• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Acquisition and Usage Analysis of Compound Functional Expressions for a Japanese Writing Support System

Research Project

Project/Area Number 18K00703
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionNational Institute of Informatics

Principal Investigator

Abekawa Takeshi  国立情報学研究所, コンテンツ科学研究系, 特任研究員 (00431776)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ホドシチェク ボル  大阪大学, 言語文化研究科(言語文化専攻), 准教授 (10748768)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords接続表現 / 日本語作文支援 / アカデミックライティング / 日本語学習支援 / アカデミック・ライティング / 複合機能表現 / 日本語用法
Outline of Final Research Achievements

By analyzing the tendency of Japanese learners to use conjunctive expressions, We found problems in the usage of conjunctive expressions and proposed an appropriate teaching method. Using a list of conjunctive expressions created from a large-scale corpus, we classified conjunctive expressions from three perspectives: (1) morphological characteristics, (2) whether or not they are combined with indicative words, and (3) whether or not they are described in a dictionary. We compared the usage trends of conjunctive expressions in five corpora including learner's papers and learner's essays. As a result of the analysis, it was found that the frequency of use of conjunctive expressions in learner's essays was the highest, and that the teaching method to suppress the use of conjunctive expressions was effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では接続表現に焦点を当て、日本語学習者論文や学習者作文を含む5つのコーパスごとに使用傾向を分析した結果、学習者作文では日本語初級から中級で学習する語彙の使用に集中し、母語話者の用いる多様な表現習得に至っていないことを明らかにした。学習者論文と学習者作文では、接続表現の使用傾向には大きく差があり、レジスターの違いが大きな要因であると示唆された。接続表現に限らず、レジスターに焦点を当てた学習者作文の分析は単一のレジスターだけでは表出しない言語現象を見つけられる可能性があり、今回の学習者論文のように、誤用分析のために収集された作文とは異なる種類のレジスターの収集に力を入れていく必要がある。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2018 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 日本語接続表現の計量的分析に基づく指導法の提案2020

    • Author(s)
      阿辺川武,仁科喜久子,八木豊,ホドシチェック・ボル
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 32巻7号 Pages: 387-402

    • NAID

      130008131109

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] アカデミックライティング指導のための学術論文コーパスと学習者コーパスの接続表現に見られる特徴分析2020

    • Author(s)
      ホドシチェク ボル, 阿辺川 武, 仁科 喜久子, 八木 豊, ベケシュ アンドレイ
    • Organizer
      第11回 日本語実用言語学国際会議
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語共起表現検索システムNatsumeにおけるジャンル別分散表現2018

    • Author(s)
      ホドシチェク ボル
    • Organizer
      第31回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語母語の日本語学習者横断コーパス(IJAS)のストーリーライティングタスクを用いた接続表現リストの評価2018

    • Author(s)
      八木 豊, ホドシチェク ボル, 阿辺川 武
    • Organizer
      国際シンポジウム「新世代の日本語学習」(クロアチア・プーラ大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] The Japanese Language from an Empirical Perspective: Corpus-based studies and studies on discourse2020

    • Author(s)
      Hodoscek Bor, Nishina Kikuko, Yagi Yutaka, Abekawa Takeshi(担当:分担執筆)
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      Znanstvena zalozba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani
    • ISBN
      9789612378868
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Book] 「コーパスを活用した文章の言語学的分析」(『大学と社会をつなぐライティング教育』村岡貴子/鎌田美千子/仁科喜久子編)2018

    • Author(s)
      仁科喜久子/ ボル・ホドシチェク/八木豊/阿辺川武(分担執筆)
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247839
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] ひのきプロジェクト

    • URL

      https://hinoki-project.org/ja/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] Japanese Language Learning Systems

    • URL

      https://hinoki-project.org/

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi