチミン市人文社会科学大学(ベトナム)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ハイフォン大学/ハノイ日本語教育研究会(ベトナム)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ハイフォン公立大学/ハノイ日本語教育研究会(ベトナム)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 国立ホーチミン市人文社会科学大学/名古屋大学日本法教育研究センター ベトナム(ベトナム)/ハイフォン公立大学(ベトナム)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 国立ホーチミン市人文社会科学大学/名古屋大学日本法教育研究センター ベトナム(ベトナム)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「実践を省察するラウンドテーブル型教師研修」からの学びと可能性 : 継続的に参加した上海の大学教員を対象として2022

    • Author(s)
      池田広子・尹松・宇津木奈美子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 183 Pages: 18-33

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 上海における「実践を省察するラウンドテーブル型教師研修」の実践と展望2022

    • Author(s)
      池田広子・尹松
    • Journal Title

      日語教育与日本学

      Volume: 19 Pages: 33-47

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ベトナムにおける「実践を省察するラウンドテーブル型教師研修」の可能性と日本語教師の学び―参加者の語りから―2021

    • Author(s)
      池田広子・宇津木奈美子・守内映子
    • Journal Title

      目白大学高等教育研究

      Volume: 27 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ベトナムにおけるベトナム人日本語教師の現状と教師研修に関する意識調査2020

    • Author(s)
      池田広子・酒井彩
    • Journal Title

      九州大学留学生センター紀要

      Volume: 第28号 Pages: 1-14

    • NAID

      40022223449

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 海外オンライン・ラウンドテーブル型教師研修における参加者の学び―オンライン型とオフライン型の比較からー2023

    • Author(s)
      池田広子・宇津木奈美子・小西達也
    • Organizer
      CASTEL/J国際大会 ホーチミン
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 実践を省察するラウンドテーブル型教師研修におけるファシリテーターの学び ―グループ運営面に着目して―2022

    • Author(s)
      池田広子
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師教育の現状と今後、求められること―省察と実践コミュニティの可能性―2021

    • Author(s)
      池田広子
    • Organizer
      JCLI日本語学校主催
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 実践のプロセスを協働でふり返る教師コミュニティ2019

    • Author(s)
      池田広子
    • Organizer
      言語文化教育研究国際研究集会 ベトナム(言語文化研究学会・ハノイ日本語教育研究会・タンロン大学共催)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教師が教師研修に求めるものは何か ―大学日本語教育センターと日本語学校の日本語教師の比較から-2018

    • Author(s)
      池田広子 酒井彩
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究会 Venezia ICJLE2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 越境する日本語教師と教師研修 : 実践を省察するラウンドテーブル2023

    • Author(s)
      池田広子・宇津木奈美子
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249307
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ナラティブでひらく言語教育―理論と実践2021

    • Author(s)
      北出慶子・嶋津百代・三代純平
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788517318
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 学びを培う教師コミュニティ研究会

    • URL

      https://manabireflection.com/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] ●学びを培う教師コミュニティ研究会

    • URL

      https://manabireflection.com/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 学びを培う教師コミュニティ研究会

    • URL

      http://manabireflection.web.fc2.com/

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ハイフォン ラウンドテーブル2023「実践のプロセスを協働でふり返る―語る・聴くから省察へ」教師研修の実施(ベトナム ハイフォン大学)2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 学びを培う教師コミュニティ研究会・ベトナム日本語教育研究会共催「ベトナム ラウンドテーブル2021秋ー実践のプロセスを協働でふり返るー語る・聴くから省察へ」日本語教師研修の実施2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 学びを培う教師コミュニティ研究会・華東師範大学共催「上海 ラウンドテーブル2021冬ー実践のプロセスを協働でふり返る-語る・聴くから省察へ」日本語教師研修の実施2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 教師研修の実施:学びを培う教師コミュニティ研究会と華東師範大学の共催「ラウンドテーブル2019上海冬 実践のプロセスを協働でふり返る-語る・聴くから省察へ-」を企画・実施2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 教師研修の実施:学びを培う教師コミュニティ研究会とハノイ日本語教育研究会の共催「ラウンドテーブル2019ハノイ春 実践のプロセスを協働でふり返る-語る・聴くから省察へ」 を企画・実施2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 教師研修の実施:学びを培う教師コミュニティ研究会と華東師範大学の共催「ラウンドテーブル2018上海冬 実践のプロセスを協働でふり返る-語る・聴くから省察へー」を企画、実施2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi