• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a support system for Japanese extensive reading: Constructing a vocabulary level test website

Research Project

Project/Area Number 18K00694
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionShobi University

Principal Investigator

NAKANO TEIKO  尚美学園大学, その他部局等, 非常勤講師 (20635932)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords多読 / 語彙レベルテスト / 自律学習 / e-learning / 電子書籍 / 「読み」の良い循環 / 付随的語彙学習 / 日本語教育 / ラーニング・アナリティクス / eラーニング / 読書行動
Outline of Final Research Achievements

This study developed a “Vocabulary Level Test for Extensive Reading” (hereafter, VLT) to judge the appropriate level of Japanese graded readers to start reading from. These graded readers are called “JGR SAKURA” and are released online on “SAKURA TADOKU LAB.” The validity of the judgement criteria was revealed by survey. This study helped learners to enter “the virtuous circle” of reading by knowing the appropriate level for them to read at. Moreover, learners can register their test results on their personal page of “SAKURA TADOKU LAB.” From the results of the book review sheets and questionnaire answered by those who took VLT and read “JGR SAKURA,” it was found that VLT was useful.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は、日本語学習者の多読を促進することである。多読は、語彙力をつけ、読解力も向上させる有効な方法である。教師主導型の授業で行われる精読とは対照的に、時間と場所を選ばず、自由に読み物を選んで始めることができる。これまで、日本語多読教材を開発し、インターネットで公開することにより、日本語の教材を入手することが難しい海外の学習者や、教師の指導が受けられない学習者が多読を通して自律的に学ぶ機会を提供してきた。今回、VLTを開発・公開したことにより、独学の学習者が自分の語彙レベルに適した多読教材を選び、「読み」の良い循環において多読を行うことを可能にした。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 多読のためのオンライン語彙レベルテスト:適切なレベル選択の一助として2021

    • Author(s)
      中野てい子
    • Journal Title

      尚美学園大学芸術情報研究

      Volume: 33 Pages: 71-79

    • NAID

      120006988570

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習者が楽しく多読ができる読み物のレベルとは-多読のための語彙レベルテストの判定結果と読書記録の分析から-2020

    • Author(s)
      中野てい子・原田照子・三上京子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 29 Pages: 105-113

    • NAID

      120006949578

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reading Behaviors of Japanese Learners Based on Logs Recorded by Users of Digital Books2019

    • Author(s)
      Teiko Nakano and Teruko Harada
    • Journal Title

      The Eleventh International Conference on Mobile, Hybrid, and On-line Learning eLmL2019

      Volume: - Pages: 4-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 多読のための語彙レベルテスト:教室内外の学習者支援の一助として2020

    • Author(s)
      中野てい子・原田照子・三上京子・山形美保子・酒井眞智子・宮崎妙子・草野宗子・今井美登里
    • Organizer
      The 11th International Conference on Practical Linguistics of Japanese
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多読を始める学習者のための語彙レベル判定テスト―試行版の構築2019

    • Author(s)
      中野てい子・原田照子・三上京子・山形美保子
    • Organizer
      CASTEL-J第8回国際大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 多読のための語彙レベルテスト

    • URL

      http://jgrpg-sakura.com/lv_test/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 多読のための語彙レベルテスト

    • URL

      https://jgrpg-sakura.com/level_test/index.php

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] さくら多読ラボ

    • URL

      http://jgrpg-sakura.com

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語グレイディド・リーダー語彙レベルチェッカー

    • URL

      http://jgrpg-sakura.com/level_checker/JGRChecker6.3.php

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] JGR語彙レベルチェッカー

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi