• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creating a corpus based educational word list for learners of Japanese - 6000 words for reading -

Research Project

Project/Area Number 18K00708
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

Honda Yukari  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 研究員 (00817413)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords日本語教育 / 語彙リスト / 基本語彙 / コーパス / 日本語教科書 / 日中同型語 / 日本語教育学習支援ツール / 日中同形語 / 語彙調査 / Webツール / 語彙レベル判定 / 日本語教科書共通語彙調査 / 語彙レベルチェックツール
Outline of Final Research Achievements

This study developed a list of "6,000 Basic Japanese Vocabulary Words from a Versatility Perspective" ("6,000-word list") based on the Balanced Corpus of Contemporary Written Japanese (BCCWJ). Honda (2019) developed a 10,000-word vocabulary list ("10,000-word list") by means of frequency and distribution statistics. To improve this list, the ranks were adjusted and refined based on a vocabulary survey of Japanese language textbooks to create the "6,000-word list". The "6,000-word list" also corrects problems with the "10,000-word list. Furthermore, the kanji vocabulary was assigned a Japanese-Chinese isomorphic synonym tag indicating the difficulty level of the vocabulary for learners of kanji-speaking countries. Finally, based on these vocabulary lists, a Japanese language learning support web tool for judging vocabulary level was released.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は日本語テキストを読む際に役立つ基本語彙を6000語選定した。この語彙リストは日本語の書き言葉コーパスに基づき、汎用性の高い語彙を日本語教育的なレベル感を考慮して学習優先度順にランキングしている。そのため、この語彙は専門家の判定を主な基準として作られた語彙表の語彙と違うが、それは日本語の教師の直感が、語彙の使用実態や汎用性の高さと一致していないことを意味する。このように、コーパスと統計を基軸に語彙を選定し、量的研究に基づいて提示する総語数を決めてレベル分けを行うことによって、従来とは質的に異なる語彙リストを開発した点に本研究の学術的意義がある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 「初級日本語教科書出現語彙チェッカー」の開発2022

    • Author(s)
      本田ゆかり、川村よし子
    • Journal Title

      CAJLE2022 Proceedings

      Volume: なし Pages: 45-53

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コーパスに基づく「読解基本語彙1万語」の選定2019

    • Author(s)
      本田ゆかり
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 172 Pages: 118-133

    • NAID

      130008030053

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コーパスに基づく「読解基本語彙1万語」の選定2019

    • Author(s)
      本田ゆかり
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 172 Pages: 118-133

    • NAID

      130008030053

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「初級日本語教科書出現語彙チェッカー」の開発2022

    • Author(s)
      本田ゆかり、川村よし子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会2022年次回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「「初級日本語教科書語彙チェッカー」の開発」2022

    • Author(s)
      本田ゆかり・川村よし子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会年次大会CAJLE 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 読解基本語彙チェッカの開発2019

    • Author(s)
      本田ゆかり・川村よし子
    • Organizer
      日本語教育学会2019年度春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「初級日本語教科書共通語彙リスト」の開発2019

    • Author(s)
      本田ゆかり
    • Organizer
      第52回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 読解基本語彙チェッカーの開発2019

    • Author(s)
      本田ゆかり・川村よし子
    • Organizer
      日本語教育学会2019年度春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 初級日本語教科書出現語彙チェッカー

    • URL

      https://textbooks.chuta.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 読解基本語彙チェッカー

    • URL

      https://basic.chuta.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 初級教科書出現語彙チェッカー

    • URL

      https://textbooks.chuta.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 初級日本語教科書共通語彙リスト

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/common/jlc/kyoten/development/shokyu.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-03-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi