• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on support measures integrating Japanese language education and developmental disorders education for foreign students with difficulties

Research Project

Project/Area Number 18K00702
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionAichi Sangyo University

Principal Investigator

Kawasaki Naoko  愛知産業大学短期大学, 国際コミュニケーション学科, 准教授(移行) (00461939)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords年少者日本語教育 / 日本語指導が必要な児童生徒 / 特別支援教育 / 発達障害 / 通訳 / 教材開発 / 外国にルーツを持つ子どもたち / 日本語指導 / 識字障害 / 学習障害 / 外国人の子ども / 外国人児童生徒 / 外国につながる子どもたち / 日本語教育 / 日本語指導が必要な子ども / 地域日本語教育
Outline of Final Research Achievements

In the process of providing Japanese language instruction to children with foreign roots, I have been doing research the issue of whether children who fall behind in schoolwork are caused by problems with their Japanese language skills or developmental disorders. Before the outbreak of the COVIT-19, I held two symposiums and exchanged opinions with 100 participants. I went on a field trip to a special-needs school that also enrolls foreign children, and it became clear that appropriate interpreters could not be found. Including those points, I presented at a conference on the theme of "foreign children and developmental disorders" sponsored by the Association for Japanese Language Education and the Japan Academy of Learning Disabilities. People from many fields other than Japanese language education were interested in the presentation, which focused on developmental disorders of foreign children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

年少者日本語教育の分野では長年にわたって学校の勉強についていけない子どもについての議論がされてきた。本研究では「特別支援教育における通訳の役割」「特別支援教材と日本語教育教材の比較分析」「アセスメントの結果」「シンポジウム開催と独自の教材開発」について研究を進めてきた。助成期間での学会発表やシンポジウム主催を通して日本語指導の現場で使用する教材を2冊開発し、現在全国の支援現場で使ってもらっている。2019年以降、この分野に注目する研究者も増えてきた。また、2022年度にも外国人児童生徒の発達障害を研究課題にした科研費に採択され、学業の遅延は日本語力の問題か発達障害かについて研究を続行している。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」の実践―日本語指導と特別支援教育が必要な児童のためのユニバーサルデザイン教室活動2022

    • Author(s)
      川崎直子・髙野盛光
    • Journal Title

      愛知産業大学短期大学紀要

      Volume: 34 Pages: 9-22

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語支援教材と特別支援教材の特徴比較-ユニバーサル教材作成への第 一歩として-2021

    • Author(s)
      川崎直子・松本恭子
    • Journal Title

      愛知産業大学短期大学紀要

      Volume: 第33号 Pages: 1-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] CLD児の発達障害支援に関わる通訳が果たす役割についての一考察2021

    • Author(s)
      川崎直子・藤川純子
    • Journal Title

      地域 活性化研究

      Volume: 第20号

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国人児童の日本語指導に特別支援教育の視点を取り入れる2021

    • Author(s)
      川崎直子
    • Journal Title

      学研教育みらい

      Volume: 第49巻第10号通巻580号 Pages: 56-58

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] CLD児の学習の困難に日本語教育はどのように関われるのか―双生児の知能検査を通して―2020

    • Author(s)
      川崎直子・山本順大
    • Journal Title

      愛知産業大学短期大学紀要

      Volume: 第32号 Pages: 1-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「CLD児の学習の困難に日本語教育はどのように関われるのか―双生児の知能検査を通して―」2020

    • Author(s)
      川崎直子
    • Journal Title

      愛知産業大学短期大学紀要

      Volume: 第32号 Pages: 1-18

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「外国人の子育て支援に関する愛知県の取り組み-」2019

    • Author(s)
      川崎直子
    • Journal Title

      愛知産業大学短期大学紀要

      Volume: 第31号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「外国につながる子どもの日本語指導の現場から」2019

    • Author(s)
      川崎直子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第28巻第2号 Pages: 154-156

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国につながる子どもの日本語指導の現場から2019

    • Author(s)
      川崎直子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第28巻第2号 Pages: 220-222

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「多言語環境で育つ子どもの発達障害と日本語教育」2019

    • Author(s)
      川崎直子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒の発達障害2018

    • Author(s)
      川崎直子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国人児童生徒の現状について2018

    • Author(s)
      川崎直子
    • Organizer
      多言語環境で育つ子どもの発達障がいとことばの問題研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi