• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Analysis of the Difficulties in Business Communication by Chinese Learners of Japanese

Research Project

Project/Area Number 18K00704
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionNiigata University (2019-2021)
National Institute for Japanese Language and Linguistics (2018)

Principal Investigator

Meng Yun  新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (10783582)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石黒 圭  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 教授 (40313449)
近藤 彩  麗澤大学, 国際学部, 教授 (90377135)
中井 陽子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (60398930)
堀井 惠子  武蔵野大学, グローバル学部, 教授 (70279769)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsビジネス・コミュニケーションの困難点 / 中国人日本語学習者 / ビジネス日本語(電子)教材 / ビジネス・コミュニケーション / 電子教材
Outline of Final Research Achievements

This study was started in 2018.I faced a multitude of trials and hardships that I can’t think of and imagine completely (e.g. obstacles that blocked my investigations due to Companies Obligation of Confidentiality in 2018, moving to Niigata University and facing the Covid-19 pandemic in 2020). However, thanks to the extensive support and cooperation from Co-investigators and many people working in domestic and oversea companies, universities and research institutes. I was able to overcome many obstacles to carry out this study. I'd like to take this opportunity to thank everyone who has helped and encouraged me.
In the research, a peer-reviewed paper and twelve conference presentations were achieved. Moreover, the teaching and learning materials for Japanese business situations developed in this study were used by Shizuoka University, Yokohama City University, Niigata University and Cornell University (U.S.). They were highly appreciated by students and were pedagogically effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

いまだ先行研究が少ないビジネス・コミュニケーションの分野で、現実的な場面でのオーセンティックな対話のデータを入手し、それに丹念な質的分析を行った。これに加えて、質的分析にデータの記述における体系的方法を適用し、①ビジネス・コミュニケーション、②会話分析、③学習者の視点を中心とした日本語教育学という三つの異なる観点を導入することにより、トライアンギュレーションの効果が得られた。また、本研究で開発したビジネス日本語に関する教材(試用版)が静岡大学、横浜市立大学、新潟大学と米国のコーネル大学の教育現場に実際に使用され、外国人留学生だけではなく、日本人学生からも高く評価され、一定の教育効果が見られた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] Cornell University(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] the SUNY COIL Global Network(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国人社員と日本人上司による許可求めのロールプレイ会話の分析:会話参加者の行動と意識から探る外国人材育成のヒント2020

    • Author(s)
      蒙ユン・中井陽子
    • Journal Title

      国立国語研究所論集

      Volume: 19 Pages: 109-126

    • NAID

      120006866414

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Two COIL Projects in Business Situations: Joint Efforts by Niigata University and Cornell University2021

    • Author(s)
      Yun Meng, Eriko Akamatsu
    • Organizer
      関西大学IIGE国際フォーラム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新潟大学での日研生に対する連携教育とキャリア形成:日本人学生との共修や他大学・地域・企業等との連携を通して2021

    • Author(s)
      蒙ユン
    • Organizer
      日本語・日本文化研修留学生問題に関する検討会議
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国人社員と日本人上司の「面談」と「雑談」に おける相互理解の分析:外国人材へのキャリア教育のために2020

    • Author(s)
      蒙ユン
    • Organizer
      国立国語研究所国際シンポジウムICPLJ11(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本での就職を目指す外国人留学生へのビジネス日本語教育:コミュニケーション能力向上を目指した教育方法の試行2020

    • Author(s)
      蒙ユン・鈴木綾乃
    • Organizer
      人材育成学会第18回年次大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ビジネス・コミュニケーションにおける会話参加者の配慮・調整2020

    • Author(s)
      蒙 ユン
    • Organizer
      横浜市立大学 キャリア教育講義(2020年1月23日)(招待講演)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人社員と日本人社員の日本語によるビジネス・コミュニケーション研究2019

    • Author(s)
      蒙 ユン
    • Organizer
      人材育成学会(於 青山学院大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国人社員と日本人社員の話し合いにおける会話参加者の配慮・調整:フォローアップ・インタビューから探る外国人材育成のヒント2019

    • Author(s)
      蒙 ユン・中井 陽子・寅丸 真澄
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会秋季大会(於 くにびきメッセ)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 職場におけるコミュニケーションのオープン化から見えた外国人材の育成方法:中国人社員と日本人上司による「会議」と「雑談」の分析 を中心に2019

    • Author(s)
      蒙 ユン
    • Organizer
      人材育成学会第17回年次大会(於 早稲田大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 元留学生社員の日本企業就職継続の要因:インタビュー調査より2019

    • Author(s)
      堀井 惠子・高橋 桂子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会秋季大会(於 くにびきメッセ)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 円滑なビジネス・コミュニケーションとは? ー留学生の後輩達と共に考えるー2019

    • Author(s)
      蒙 ユン
    • Organizer
      静岡大学 ビジネス日本語講義(2019年12月5日)(招待講演)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人社員と日本人上司による許可求めのロールプレイ会話の分析:フォローアップ・インタビューから探る外国人材育成のヒント2019

    • Author(s)
      蒙 ユン・中井 陽子
    • Organizer
      第26回ビジネス日本語研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ビジネス上の接触場面におけるコミュニケーション困難点の解明:日本企業の中国人ビジネス関係者を中心に2018

    • Author(s)
      蒙 ユン
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会 (Venezia ICJLE 2018 )
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi