• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a remote "mother tongue-based learning support" for language-minority children

Research Project

Project/Area Number 18K00700
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Kiyota Junko  立命館大学, 文学部, 教授 (30401582)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宇津木 奈美子  帝京大学, 帝京スタディアブロードセンター日本語予備教育課程, 准教授 (90625287)
高梨 宏子  東海大学, 現代教養センター, 講師 (90748542)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords言語少数派生徒 / 遠隔授業 / 母語活用 / 教科学習支援 / 母語 / スカイプ
Outline of Final Research Achievements

This study examined the possibility of remote classes that utilize the child's native language as new subject learning support for language-minority students. The analysis results showed that a wide variety of reading activities were developed in the remote support for Japanese language material texts. In addition, learning tasks were set up that triggered advanced thinking operations, comprehension skills, and deepened their thinking. It was possible to develop not only reading but also writing activities. The analysis of the teaching behavior of the native language assistants confirmed that these learning tasks are handled in the context of a class development based on interactions between the participants, in which students' ideas are elicited, and new information is added to the ideas.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の研究成果の意義として、(1) 遠隔型支援の可能性を追究することで、言語少数派の児童生徒を対象とした教科学習支援の新たな学びの場を開発する、(2) 母語支援者としての経験や実践知をもつ人材が、学業を終えた後も継続的に学習支援に携わる道を開く、という二つの点が指摘できる。すなわち、「遠隔型の母語による学習支援」の実施は、人材の活用と母語支援者の安定的な確保に加え、身近に母語支援者がいない地域においても母語を活用した学習支援を可能にすることで教育に対する地域格差の解消につながるという意義を持つ。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (3 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] 「母語を活用した遠隔型の学習支援における母語支援者の教授行動 ―母語支援者の発話に注目して―」2022

    • Author(s)
      清田淳子
    • Journal Title

      『平成30年度―令和3年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究(C)) 言語少数派の子どもを対象とする遠隔型の「母語による学習支援」の開発』

      Volume: ― Pages: 55-88

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教科学習支援に参加した母語支援者についての情報共有の分析 ―教科学習支援の記録を通してー」2022

    • Author(s)
      宇津木奈美子、高梨宏子
    • Journal Title

      『平成30年度―令和3年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究(C)) 言語少数派の子どもを対象とする遠隔型の「母語による学習支援」の開発』

      Volume: ― Pages: 89-101

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「CLD児散在地域における教育保障に向けた学校教育への挑戦のプロセス― 教育委員会・国際交流協会・大学の担当者のふり返りから ―」2021

    • Author(s)
      宇津木奈美子、原瑞穂
    • Journal Title

      『母語・継承語・バイリンガル教育(MBH)研究』

      Volume: 17 Pages: 25-51

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語少数派の子どもに対する母語を活用した遠隔型教科学習支援の試み―スカイプを利用して―2019

    • Author(s)
      清田淳子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 174 Pages: 31-44

    • NAID

      130008135942

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「外国につながる子どもの教科学習支援を行った中国人支援者の意識―母語による支援活動を通して―」2021

    • Author(s)
      宇津木奈美子
    • Organizer
      日本学習社会学会第18回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語科と国際支援教室の接続2020

    • Author(s)
      清田淳子
    • Organizer
      国際研究集会2020「ひとつの言語教育から複数の言語教育へ: CEFRからみた日本語,英語,外国語教育の連携と協働 CLILと複言語教育」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 母語を活用した中学国語の学習支援における支援者支援―学習支援記録の分析から―2020

    • Author(s)
      宇津木奈美子・高梨宏子
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 2020年度研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 文化的言語的に多様な子ども(CLD 児)の教育保障 ―誰もが当事者として関わるために―2020

    • Author(s)
      宇津木奈美子・原瑞穂・中野博史・佐藤睦子・永田耕平・田慧昕・宮崎幸江
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 2020年度研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] スマホ版スカイプを利用した遠隔型の学習支援-母語支援者と子どもの相互作用に注目して-2019

    • Author(s)
      清田淳子・王植
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながりをもつ子どもへの教科学習支援2019

    • Author(s)
      清田淳子
    • Organizer
      「外国につながりをもつ子どもの学びを支える研修会」(京都府国際センター)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本における外国ルーツの子どもが抱える問題及び企業への期待2019

    • Author(s)
      清田淳子
    • Organizer
      「多文化共生社会に向けた外国ルーツの子ども教育支援」(住友商事)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 母語による教科学習支援に参加した日本人中学生の意識2019

    • Author(s)
      宇津木奈美子
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語を母語としない子どもたちの現状と学習支援2019

    • Author(s)
      宇津木奈美子
    • Organizer
      韓国日本語教育学会第62回国際学術発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「外国につながる子どもの支援における外国人支援者参加の可能性」2018

    • Author(s)
      高梨宏子
    • Organizer
      日本社会教育学会第65回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『多言語化する学校と複言語教育』2022

    • Author(s)
      大山万容、清田淳子、西山教行(編著)
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353937
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「グローバル化の進行と子どもたちの指導・支援」春日井敏之編著『新しい教職教育講座 教科教育編⑪ 生徒指導・進路指導』2019

    • Author(s)
      清田淳子
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081943
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「外国につながる子どもたちと学習支援」髙井正・中村香編著『生涯学習支援のデザイン』2019

    • Author(s)
      宇津木奈美子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405877
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際研究集会2020「ひとつの言語教育から複数の言語教育へ: CEFRからみた日本語,英語,外国語教育の連携と協働 CLILと複言語教育」2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際研究集会2019「多言語化する学校とバイリンガリズム―フランス・カナダ・日本」2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi