• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the comprehension process based on the development structure of lecture discourse and analysis of lecture notes

Research Project

Project/Area Number 18K00706
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

Watanabe Fumio  山形大学, 人文社会科学部, 教授 (00212324)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords講義の談話 / ノート筆記過程 / メタ言語表現 / 談話の理解 / 講義の談話の理解 / 講義ノート / 筆記過程
Outline of Final Research Achievements

In this study, based on a survey of lecture comprehension by Japanese native speakers and L2 learners, I analyzed the strategies for understanding lectures observed from the note-taking process, especially the process of taking notes on content related to metalinguistic expressions, and the correlation with the results of a comprehension test. As a result, I found that when the "evaluative" type of metalinguistic expressions appeared before the evaluated content, the participants took more notes on metalinguistic expressions and had higher scores on the comprehension test, and that in this case, there was a strong tendency that the participants took notes on the evaluated content before their notes on metalinguistic expressions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義としては、講義の理解過程に着目した先行研究の蓄積が少ない中で、ノートの筆記過程を分析対象に加えた研究を行ったということが挙げられる。社会的意義としては、本研究の分析結果が、大学の留学生を対象とした講義の聴解指導に役立てることができるということである。講義におけるノートテイキングを向上させるポイントとしては、メタ言語表現を意識すること、および、語の反復やキーワードを把握する重要性が指摘された。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2019 2018 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 講義ノートの分析に基づく日本語母語話者と学習者による講義理解ストラテジーの対照研究2021

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2021 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: なし Pages: 222-228

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ノートの筆記過程をもとに分析する受講者の理解ストラテジー2019

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2019 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: - Pages: 341-348

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ノートの筆記過程をもとに分析する講義の談話の理解2018

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2018 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 0 Pages: 307-316

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 講義ノートの分析に基づく日本語母語話者と学習者による講義理解ストラテジーの対照研究2022

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2021 CAJLE Annual Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ノートの筆記過程をもとに分析する受講者の理解ストラテジー2019

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2019 CAJLE Annual Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ノートの筆記過程をもとに分析する講義の談話の理解2018

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2018 CAJLE Annual Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] メタ言語表現はノート記述のきっかけになっているか ー日本語母語話者と学習者のケーススタディー2018

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      第8回談話分析コロキアム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 山形大学ホームページ 注目の研究 「談話理解のストラテジーを探究する」

    • URL

      https://www.yamagata-u.ac.jp/jp/research/notice/synthesis-humane/fwatanabe/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi