Development and Evaluation of Teaching Materials to Train Corpus Tool Users
Project/Area Number |
18K00701
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Ritsumeikan Asia Pacific University |
Principal Investigator |
Terajima Hiromichi 立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 准教授 (90454967)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | コーパスツール / 教材開発 / オンライン教材 / 日本語学習 / ライティング / コーパス / コロケーション / ウェブサイト / 教材 / ワークショップ / 教材作成 / 文法 / 辞書 |
Outline of Final Research Achievements |
Corpus tools that can be used to search for collocations and grammatical items that go with them can assist Japanese learners with their writing. However, such tools are difficult for learners to use. The aim of this research is to create a website for Japanese learners to learn how to utilize corpus tools effectively in their writing process.This website is being developed based on a “Model for Corpus Tools Utilization in Writing”, which was tested for effectiveness in this study.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本ウェブサイトでは、コーパスツール上で機能する辞書を紹介している。また、ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR:The Common European Framework of Reference for Languages)のA2以上でB1レベルを目指す学習者を想定し、やさしい日本語を使用している。そのため、母語を問わず、日本語学習の早期の段階から利用することが可能である。また、本ウェブサイトの公開により、個人の学習だけでなく、授業においてもコーパスツールを用いたライティングを導入することが容易になる。
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Report
(6 results)
Research Products
(7 results)