• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Language Borrowing and Citation Practice from the Perspective of Second Language Acquisition

Research Project

Project/Area Number 18K00705
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Sugaya Natsue  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (90434456)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsアカデミック・ライティング / ノートテイキング / 読解力 / 引用表現 / 言い換え / 表現の盗用 / パラフレーズ / 第二言語習得 / 批判的な読み
Outline of Final Research Achievements

This study investigated the citation practice by learners of Japanese and native speakers of Japanese through textual analysis of various reading-writing assignments, such as argumentative essay and book reports. We also conducted questionnaires and interviews with both international and Japanese students to examine their knowledge of the source use. Based on the students’ difficulties found in the study, we implemented reading/writing instruction and developed teaching materials for note-taking and source use.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語学習者、日本語母語話者の双方にとって引用は非常に困難なものであり、引用規則を知ってはいても、文章産出時にはしばしば不適切な表記となることが確認された。教師からのコメントや受講生同士のピア・フィードバックにより、出典表記や引用表現の適切性は徐々に改善されるが、引用文献の選択や読み誤りによると思われる問題は残り、学習者が適切に引用ができるようになるには、読解の支援を十分に行うことが重要だと考えられた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 6 results) Presentation (6 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 大学院科目におけるライティング指導の試み: ブックレポートの引用を中心2021

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 7 Pages: 299-308

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 統合タスクにおける読解ノートと口頭報告の関係: 学部留学生2名の事例から2020

    • Author(s)
      石井怜子・菅谷奈津恵
    • Journal Title

      第31回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集

      Volume: - Pages: 27-28

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] How Do Taiwanese Learners of Japanese Use Sources in Argumentative Essays:2019

    • Author(s)
      楊 明翰、菅谷 奈津恵
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 4-5

    • DOI

      10.19022/jlem.26.1_4

    • NAID

      130007788640

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Teaching Writing in a Content Area Course:2019

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 58-59

    • DOI

      10.19022/jlem.26.1_58

    • NAID

      130007788627

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 資料の有無による意見文の文章構造の比較:台湾人上級学習者を対象に2019

    • Author(s)
      楊明翰・菅谷奈津恵
    • Journal Title

      第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集

      Volume: 30 Pages: 89-90

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 全学教育科目のレポートにおける引用:日本人学生と留学生の事例から2019

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 5 Pages: 153-164

    • NAID

      120006635121

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初年次生による文献の選択と出典の表記:高評価レポートを対象とした予備的分析2019

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学言語・文化教育センター年報

      Volume: 4 Pages: 47-51

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Relationship between Note-taking Skills whilst Reading and the Written Retelling by International Students2018

    • Author(s)
      石井怜子・菅谷奈津恵
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 4-5

    • DOI

      10.19022/jlem.25.1_4

    • NAID

      130007596801

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 統合タスクにおける読解ノートと口頭報告の関係: 学部留学生2名の事例から2020

    • Author(s)
      石井怜子・菅谷奈津恵
    • Organizer
      第31回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 台湾人学習者は意見文に資料をどう用いたか:文章作成後のインタビューから2019

    • Author(s)
      楊明翰・菅谷奈津恵
    • Organizer
      第53回日本語教育方法研究会、ポスター発表及び口頭発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 科目の中でのライティング指導の試み:中国人大学院生による書評レポートを中心に2019

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      第53回日本語教育方法研究会、ポスター発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 資料の有無による意見文の文章構造の比較:台湾人上級学習者を対象に2019

    • Author(s)
      楊明翰・菅谷奈津恵
    • Organizer
      第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会、ポスター発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生の読解ノート作成スキルと内容説明文産出の関係2018

    • Author(s)
      石井怜子・菅谷奈津恵
    • Organizer
      第51回日本語教育方法研究会ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次生のレポートにおける構成の特徴2018

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      第54回日本言語文化学研究会ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 東北大学レポート指南書 第3版2022

    • Author(s)
      串本剛・佐藤智子・菅谷奈津恵・中川学・東北大学附属図書館学習支援実施部会
    • Total Pages
      36
    • Publisher
      東北大学学務審議会/東北大学高度教養教育・学生支援機構
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] Tohoku-JP教材

    • URL

      https://sites.google.com/view/tohoku-jp

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi